Ik heb al een contract getekend voor een nieuwe job en ik start over een week. Ik solliciteer gewoon binnen mijn studiegebied op de manier zoals iedereen dat doet. Maar binnen mijn studiegebied zijn bijna alle jobs redelijk gestructureerd. Ik heb wel hulp gevraagd aan iemand om mijn cv en brieven na te kijken en om mij te leren solliciteren. En dat heeft heel goed geholpen. Ik heb ook twee goede referentiepersonen die ik kan opgeven (1 bij de eerste werkgever en 1 bij de laatste werkgever).In feite is het zeer simpel: als je je opleiding met succes hebt afgerond en je voelt je in een bepaalde job goed en je kan het ook, dan moet je aan je toekomstige werkgever gewoon niet melden dat je ASS hebt. Het is natuurlijk belangrijk dat je goed afweegt of het een job is die je aankan. En dan kan er nooit van discriminatie sprake zijn, vermits niemans weet dat je ASS hebt. Blinden en gehoorgestoorde mensen integreren zich ook in gewone jobs. Maar ze kiezen uiteraard voor jobs die ze kunnen uitoefenen ondanks hun beperking.
Je hebt al een positieve ervaring achter de rug, dus je wéét dat je het kan. Neem zeker contact op met de jobbegeleidingsconsulenten van de VDAB (of actiris voor BX) om meer specifiek een aangepaste job te vinden. Ze hebben daar veel ervaring mee én ze zijn discreet. én het is gratis.
Als je je ASS verzwijgt voor je werkgever, kan je uiteraard achteraf nooit claimen dat je gediscrimineerd werd op basis van je ASS. Uw werkgever kan u niet discrimineren op basis van iets waar hij geen weet van heeft!Op mijn volgende job weet men het niet en ik ben ook van plan om dit zo te houden.
Maar ik heb nergens fouten gemaakt.Als je je ASS verzwijgt voor je werkgever, kan je uiteraard achteraf nooit claimen dat je gediscrimineerd werd op basis van je ASS. Uw werkgever kan u niet discrimineren op basis van iets waar hij geen weet van heeft!Op mijn volgende job weet men het niet en ik ben ook van plan om dit zo te houden.
Maar stel nu dat je fouten maakt door je ASS, of in de clinch komt met collega's hierdoor, dan kan je werkgever je hier voor ontslagen. De fouten / strubbelingen hadden wel een reden: uw ASS, maar aangezien je werkgever hier niet van op de hoogte was, kan je moeilijk van hem verwachten dat hij hier rekening mee houdt. Ontslag zal in dat geval terecht zijn (en zelfs als hij weet dat je ASS hebt, kan ontslag terecht zijn).
Als je ASS geen invloed heeft op hoe je werkt / presteert / met collega's omgaat, dan zie ik niet in waarom je het zou vernoemen. Je werkgever hoeft dit niet te weten.Maar ik heb nergens fouten gemaakt.
Bedankt voor de reactie.
ps: ik heb NOOIT tegenover werkgevers, van mijn "probleem" enige melding gegeven;
in de enkele voorvallen waar sommigen vragen stelden maakte ik me er steeds met een kwinkslag vanaf