Verschil in sterkte 0.75 (gaat in stappen van 0.25, dus 3 stappen verschil)
Verschil in cylinder: 2.00
Dat is een zeer grote afwijking. Toch zeker naar de gebruiker toe.
Hier wat Wikipedia informatie
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dioptrie" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lenzenformule" onclick="window.open(this.href);return false;
Wij moesten bioprtie kunnen berekenen bij medische fysica (bachelor geneeskunde).
Het gaat om positieve waardes dus gaat het om verziendheid. Daarbij werkt een bril zo dat hij het nabijheidssensor corrigeert. Het nabijheidspunt is het dichtste punt waarop men gedetailleerd kan kijken. Een normaal nabijheidspunt ligt rond de 25 cm. Als iemand nabijheidspunt op 50 cm ligt, dan wordt dit gecorrigeerd naar 25 cm door een bril met dioptrie 2. Als die persoon dan een 2.75 dioptrie-bril krijgt, dan zal het nabijheidspunt teveel gecorrigeerd worden. Namelijk wordt de correctie uitgevoerd alsof het ongecorrigeerde nabijheidspunt ligt op 80 cm. Of omgekeerd: het ongecorrigeerde nabijheidspunt van 0,5 cm komt te liggen op 21 cm van het oog.
Stel dat dus die persoon bij het ene oog een dioptrie van 2 nodig heeft en bij het andere een dioptrie van 2,75 maar dat er per stommiteit/medische fout de sterktes worden verwisseld van oog, dan gebeurt het volgende:
- het oog dat dioptrie 2 moet krijgen, krijgt dan 2,75. Kolen we bij het bovenstaande uit: het nabijheidspunt wordt te sterk gecorrigeerd en komt zo te dicht bij het oog te liggen, in dit voorbeeld 4 cm dichter dan het normale nabijheidspunt.
- het oog dat dioptrie 2,75 moet krijgen, krijgt dan 2. Hierbij wordt het nabijheidspunt dus niet genoeg gecorrigeerd en zal dan op 31 cm liggen.
Het nabijheidspunt zal dan dus beperkt zijn tot 31 cm omdat als men dan dichter zou kijken, het ene oog onvoldoende correctie heeft gekregen en dus enkel een verstrooid beeld ontvangt (dus men ziet wazig). Zo heeft men geen dieptepunt meer en kan het lezen extra moeilijk worden. Dus extra belasting van de ogen met de gevolgen die eraan liggen. Het geeft een groot verschil in belasting op de ogen en zal dus leiden tot rapper vermoeid zijn, meer hoofdpijn en dergelijke. Het is zoals mensen die geen bril nodig hebben, een bril testen van iemand. Bij kleine brilsterktes maakt dat niet veel uit, de persoon zal wat wazig zien. Bij grotere brilsterktes begint men ook direct van 'die bril doet pijn aan mijn ogen' of 'ik krijg er hoofdpijn van'. Moest men de bril met kleine afwijking lang proberen dragen dan zal men na verloop van tijd ook die pijn aan de toen hebben (vermoeidheid van de ogen) en ook de hoofdpijn.
Klein verschil in cijfertjes, groot verschil in comfort/gevolgen. Ik zou de oogarts op die fout wijzen. Hij kan het niet op u steken als hij zelf de fout heeft gemaakt en u die kunt bewijzen. Hij kan misschien wel afkomen van 'u weet toch ook wel welk oog het zwakste is' maar dat zou hij niet kunnen bewijzen, dus wijs hem erop. Aangetekend in gebreke stellen lijkt me zeker een goed idee als u van plan bent de kosten voor die foutieve bril op hem te verhalen via de rechtbank. Dit lijkt me zeker ook een medische fout, dus misschien ook erbij zitten dat u de orde der geneesheren gaat informeren. Sat zal hem aansporen een minnelijke schikking te treffen.