#12 , 20 mei 2008 15:52
Zoals beloofd zou ik hier opnieuw posten indien er verdere ontwikkelingen waren in deze zaak.
Dit is vandaag gebeurd, en zelfs héél snel!
Wij hadden de huidige eigenares per aangetekend en gewoon schrijven en email in gebreke gesteld. Geen enkele reactie. Morgen zou normaal de termijn verlopen die wij haar hadden gegeven.
Deze morgen echter met onze bank gebeld, situatie uitgelegd dat verkoopakte al verleden werd in september 2007 en huurwaarborg nog steeds mede op naam van vorige eigenaar stond.
Onze bank heeft hun eigen juridische dienst gecontacteerd die op haar beurt de nieuwe eigenares heeft gecontacteerd met het vriendelijk doch dringend verzoek aan haar wettelijke verplichtingen te voldoen binnen de kortste termijn en zich in het kantoor aan te bieden met de koopakte van het appartement.
Noch voor de middag werden wij door de bank gebeld dat ze al was langs geweest, en de huurwaarborg van haar kant had vrijgegeven. Nu morgen wij nog, en we hebben onze centen terug!
Eind goed, al goed zou ik zeggen, ook mede en dankzij de actie van onze bank en hun juridische dienst, waardoor de nieuwe eigenares blijkbaar goed de schrik te pakken heeft gekregen, aangezien ze op haar werk werd gebeld.
Verder heb ik hieruit geleerd dat indien een vastgoed van eigenaar verwisselt het de wettelijke plicht is dit te melden (indien verhuurd natuurlijk) aan de bank waar de huurwaarborg vaststaat op een geblokkeerde rekening. Verder kan men via het kadaster een uittreksel uit het kadastraal legger bekomen (tegen betaling van 5,50 euro) waarin vermeld staat sinds wanneer wie eigenaar is van welk pand, dit in geval de nieuwe eigenaar echt van héél slechte wil is. Met dit document komt de bank waar de huurwaarborg geblokkeerd staat ook al een heel eind.
Dank aan diegenen die me in deze zaak raad hebben gegeven, en aan diegenen die dit meemaken zoals wij het meemaakten, niet wanhopen, er is een oplossing en soms is ze veel dichterbij dan je kan vermoeden, want een verhuurder heeft niet alleen rechten, maar ook plichten t o v zijn huurder.
Filouke