#20 , 16 jan 2015 23:44
indien je in het testament vermeld bent als erfgenaam heb je recht op jouw deel en zeker als de roerende goederen toebehoorden tot ALLE erfgenamen. "Mogelijk" zijn de roerende goederen via testament toebedeeld aan hen, die het huis leeg haalden. Vergewis u daarvan.
Indien de roerende goederen aan alle erfgenamen toebehoorden, dan is er maar één mogelijkheid: naar het vredegerecht gaan en beslag laten leggen via een deurwaarder, gevolgd door een boedelbeschrijving, wat ook weer heel wat centjes kost. De beslaglegging kan binnen de 24 uren gebeuren. Erfgenamen zullen dan aanwezig zijn om de boedelbeschrijving mee op te stellen.
De notaris houdt zich meestal hier niet mee bezig of je moet in een latere fase via de notaris een boedelbeschrijving laten opmaken. Het kwaad zal dan ook al zijn geschied. Ik vrees dat dit niet onmiddellijk kan aangezien de notaris ook een rijk gevulde agenda heeft. Het duurt meestal een 3-tal minden voor deze in actie komt.
Wat jij nu aan de hand hebt, hebben we 4 x aan de hand gehad: bij overlijden van vader, moeder, ongehuwde broer, verkoop ouderhuis. Jammer genoeg hebben we toen niet de stap gezet om een boedelbeschrijving te laten opstellen. Oorzaak: ik had mijn zus niet mee!
Hier heb ik me ondertussen bij neergelegd ondanks er grote schatten van exclusieve tribale kunst verdween en ook heel mooie antiek.Ik ben gegaan voor de grote hap, nl. het geld, waar grof mee gesjoemeld werd tijdens het leven van de LL ouder en de vooroverleden broer.
Nu zitten we echter in een gerechtelijke verdeling. Advocaat vraagt ons: "Werd er een boedelomschrijving gemaakt? Indien niet, dan heb je niets te zeggen. Heb je foto's gemaakt? Indien niet, dan heb je niets te zeggen." Alle bewijs is goed, dus ook getuigen. Bij een gerechtelijke verdeling kosten de getuigen wel heel wat geld en vertragen de gerechtelijke verdeling. Ook een gerechtelijke verdeling kost heel wat geld aan de gerechtelijke notaris, advocaat, maar ook gerechtskosten.
Bij overlijden werd de inboedel geschat op "1.000 € en 250 €", niet door mij of door mijn zus, maar door hen die het eerste naar de notaris toestapten en voorheen een volmacht hadden.
Nu we gerechtelijk bezig zijn, zouden die boedels heel wat centen kosten alleen al voor de boedelbeschrijving, het opnemen in de staat van vereffening-verdeling, ... Elk regeltje kost centjes, zowel aan adovocaatskosten als notariskosten en gerechtelijke kosten.
Er werd hier aangehaald dat je ook naar de politie kan stappen. Dit is echter geen echte goede stap in de goede richting, want dan passeert dit deel van de natlatenschap strafrechterlijk. Dan ben je weer een 4-tal jaartjes verder voor je aan de burgerrechterlijke vereffening-verdeling kan beginnen. Reken voor een gerechtelijke verdeling op 4 tot 5 jaar, zelfs nog langer.
Ik kan maar één ding nog hier aan toevoegen: bezin voor je begint. Op Tante haar deel betaal je als nicht 45 % successierechten.
Als laatste wil ik u nog meegeven dat de overige erfgenamen moeten bewijzen dat de goederen van Tante waren.
Voor wat betreft de erfgenamen die het huis hebben leeggehaald:
Niemand kan verplicht worden om een nalatenschap te aanvaarden maar wanneer een erfgenaam daden stelt die worden beschouwd als een stilzwijgende aanvaarding van de nalatenschap dan kan hij geconfronteerd worden met het gegeven dat hij schulden van de erflater erft zonder de mogelijkheid de nalatenschap nog te verwerpen.
Persoonlijk zou ik niet zo maar een nalatenschap aanvaarden zonder voorwaarde van boedelbeschrijving. Tante kan ook schulden hebben, ... Het kan ook anders draaien zoals bij mijn broer ... Deze schonk xxx.xxx cash geld weg vlak voor zijn overlijden, en waar geen bewijs van is waar het geld naar toe gegaan is, maar waar we wel nog na x jaar successierechten en boeten op moeten betalen. Met hetgeen we van onze broer erfden konden we maar juist zijn schulden betalen. De rest is zoek.
Zo zie je maar in welk vaarwater dat je mogelijk terecht kan komen.