verandering hoederecht

zonnetje
Topic Starter

verandering hoederecht

#1 , 19 apr 2008 18:21

wij hebben het volgende probleem
ouders zijn met onderlinge toestemming overeengekomen dat de kinderen bij de moeder woont ,maar nu wil een van de dochters bij de vader gaan wonen ,dochter is dertien jaar ,en heeft gegronde redenen volgens ons ? moeder weigert de dochter te laten gaan ,vader is akkoord ,maar zit niet in de mogelijkheid om een advocaat te nemen ,komt ook niet in aanmerking voor pro deo ,kan de vader toch samen met de dochter ergens terecht om hulp of eventueel ergens een aanvraag te doen ,om verandering van woonst van dochter
zijn al langs het vredegerecht geweest maar kunnen ons niet helpen zeggen ze
hebben al kontakt opgenomen met bijzondere jeugdzorg maar kunnen ons ook niet verder helpen ,beiden zeggen dat we alleen maar via advocaat iets kunnen doen
kunnen we via jeugdrechtbank terecht ? met verzoekschrift zonder advocaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 20 apr 2008 10:05

Jullie kunnen een verzoekschrift indienen bij de jeugdrechter met de vraag tot wijziging van de verblijfsregeling. Een andere mogelijkheid die er is, is de hulp van een bemiddelaar in familiezaken inschakelen. Deze onafhankelijke derde gaat samen met beide ouders zoeken naar een regeling waar beide ouders kunnen achterstaan en kan deze afspraken vervolgens op papier zetten. Dit document kan via een eenvoudige procedure (zonder advocaten) vervolgens gehomologeerd worden door de rechtbank.

Bemiddelaars zijn te vinden in centra voor algemeen welzijnswerk of in zelfstandige praktijken.

Via volgende internetadressen kan je bemiddelaars vinden
www.caw.be
www.juridat.be/bemiddeling
www.forumbemiddeling.be
www.bemiddelingvzw.be

John 42

#3 , 29 apr 2008 11:08

Ik zou graag met mijn ex-vrouw(E.O.T.) onze overeenkomst over de kinderen wijzigen?

1) Kan dit?
2)Hoe moet ik dit dan homologeren?Wie is hier bevoegd voor?

mvg J.

Reclame

roderidder
Contacteer: Website

#4 , 29 apr 2008 11:37

1) ja vb. als je zelf een andere regeling overeenkomt
2) met deze regeling naar de jeugdrechter stappen

RR

papap

#5 , 03 mei 2008 20:08

aan bemiddelaar:

Ik heb een EOT die ik wil aanvechten: ik wil bilocatie. De vriend van mijn ex behandelt de kinderen slecht en de kinderen zouden graag mee bij mij zijn. Mijn ex weigert alle communicatie, en veegt het aspect 'gezamelijke opvoeding' volledig aan haar voeten. Het regent conflicten.
Ik vrees ook dat de rechter bolicatie niet gaat toekennen omdat de communicatie zo slecht is.
Ik hoop om via bemiddeling te komen tot een betere situatie voor de kinderen.
Ik heb al bemiddeling voorgesteld (via mijn advocaat), maar krijg hier geen reactie op. Kan ik bemiddeling afdwingen via de rechtbank? Kan ik het feit gebruiken dat ze bemiddeling weigert, of deze vraag negeert?

bemiddelaar

#6 , 04 mei 2008 10:53

Bemiddeling gebeurt steeds op vrijwillige basis. Dit wil zeggen dat het niet deelnemen aan bemiddeling juridisch gezien nooit kan aanzien worden als een onbereidheid tot medewerking.

In de praktijk is het wel zo dat er ondertussen verschillende jeugdrechters voorstander zijn van ouderschapsbemiddeling en bijgevolg ingaan op de vraag van één van de ouders om kennis te maken met bemiddeling. In de praktijk ervaar ik dat heel wat ouders op dat moment akkoord gaan met die kennismaking als dit door de jeugdrechter wordt aangebracht. Het is met andere woorden zeker het proberen waard.

Bijkomend is ouderschapsbemiddeling nog bij veel mensen onbekend en wordt een brief door een advocaat niet altijd zo begrepen als een voorstel tot bemiddeling. Bijgevolg zou ik u aanraden om rechtstreeks informatie omtrent bemiddeling op te sturen aan de andere ouder met adressen van bemiddelaars. Geef aan dat uw bezorgdheid omtrent de kinderen uw voornaamste motief is en dat u vanuit die bezorgdheid de problemen wenst op te lossen.

Op de website www.just.fgov.be kan u een brochure over bemiddeling downloaden en u vindt er ook adressen van bemiddelaars. Ook op de websites www.forumbemiddeling.be of www.bemiddelingvzw.be vindt u info en adressen.

Het kan in uw situatie helpend zijn om beroep te doen op een bemiddelaar die ook geschoold is als psycholoog / maatschappelijk werker / psychotherapeut daar deze bemiddelaar ook kennis heeft over de dynamiek die zich afspeelt in nieuw samengestelde gezinnen en hierover ook informatie kan geven tijdens de bemiddeling.

Een tip voor uzelf: denk eraan om geen negatieve communicatie t.a.v. de moeder te voeren. Opmerkingen waardoor zij het gevoel krijgt dat ze het niet goed doet, zullen immers enkel op verzet stuiten en zal tot gevolg hebben dat de focus alles behalve op jullie kinderen zal gevestigd worden. Iedere ouder heeft immers de ambitie om een goede ouder te zijn. Als iemand zich aangevallen voelt, heeft men echter de neiging om zich te verdedigen en hierdoor wordt een conflict niet opgelost...

Terug naar “Echtscheiding”