Het blijft een Vlaamse materie. Dus de TS heeft gelijk.Als er toch een index sprong komt moet het voor iedereen zijn alle burgers in België.
Maar dat is niet het geval dacht ik. Ik blijf trouwens globaal genomen de mening toegedaan dat men steeds het geld gaat halen waar het niet zit.Dat men tegemoetkomt aan personen met een uitkering of OCMW daar kan ik mee leven.
Beste, mijn moeder werkt bij het CLB. Een indexsprong zal er komen, daarnaast 2% besparing op personeel en enkele tientallen procenten besparing op werkingsmiddelen. Hoe wordt dit nu opgevangen:Brecht,
De indexsprong en de besparing op werkingsmiddelen zijn een verschillend iets. Alle overheidsdepartementen hebben lineaire besparingen en ook alle ambtenaren hebben een indexsprong. Jouw redenering geldt dus ook voor hen. Besparing op werkingsmiddelen is niet identiek als besparen op personeel. Het betekent even goed besparen op investeringen enz.
ik zie niet in waarom. 2 CLB's samenbrengen verhindert niet dat er veel personeel samen zou kunnen werken. Gewoon al qua ondersteunende diensten (ICT, receptie, onderhoud, ...) is het weinig zinvol om als overheid 2 gelijkaardige diensten te behouden in 1 stad, tenzij een spreiding over de stad op zich nodig zou zijn (bvb wat betreft bereikbaarheid). meer dan waarschijnlijk heeft die bereikbaarheid hier niks mee te maken, gezien het waarschijnlijk gewoon een vrij CLB & een stedelijk/gewestelijk CLB zal zijn.Dat er inefficiëntie zou zijn door meerdere CLB's weet ik toch zo niet. Hier in Gent zijn er ook meerdere CLB's en dat lijkt wel inefficiënt maar kijk dan hoeveel scholen er zijn in Gent kan je wel zien dat er veel personeel nodig is. Die centraliseren op 1 plaats is onmogelijk.
indien de temperatuur <18 graden is kan het personeel weigeren om daar nog te werken. Wet verplicht een hogere minimumtemperatuur. Staat op zich ook los van fusies van CLB's.Dat er geen geld voor is begrijp ik, maar dat men dan in de winter de verwarming gedeeltelijk uitzet zodat men in soms onder de 18 graden kinderen in hun onderbroek moet onderzoeken, lijkt me toch ook een niet al te positieve besparing.
nog meer een reden om 2 besturen die maar slecht functioneren af te schaffen en te beperken tot 1 goed werkend bestuur.Daarbovenop heeft het bestuur van het CLB ook weinig praktijk ervaring, wat soms tot verkeerde beslissingen leidt.
heb je enige ervaring met CLB's?Maar natuurlijk heeft alles wel eens zo problemen. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het CLB niet zou meewerken met het school die net een probleemgeval krijgt van een andere school.
klopt, ik gaf dan ook dat voorbeeld, omdat ook het CLB meestal in het lager problemen bij kinderen ontdenkt op vlak van ontwikkeling (die het gemakkelijkst nog te remedieren zijn). In het middelbaar hebben de meeste scholen leerkrachten die werken als leerlingenbegeleider, waar ook zorg in verweven zit. Dat kan ook een graadscoördinator zijn, zoals je zegt. In het secundair onderwijs is dat minder strikt geregeld, geizen daar meer vrije uren zijn voor leerkrachten en ondersteunend personeel, tegenover in het lager onderwijs, waar je als leerkracht normaal niet klasvrij bent behalve 1 uurtje per week.En langs de andere kant denk ik dat zorgleerkrachten enkel voor de lagere school zijn?
niemand verplicht je om in hetzelfde gebouw te blijven.JPV, over dat deel van het CLB die informatie niet door mag spelen naar scholen waar het kind niet zit: dat weet ik dat dat niet mag, maar ik had het over eenmaal het kind er op school zit. Let op de 'net een probleem geval binnen krijgt' en niet 'net een going tot inschrijving heeft gekregen van een probleem geval'. Hoe het zit met die 2 CLB's in Gent weet ik niet goed. Wel dat het ingewikkeld is en dat een fusie misschien mogelijk is, maar ze toch over die 2 gebouwen zullen moeten werken omdat de gebouwen niet groot genoeg zijn om alles te centraliseren.
heeft weinig/niks te maken met besparingen tot op heden.Maar die fusie zou nog altijd niet leiden tot praktijk ervaring vangen besturend personeel. Veel beslissingen voor CLB Gent worden genomen vanuitgaande ivoren toren waarbij men enkel kijkt naar een blad papier. En dan kan men naar hartelust taken tussen arts en verpleegkundige blijven verschuiven. Kan men naar hartelust een maximum tijd voor een onderzoek opstellen.
dan waren ze wettelijk strafbaar, gezien vaccinaties, behalve eentje tegen Polio, in België nog altijd vrijblijvend en niet onder dwang mogen uitgevoerd worden. Bij expliciete weigering van de ouders mogen spuitjes NIET gezet worden.Op papier lijkt dat geen probleem, maar als je dan in de praktijk voor een autistisch jongetje staat (was toen nog niet gekend dat hij autistisch was, dat was pas enkele maanden later vastgesteld) die fysiek geweld pleegt en doodsbedreiging uit enkel en alleen omdat zijn moeder 's ochtends had gezegd dat hij geen spuitje moest hebben, maar bij nazicht van zijn vacinatieschema wel een moest krijgen, dan vraag ik me af hoe je dat klaarspeelt binnen die gezette limieten? De begeleidende leerkracht kon het kind gedeeltelijk kalmeren zodat ze hem onder dwang uiteindelijk toch nog konden vaccineren.
maar is een krachtig signaal die die probleem vaak definitief oplost.Het mogen werk weigeren onder de 18 graden is inderdaad een optie, maar gezien de tijdsdruk is dat bijna onbegonnen.
het ene werkt (voornamelijk) voor katholieke scholen, de andere voor grotendeels de stedelijke scholen van stad Gent. Functioneel is er geen onderscheid (behalve dat in het vrij clb vaak een kruisje zal hangenMijn moeder werkt voor Vrij CLB maar ik weet niet wat het verschil is tussen het vrij CLB en het stedelijk/gewestelijk CLB.