2dehands wagen geen garantie

Zeffie
Topic Starter

2dehands wagen geen garantie

#1 , 29 dec 2014 11:47

3 maanden geleden kocht ik een seat ibiza van 2000 met 199.000 km bij een garage.
Nu 3 maanden later heb ik problemen met mij koppeling (de wagen ontkoppelt niet meer zoals het zou moeten)
Na een telefoon gesprek met mijn garagist wilt deze dit niet onder garantie maken omdat er 1. geen garantie bij de wagen zat 2. omdat het een slijtend onderdeel is wat volgens hem nooit onder garantie valt en 3. omdat wagens van deze ouderdom en prijsklasse nooit onder garantie vallen volgens hem.

Nu heb ik ergens gelezen dat als je bij een garage koopt dat je dan recht hebt op minstens 1 jaar garantie.
Nu zien ik wel nu pas bij het terug bovenhalen van de verkoopsovereenkomst dat de garage een "verkoopsovereenkomst tussen particulieren" heeft opgesteld.
En hier staat op vermeld zonder enige vorm van garantie.
Nu op de verkoopsovereenkomst tussen particulieren gebruikt hij de naam van zijn bvba.
Ik had dit bij het ondertekenen niet gezien anders had ik ook niet getekend.

Mag dit zomaar allemaal als garage toch particulier verkopen?
Nu spreken we toch al snel over 300-500 euro aan kosten op een wagen die mij 1900 heeft gekost.
Is er een of andere manier waardoor de garagist waar ik die wagen heb gekocht toch aansprakelijk is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 dec 2014 12:01

Koppeling valt nooit onder garantie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken

#3 , 29 dec 2014 13:55

1 - als de factuur op garage staat en er staat niets op dan heb je 2 jaar garantie.
2 - Dit is zeker onder garantie, enkel banden en batterij.
3 - Ouderdom heeft geen belang, dan moet hij maar geen oude wagens verkopen.

4 Garage is in overtreding met de wetgeving, staat daar de naam op van de vorige eigenaar of van zijn bvba.
We kunnen er niet genoeg de nadruk op leggen, voor je iets tekent waar ook altijd eerst goed lezen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

BW123

#4 , 26 mar 2015 10:04

1 - als de factuur op garage staat en er staat niets op dan heb je 2 jaar garantie.
2 - Dit is zeker onder garantie, enkel banden en batterij.
3 - Ouderdom heeft geen belang, dan moet hij maar geen oude wagens verkopen.
Bij uw punt 2 ben je volledig mis. De koppeling is wel degelijk een slijtageonderdeel, zoals er heel veel zijn op een auto bv. ruitenwissers, uitlaat... Die zaken worden zelfs niet gedekt door bedrijven die garantieverzekeringen verkopen zoals Europ Assistence. Iemand die een wagen koopt van 15 jaar oud met 200.000km mag niet verwachten dat er geen gebruikssporen op zitten. Dat zal ook de reden zijn waarom de garagist een overeenkomst tussen particulieren heeft opgesteld.

sloeberken

#5 , 26 mar 2015 11:24

Een koppeling bestaat uit verschillende onderdelen, waarvan maar 1 kan verslijten door heel abnormaal rijgedrag.
omdat wagens van deze ouderdom en prijsklasse nooit onder garantie vallen volgens hem
Heeft niets met ouderdom of prijs te maken.
Nu zien ik wel nu pas bij het terug bovenhalen van de verkoopsovereenkomst dat de garage een "verkoopsovereenkomst tussen particulieren" heeft opgesteld.
En hier staat op vermeld zonder enige vorm van garantie.
Nu op de verkoopsovereenkomst tussen particulieren gebruikt hij de naam van zijn bvba.
BTW en belasting fraude.

sloeberken

#6 , 26 mar 2015 12:12

Nu 3 maanden later heb ik problemen met mij koppeling (de wagen ontkoppelt niet meer zoals het zou moeten)
Dit duid niet dat de disk met de voering versleten is ( dan slipt hij door, en kun je wel in versnelling zetten)
Op google kan je zelf zien welke onderdelen allemaal u ontkoppeling bedienen 7 stuks. Pomp, leiding, olie, vork, bute, platau en disk.

sloeberken

#7 , 26 mar 2015 16:39

Zou niet weten wat niet verslijt aan een auto.

Terug naar “Gebrekkige Producten”