Verkoper verplicht om te verkopen bij vraagprijs?

Elektron
Topic Starter

Verkoper verplicht om te verkopen bij vraagprijs?

#1 , 01 mei 2008 12:48

Wij hebben interesse in een woning, maar er zitten nog 2 koppels op. Er is nog door geen enkele partij een bod uitgebracht. Een optie nemen is niet mogelijk, er moet schriftelijk geboden worden.
Gezien de gunstige vraagprijs zal deze vermoedelijk wel gegeven worden. De verkoop verloopt via een schatter. Als wij een schriftelijk bod uitbrengen dat gelijk of hoger is aan de vraagprijs, is de verkoop dan gesloten? Of is de verkoper niet verplicht om te verkopen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 01 mei 2008 15:32

Ik veronderstel dat de verkoper het hoogste bod zal aanvaarden ... Als dus lager biedt dan één van die andere koppels, dan zult u het huis niet krijgen ... ook al biedt u hoger dan de vraagprijs.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

JD

#3 , 08 mei 2008 10:59

Geachte,

Indien u een schriftelijk bod uitbrengt, dan kan de verkoper kiezen wat hij daarmee doet. U doet hem een aanbod en het is aan de verkoper om dit al dan niet te aanvaarden. Indien de situatie bijvoorbeeld was dat de verkoper naar u kwam en u een aanbod doet om het huis te kopen voor X euro, en u stemt daarmee in, dan is de verkoop gesloten.

Mvg
JD

Reclame

djanodive

#4 , 08 mei 2008 15:44

Ik zou wel in het schriftelijk bod vermelden dat het slechts geldig is voor een bepaalde periode. Vb. 2 weken. Op die manier kan je snel verder zoeken als het niet zou doorgaan. Anders kan je moeilijk elders een compromis gaan tekenen als de verkoper nog zou afkomen dat het ok is voor hem.

Yourivdb

#5 , 18 mei 2008 15:56

Geachte ,
ik zit in een gelijkaardige situatie .
Wij zitten al zover in de fase dat we de vraagprijs geboden hebben en deze zelfs niet aanvaard werd .
Het is niet omdat je de vraagprijs bied , ze verplicht zijn aan u te verkopen.
Veel rechten heb je dus niet als koper ,
je bied dan de vraagprijs , niets verplicht de verkopers het goed aan jou te verkopen .
In mijn geval is er zelfs geen ander of hoger bod !

Ik stap nog naar een advocaat om mijn situatie nog eens na te zien ,
maar als het van de notaris afhangt zou dit alvast de waarheid moeten zijn .

Groeten

YoeriS

#6 , 28 mei 2008 20:59

Zolang dat zij u geen schriftelijk aanbod doen, met hierin een bepaalde vraagprijs, waar u op in gaat, zijn zij niet verplicht om het aan u te verkopen.

Dit is het gevolg van het beschikkings- of eigendomsrecht, ze zijn vrij om te onderhandelen over de prijs, hetzij deze lager of hoger te stellen.

Terug naar “Kopen”