#82 , 24 dec 2014 11:27
nog even opgezocht (is sinds een 4-tal jaar niet meer iets waarmee ik me regelmatig bezighou, dus de nieuwe wetgeving ken ik niet)
Ik zou verwijzen naar Decreet houdende de werk- en zorgtrajecten 25/03/2014, waar in art. 9 effect bepaald staat dat de VDAB een screening moet doen alvorens een trajectbegeleiding kan gestart/geweigerd worden. MAAR: dat decreet is nog niet in werking.
Daarom zou ik verwijzen naar:
Besluit van de Vlaamse Regering houdende de organisatie van de arbeidsbemiddeling en de beroepsopleiding
Artikel 23.
De natuurlijke persoon of rechtspersoon, vermeld in artikel 20, moet :
...
2° gevolg geven aan elk verzoek om begeleiding.
Artikel 20
Een natuurlijke persoon of rechtspersoon die trajectbegeleiding tot doel heeft, kan na advies van de SERR, bevoegd voor de regio waar de maatschappelijke zetel van de rechtspersoon gevestigd is, of, als het een natuurlijke persoon betreft, waar die persoon zijn kantoor houdt, onder de voorwaarden, vastgesteld door de raad van bestuur, worden gemandateerd om activiteiten op het vlak van kosteloze trajectbegeleiding uit te oefenen.
Decreet houdende het handvest van de werkzoekende
30/04/2004
Art. 7
De intermediaire organisaties en de Vlaamse diensten brengen elke werkzoekende die kandidaat is voor een specifieke vacature, begeleiding, opleiding of erkenning van verworven competenties en die wordt geweigerd, binnen een redelijke termijn schriftelijk op de hoogte van de reden waarom hij of zij wordt geweigerd.
Art. 8
Artikel 8. -
De Vlaamse overheid garandeert, via de door haar georganiseerde en gesubsidieerde intermediaire organisaties, dat elke niet-werkende werkzoekende, alsook elke verplicht ingeschreven werkzoekende, begeleid wordt bij het zoeken naar werk en dat hij of zij in het kader van een aangepaste trajectbegeleiding aan de nodige opleiding en werkervaring kan deelnemen met het oog op een duurzame tewerkstelling.
Vooral dit laatste artikel lijkt me belangrijk zijn. Stuur een aangetekende zending naar de VDAB verwijzend naar deze wetgeving (verwijs expliciet naar alle wetgeving). Stuur dit zowel naar het lokale kantoor én naar het VDAB hoofdbureau in Brussel.
Voeg een attest van de behandelende arts (mag ook een huisarts zijn) die expliciet vermeldt dat persoon X wel degelijk arbeidsgeschikt is, mits rekeninghoudend met de medische beperkingen.