Overmaking volledig strafdossier

Justme2
Topic Starter

Overmaking volledig strafdossier

#1 , 10 dec 2014 18:54

Weet niet of iemand hier bekend is met de procedures bij de politie maar ik koop dat iemand mij verder kan helpen.

Stel, je krijgt een uitnodiging voor verhoor van de politie als slachtoffer of getuige of verdachte in opdracht van het parket. Betekent dit dan ook automatisch dat op de datum dat deze uitnodiging door de politie is opgesteld/verstuurd het volledige strafdossier al bij hun ligt?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2014 19:05

Strafdossier?? Afgaande op uw andere vragen - als dat over andere zaken gaat dan waarover de aangifte gaat, vermoed ik niet dus.

Het PV waarover u dient gehoord te worden zeker.

Als het een ingewikkelde zaak is kan mogelijk het gehele of een gedeelte van het dossier daar aanwezig zijn.
U krijgt daar uiteraard GEEN inzage in.

Hangt er dan nog vanaf of het een aanvankelijk opsporingsonderzoek (parket) is of een gerechtelijk onderzoek (onderzoeksrechter).
Een dossier waar al een vonnis is over geveld zal er vermoedelijk niet bijzitten want dat is afgesloten.
Een uittreksel van uw strafregister vermoedelijk wel - als die zaak daar op opstaat kan u daar wel naar verwijzen en zo de connectie maken.

Voor de rest zie o.a. @ddanck
Laatst gewijzigd door Franciscus op 10 dec 2014 19:18, 2 keer totaal gewijzigd.

BloodNight

#3 , 10 dec 2014 19:09

Sommige dossiers zijn tientallen boeken dik, vaak zelf meer....
De politie heeft meestal gewoon het pv bij hun met daarin de feiten waarover het verhoor gaat.

Reclame

Justme2
Topic Starter

#4 , 10 dec 2014 19:32

Het parket had mij vermeld dat het dossier in zijn geheel naar de opsporingsdiensten was verstuurd.

Mijn vraag ging meer over het feit of dat dossier al is aangekomen bij de politie op het moment dat de uitnodiging wordt verstuurd. Of kan dit zijn dat de uitnodiging al wordt verstuurd voor het dossier bij hun is?

Het is omdat ik weet heb dat 1 van de andere personen in het dossier vertrouwelijke informatie te weten is gekomen de dag na de opstellingsdatum van mijn uitnodiging tot verhoor. Ik heb daarvan bewijzen. Ik weet dat dit dossier in zijn geheel was doorgestuurd maar weet niet of dit al ambtshalve moet op het moment dat de uitnodiging is opgesteld.

Als dit dossier er moet zijn voor de opstelling van de brief moet immers iemand binnen het politiekorps informatie hebben doorgegeven daar ik de enige partij ben vermeld in het dossier die van de desbetreffende politiezone afhing.

Anders kon ze deze informatie ergens anders te weten zijn gekomen

Justme2
Topic Starter

#5 , 11 dec 2014 19:38

Heb ondertussen al een antwoord gekregen door middel van mijn inzage in het dossier.

Ik had echter wel een vraagje over de afkortingen die gebruikt worden ivm de antecedenten van de verdachte.

Je hebt de relevante pv-nummers en daarna altijd het besluit wat er genomen is zoals TB en VG ( Ter beschikking en voeging)

Nu staat in het document met als antecedenten van de verdachte bij 2 van de dossiers ook gewoon INFO. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Dat deze gewoon ter info zijn? Wat wel raar zou zijn daar deze nog niet afgesloten zijn

carel

#6 , 11 dec 2014 19:52

Heb ondertussen al een antwoord gekregen door middel van mijn inzage in het dossier.

Ik had echter wel een vraagje over de afkortingen die gebruikt worden ivm de antecedenten van de verdachte.

Je hebt de relevante pv-nummers en daarna altijd het besluit wat er genomen is zoals TB en VG ( Ter beschikking en voeging)

Nu staat in het document met als antecedenten van de verdachte bij 2 van de dossiers ook gewoon INFO. Wat moet ik mij hierbij voorstellen? Dat deze gewoon ter info zijn? Wat wel raar zou zijn daar deze nog niet afgesloten zijn
Bij elk contact met de politie wordt er minstens een nota opgesteld. Dit is eigenlijk de interne database van de politie.

De antecedenten zullen in voorliggend dossier relevante info verschaffen...

Indien het dossier afgesloten is krijgt uw Advokaat hier bericht van. Vanaf dan kan je het dossier ook inkijken.

Is het een het voortgezet gerechtelijk onderzoek met een aangestelde onderzoeksrechter of in opdracht van de Procureur (politioneel onderzoek)?
Laatst gewijzigd door carel op 11 dec 2014 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus

#7 , 11 dec 2014 19:55

Was die inzage in het dossier in opdracht van het parket?
Hoe kan u bij de politie inzage krijgen???

Justme2
Topic Starter

#8 , 12 dec 2014 02:08

Het parket generaal had een onderzoek ingesteld omtrent andere onregelmatigheden in het opsporingsonderzoek door her parket. Dit dossier was al afgesloten en ik heb in dit dossier inzage gevraagd en gekregen.

Wat wel vreemd is is dat ze mij dat volledige dossier gegeven hebben. Er zaten ook stukken bijzitten die uit het opsporingsonderzoek van het lokaal parket komen en mijn vraag tot inzage was in het dossier bij het lokaal parket geweigerd daar dit niet kan in een lopend opsporingsonderzoek. Ik was echter niet van plan om te klagen :wink:

In het dossier bij het parket generaal zat al dat document van antecedenten van de tegenpartij en nog een paar andere

Justme2
Topic Starter

#9 , 26 dec 2014 02:21

Nog een klein bijkomend vraagje.

Ondertussen is de tegenpartij mij nog altijd in het openbaar aan het belasteren zoals aan het rondvertellen dat ik in de gevangenis heb gezeten enz. Dit is ondertussen al 2 jaar aan de gang. Het onderzoek naar die feiten loopt ook al 2 jaar. Ik heb in al die tijd er nauwelijks op gereageerd daar ik dacht dat er ondertussen wel uitspraak over zou zijn. Nu is het echter zo dat bij elk nieuw feit er opnieuw onderzoek naar gedaan wordt en dit weer langer duurt. Ondertussen loop ik wel nog altijd schade op.

Mag ik bepaalde documenten openbaar maken zoals antecedenten verdachte en andere documenten die in een strafdossier zat dat nietig is verklaard zijn teneinde mijn private belangen te behartigen (bescherming imago)? Met andere woorden niet het hele dossier maar slechts een document of 2 te bewijzen dat de openbaarmakingen van de tegenpartij vals zijn?

giserke

#10 , 26 dec 2014 02:26

U kunt gewoon een burgerlijke zaak opstarten voor laster en eerroof?

Justme2
Topic Starter

#11 , 26 dec 2014 04:53

IK heb al klacht ingediend met burgerlijke partijstelling sinds een maand. Maar gezien de duurtijd van het gemiddeld gerechtelijk onderzoek en er nog meer dan enkele onderzoeksdaden moeten worden gedaan, zal een uitspraak niet voor direct zijn.

Ondertussen wil ik wel enige schade beperken die ik zal ondervinden door verdere belastering aangezien de tegenpartij nog altijd denkt dat ze met alles weg zal komen op het einde.

Franciscus

#12 , 26 dec 2014 16:50

Laster en eerroof en aanverwante zaken zijn strafbare feiten dus aangifte bij politie.

Justme2
Topic Starter

#13 , 26 dec 2014 18:08

Ik doe uiteraard aangifte van elk nieuw feit. Het probleem is echter dat het onderzoek nog zeker een tijdje loopt en bij elk nieuw feit er uiteraard tijd bijkomt.

Nu heb ik een aantal documenten vanuit een strafdossier die ontegensprekelijk kunnen bewijzen dat wat de tegenpartij beweert vals is als ik deze openbaar maak. Maar mag ik dit doen daar er langs de andere kant bij openbaarmaking ook schade wordt toegebracht aan de tegenpartij? Ik heb er immers wel een privaat belang bij en het is eerlijk gezegd de enige mogelijkheid om de onwaarheden te weerleggen

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”