Brand in huis na plaatsing van kachel

cricket
Topic Starter

Brand in huis na plaatsing van kachel

#1 , 30 nov 2014 14:53

Hello,

Ik meld even de situatie van mijn broer, om te weten wat zijn rechten zijn.

Mijn broer heeft een houtkachel laten plaatsen in zijn huis waar er ook centrale verwarming is. Hij heeft dit door de firma (niet zelf) laten plaatsen. In zijn huis heeft hij de laatste 3 jaar veel verbouwingswerken laten uitvoeren dat ongeveer 15000 euro heeft gekost.

Twee weken geleden is er brand ontstaan vanuit zijn houtkachel, op die avond rook hij vuur en zag dat het van die houtkachel kwam die rechtstreeks naar het plafond ging en zo door de kamer van zijn dochter, ze zijn dan heel vlug buiten gerend om zijn vriendin en dochter te redden.

Hij heeft geprobeerd om het vuur te doven maar was al te laat, hij probeerde met de blusser van zijn auto dat niet ging en als laatste hoop heeft hij de tuinslang genome en een venster kapot geklopt om dan de houtkachel tenminste te blussen, de brandweer is pas na 20 min gekomen om de rest te blussen.

Ze zijn dus praktisch dakloos, ze hebben van de bank het akkoord gekregen om tijdens 6 maand op kosten van de bank een appartement of huis te nemen maar geen enkele huisbaas wil dit voor die periode huren, en als ze verdere huren moeten ze nog steeds hun hypothercaire lening + huurprijs betalen en dat kunnen ze niet. Er zijn al 3 experts gekomen maar er is nog niet gebeurd buiten 2 containers vol de gebrande houtstukken van dak, muren erin te zetten.

De brandweer zei wel dat de kachel niet goed geplaatst is.

Mijn vraag is nu, kan hij die firma aanklagen?
Wat zijn zijn rechten buiten de verzekering van hun bank/ brandverzekering?

Ik heb echt met hun te doen.

Bedankt voor jullie tips, raad hieromtrent.
Je krijgt 30 euro gratis bij het openen van een keytrade rekening, enkel via deze link:

http://welcome.keytradebank.be/optiext/ ... NQL1rD%2BV_" onclick="window.open(this.href);return false;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 nov 2014 16:27

Natuurlijk kan hij die firma aanklagen. Heeft hij een geschreven PV van de brandweer waarin de oorzaak is vermeld?.
In ieder geval ONMIDDELIJK een aangetekende ingebrekestelling sturen naar de kachelfirma, zodat die op haar beurt haar verzekering kan inlichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2014 19:59

Welk type schouw was het, Gemetselde, dubbelwandige inox buis, gewone stoofbuis, of een combinatie van ...
Wie heeft de schouw gemaakt? Uw broer, of de kachelfirma of nog een derde?

Reclame

roharro

#4 , 30 nov 2014 20:04

als ze verdere huren moeten ze nog steeds hun hypothercaire lening + huurprijs betalen en dat kunnen ze niet;
van de bank het akkoord gekregen om tijdens 6 maand op kosten van de bank een appartement of huis te nemen

Maar die huur wordt toch vergoed?
Wat was er verkeerd aan de plaatsing van de kachel? Het lijkt me eerder een tekortkoming van de schouw te zijn.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

cricket
Topic Starter

#5 , 01 dec 2014 16:14

hij heeft idd een aangetekend schrijven gestuurd met attest van brandweer

@mava105, het was een inox buis dat geinstalleerd was van de kachel naar het plafond en het is de firma die de kachel heeft geplaatst

@roharro, wat ik weet is dat de bank waar ze de lening hebben voor het huis van de experten de informatie kregen dat de werken 6 maanden zou duren en tijdens die maanden betaalt de bank de huur. Ze mogen een huis of appartement uitkiezen die de waarde heeft van hun lening en tijdens 6 maanden betaalt de bank de huur. Maar het contract tussen de verhuurder en mijn broer, heeft de bank niets te maken en de verhuurders al kennen ze de situatie wensen niet te huren voor een paar maanden want dan moeten ze opnieuw nieuwe huurders zoeken en is niet interessant voor hun, het is onmiddellijk een contract van 3 jaar, ze zoeken zich dood hiervoor maar zo te zien vinden ze niets. Zij wonen in meerbeek.

Volgens de brandweer was de kachel niet goed geplaatst, verkeerde plaats en is er dus rook ontstaan en op zeer korte tijd was het dak aan het branden.
Je krijgt 30 euro gratis bij het openen van een keytrade rekening, enkel via deze link:

http://welcome.keytradebank.be/optiext/ ... NQL1rD%2BV_" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro

#6 , 01 dec 2014 16:50

Ik kan niet meer volgen. Eerst is uw broer de eigenaar en heeft hij een hypothecaire lening bij de bank, nu spreekt u van huurder.
Wie heeft die kachel laten plaatsen, de huurder, de verhuurder, uw broer,...
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Sirkii

#7 , 01 dec 2014 20:49

De brandverzekering van uw broer zoekt dit toch uit? Voor een huur van 6 maanden zoek je best een vakantiewoning. Zeker in t laagseizoen staat er veel leeg.

Als ik het verhaal goed begrijp is de plaatser van de inboxen schouw in de fout gegaan want zelfs dubbelwandig moeten alle doorvoeren door brandbaar materiaal specifiek uitgevoerd zijn want de buitenwand wordt evengoed zeer heet bij stevig stoken.

Voorts kort op de bal spelen: met akkoord van de brandverzekering offertes vragen, laten goedkeuren en de werken laten uitvoeren. Voor u telt uitbetaling door uw brandverzekering om te herstellen. Dat de brandverzekering het probeert te recupereren bij een derde is hun keuze en hun werk. Bij mijn weten (maar ben niet zeker) gaan ze bij onvrijwillige constructiefout bij (zelfplaatsing) van INOX schouw niet terugvorderen van de eigenaar/verzekerde. Zou hiervoor eens m n polis moeten nalezen.

cricket
Topic Starter

#8 , 03 dec 2014 11:38

Mijn broer is de eigenaar, maar als hij een woning huurt, al betaalt de bank dat, heeft de verhuurder die tussentijd hun appartement verhuurt geen baat om deze 'maar' voor 6 maanden te verhuren.

Ik zal het eens voorstellen voor een vakantiehuisje, bedankt voor de tip.

Ik ken niet de détails van zijn polis, hij zou idd eens moeten kijken naar de voorwaarden.

Alvast bedankt voor jullie hulp en reakties, ik zal het hem doorgeven

cricket
Topic Starter

#9 , 03 dec 2014 11:41

Idd het is het plaatsen van de inboxen dat verkeerd gelopen is en volgens de brandweer niet op de juiste plaats. Het attest van de brandweer werd al opgestuurd , dat weet ik van mijn moeder.
Ik heb zo met hen te doen, zijn vriendin die pas genezen was van kanker zit in behandeling bij de psychiater, na zoveel pech met haar kanker en al hun spaarcenten in het huis gestoken te hebben moeten ze opnieuw beginnen. Ik hoop dat ze erbovenop geraken

Thx

Tweety2015

#10 , 14 feb 2015 11:32

Eerste en vooral: veel sterkte aan je broer en de familie gewenst.

Een collega van mij heeft dit ook voorgehad (lang geleden, weinig schade welliswaar) en wat ik me herinner was het destijds vreselijk moeilijk de plaatser van de kachel verantwoordelijk te stellen (de kleine lettertjes in het contract!).
Als uw broer destijds tegen de installateur heeft gezegd: daar moet hij komen en de verkoper heeft eventueel (mondeling) op gevaren gewezen (bewijs maar eens het tegendeel) begint het welles/nietes spelletje. Houtkachels worden maar al te vaak onoordeelkundig geplaatst, en als je tussenvloeren uit houten balken bestaan waardoor een gloeiende inox buis gaat kan je natuurlijk problemen verwachten. Normaal gezien wordt ELKE doorvoer door een houten vloer (ook zolder/dak!) omgeven door onbrandbaar materiaal (zoals hierboven al gezegd), en dan nog. Was de plaatser van de kachel op de hoogte van het bestaan van houten vloeren, of was er gewoon overeengekomen dat de kachel moest aangesloten worden op een (bestaande?) schoorsteen (in de kamer van uw dochter)? Of was er overeengekomen dat de installateur de aansluiting deed tot aan het plafond en niet verder?
En dan heb je nog het 'onoordeelkundig gebruik' van de kachel (laten branden met luchttoevoer toe met creosootafzetting in de buis/schouw (sterk ontvlambaar), gebruik palettenhout, ...), eventueel reinigingsattest schoorsteen dat ontbreekt, ... .
Wat is er juist in brand gevlogen als ik vragen mag? Houten panelen/wanden rond de kachel? De houten vloer tussen gelijkvloers en tussenverdiep? Het dak?

Sorry als het erop lijkt dat ik een beetje advocaat van de duivel speel, maar als je een sterk dossier wil hebben is het best dat je (je broer) op voorhand al eens over al die dingen nadenkt om kort op de bal te spelen als de installateur zijn verantwoordelijkheid (die hij wel degelijk heeft natuurlijk) niet wil opnemen.

Nu goed, normaal is je broer verzekert en trekt hij (na verloop van tijd) wel terug :)

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”