wie is eigenlijk diegene waartegen geprocedeerd wordt ?

inina
Topic Starter

wie is eigenlijk diegene waartegen geprocedeerd wordt ?

#1 , 27 nov 2014 17:42

Ik had persoonlijk een overeenkomst met een advocaat met naam (.....!!!) de é mails en brieven droegen ook de naam van deze advocaat. Echter na een tijdje vroeg hij om mijn te betalen provisies te storten op een andere rekening (zogenaamd omwille van wijzigingen in zijn kantoor)

Nu blijkt het, dat de dagvaarding die ik ontving niet werd uitgevaardigd door de oorspronkelijke werkelijke advocaat die de prestaties voor mij heeft verricht en waarmee ik een overeenkomst had, maar dat de dagvaarding is uitgebracht door de BVBA ***** Law waarmee ik eigenlijk niks te maken had, maar waaraan waarschijnblijk het banknummer toebehoort waarop ik mijn provisies diende te storten. Kan dit zomaar? Ik had met die BVBA toch eigenlijk niks te maken en al zeker geen overeenkomst? Tenzij men dit achteraf zonder mij iets te melden heeft veranderd....

Wat betekent dit nu ik in hoger beroep wens te gaan ...... Wie moet nu verantwoordelijk worden gesteld? Is er juridisch een verschil tussen de beiden ??? (als fysieke persoon en al rechts persoon??? Waar en hoe moet het onderscheid gemaakt worden??? Kan iemand mij verwijzen naar een plaats waar ik hierover meer kan vinden? Of wil iemand van dit forum hier aub een beetje meer uitleg over geven?

Ik wil ook graag weten of ik bij het verzoekschrift dat ik wens in te dienen tot hoger beroep, na een vonnis ontvangen volgens art. 792 Ger W.; maar waarin verder geen vermelding staat over de rest van dit artikel 792 Ger. W ; " Op straffe van nietigheid vermeldt deze kennisgeving de rechtsmiddelen, de termijn binnen welke dit verhaal moet worden ingesteld evenals de benaming en het adres van de rechtsmacht die bevoegd is om er kennis van te nemen.) <W 1993-01-12/34, art. 20, 021; Inwerkingtreding : 1993-03-01> (In de gevallen, bepaald in het tweede lid, zendt de griffier een niet-ondertekend afschrift van het vonnis, in voorkomend geval, aan de advocaten van de partijen of aan de afgevaardigden bedoeld in artikel 728, § 3.) <W 1994-07-12/32, art. 1, 025; Inwerkingtreding : 1994-07-31>

Moet er in het verzoekschrift bij het waarom verzoekster niet akkoord kan gaan met het vonnis van de vrederechter en haar erbij horende grieven, ineens ook een inventaris worden gevoegd met alle overtuigingsstukken, of is het in eerste instantie voldoende om enkel te vermelden waarom er in hoger beroep gegaan wordt en er bijkomend ook een conclusiekalender ter verdediging wordt gevorderd?

Dank bij voorbaat voor een reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 nov 2014 17:45

En wie is zaakvoerder /lid van die bvba ...kijk dat eens na in de kruispuntbank.

Ik vermoed dat net zoals de dokters ook advocaten nu een rechtspersoonlijkheid aannemen om oa de BTW te kunnen recupereren.

inina
Topic Starter

#3 , 27 nov 2014 20:53

Die BVBA is sinds 1 juli 2012 actief . Er staat bij dat het activiteiten zijn van advocaten en er staan 4 namen van bestuurders bij waarvan de door mij bedoelde advocaat er een is.

Ik vermoed inderdaad ook dat het is omdat advocaten nu ook BTW moeten aanrekenen.

Maar daarmee weet ik nog niet wat dit nu eigenlijk betekent voor mijn procedure op de rechtbank, en welke invloed dat dit kan hebben? Want de naam van de raadsman die de dagvaarding heeft laten opstellen en dus optreed voor mijn ex advocaat is nog iemand anders en zijn naam staat niet mee vermeld in de hoger vermelde (opgezochte) bvba.

Graag indien mogelijk nog wat verduidelijking aub

Reclame

Franciscus

#4 , 27 nov 2014 21:02

Eeuh in een advocatenbureau heeft men vennoten (partners) en andere die gewoon in dienst zijn van...en er werken.
Na hard gewerkt te hebben en goed gepresteerd worden die na verloop van tijd junior partner enz .
Er zijn zo bureaus met enkele tientallen advocaten/juristen

inina
Topic Starter

#5 , 27 nov 2014 22:12

Maar wat wil dat nu zeggen in mijn geval ??? Schrijf ik in mijn verzoekschrift dan in plaats van de BVBA **** voor alle veiligheid toch de echte naam van de betrokken advocaat? Of misschien beter zowel de BVBA én de werkelijke naam van de advocaat???

Franciscus

#6 , 27 nov 2014 22:27

Wie staat vermeld op de dagvaarding als als uw verdediger de advocaat of de firma?
Ik vermoed dat dat de advocaat of een advocaat zal zijn van die firma en volgens mij zal u die advocaat in gebreke moeten stellen.
Automatisch zal dan de 'werkgever' mee in het geding betrokken zijn.

scorpioen

#7 , 27 nov 2014 23:38

U kan alleen beroep instellen tegen partijen, die ook partij waren bij de eerste rechter. U vermeldt dus de partijen, zoals ze vermeld werden in het vonnis van de eerste rechter.

besteph

#8 , 28 nov 2014 06:01

Oké , dat moet dan de firma worden, want de advocaat zelf werd in die dagvaarding nergens met zijn naam vermeld. Toch is hij het in eigen persoon die de fouten heeft gemaakt en waarmee ik de ov er een komst had en niet met de bvba, bijgevolg is de advocaat ook de reden van mijn hoger beroep!. kan/ mag ik dat dan ook vermelden in de grieven van het verzoekschrift eventueel BIJ UITBREIDING Of TER VERDUIDELJKING VAN MIJN VERDEDIGING? of moet ik de advocaat zelf zoals Franciscus schrijft toch ook nog bijkomend dagvaarden ?

scorpioen

#9 , 28 nov 2014 10:21

U wil hoger beroep instellen tegen de advocaat die u in de procedure in eerste aanleg heeft verdedigd?
Dat kan niet. De advocaat die u verdedigd heeft was geen partij in het geding. Hij stond u bij. Het beroep kan enkel gaan over het geschil tussen u en uw tegenpartij in eerste aanleg. Het geschil in eerste aanleg ging niet over de fouten van uw advocaat.

Als u de advocaat aansprakelijk wil stellen voor fouten die hij gemaakt heeft moet u een afzonderlijke procedure tegen hem beginnen die over zijn fouten gaat.

Franciscus

#10 , 28 nov 2014 19:33

En voor het beroep een andere advocaat van mogelijk een andere firma nemen.

Vraag is natuurlijk wat de advocaat fout heeft gedaan?

inina
Topic Starter

#11 , 29 nov 2014 11:25

Om meer duidelijkheid te verkrijgen in mijn (nog) mogelijke rechten - en om de op dit forum gegeven mededelingen te kunnen toetsen aan het eigenlijke gebeuren - wil ik nog graag even een globaal beeld met beknopte toelichting geven van wat er eigenlijk aan de hand was/is, en hoe de procedure (s) tot op heden zijn verlopen.

1. RB Eerste aanleg procedure omwille van koop- verkoop nieuwbouw waarbij de aannemer bouwheer alle verplichtingen in verband met de verleende stedenbouwkundige vergunning en het bouwdossier aan zijn laars heeft gelapt, met bijkomende bouw- en vochtschade omwille van slecht uitgevoerde werken. Gezien geen enkele mogelijkheid tot minnelijke regeling van tegenpartij mogelijk was - dagvaarding.

2. Bij vonnis werd een gerechtsdeskundige aangesteld - dit deskundig onderzoek wordt partijdig , onvolledig en onnauwkeurig uitgevoerd ten voordele van tegenpartij.
Toch werd de verplichte eed met handtekening volgens art 978 Ger. W onderaan het op de griffie neergelegde deskundig verslag aangebracht door de deskundige .

Belangrijke opmerking, de advocaat van tegenpartij bekleed tevens openbaar politiek ambt in de gemeente waar alle partijen woonachtig zijn en waar het betreffende eigendom gelegen is.
Vraag hierbij, is het in dit geval toegelaten dat een advocaat met een openbaar politiek ambt de verdediging voert van een cliënt die in deze specifieke procedure zelfs strafbare feiten heeft gepleegd?

Ik vermoed dat dit ambt onverenigbaar zou moeten zijn met de verdediging als advocaat gevoerd in dit specifieke dossier, gezien de handtekening van deze advocaat tegenpartij, ook op de bouwvergunning staat in functie van dit politieke ambt.

Ik vraag me trouwens ook af of dit niet in strijd met de deontologische code van de gemeente en met de wet die discriminatie als burger verbied???

Mijn toenmalige advocaat heeft hiertegen totaal niks ondernomen…….integendeel…. . Zij werd dan ook na het neerleggen van het deskundig verslag dadelijk ontslagen.

Ik heb toen schriftelijk klacht ingediend bij de voorzitter rechtbank, maar het antwoord was dat er kon niets meer ondernomen worden gezien het mandaat van de deskundige afgelopen was. En als troost werd mij gezegd dat het deskundig verslag daarom niet diende gevolgd worden door de rechter omdat het slechts een ADVIES zou betreffen!.......

De stafhouder werd eveneens aangeschreven, maar ook daar werd ik niet geholpen. Integendeel!!!

Om te kunnen bewijzen dat er wel degelijk een onvolledig, onnauwkeurig en partijdig deskundig verslag werd opgemaakt, vroeg ik de gemeente en de politie om Proces verbaal op te maken van de overtredingen die de deskundige helemaal niet had vastgesteld. Maar in eerste instantie werd dit door de gemeente geweigerd,

Na hiervoor klacht te hebben ingediend bij zowel de Vlaamse Ombudsman, de provinciegouverneur en Comité P. werd uiteindelijk toch een dienstnota met proces verbaal opgemaakt. Maar dit PV werd dadelijk terug geseponeerd door de procureur.

Ik moest een nieuwe advocaat nemen welke van al deze feiten op de hoogte werd gesteld en hij ontving ook alle documenten in verband met dit dossier.

Maar niettegenstaande het dossier bij afgifte eigenlijk klaar was om conclusies neer te leggen en in staat te worden gesteld deed hij er ongeveer twee jaar over voor hij zijn conclusies klaar had, terwijl ik met zijn ondermaatse verdediging en bijkomende fouten niet akkoord kon gaan.

Om deze reden werd hij ook in gebreke gesteld en weigerde ik om hem nog verder te betalen.

Vak voor de synthese conclusie ontving ik een brief dat hij me niet meer verder zou verdedigen.

De bvba , niet hijzelf , heeft nu via dagvaarding bij de vrederechter de betaling van zijn zogenaamd nog rechtmatig ereloon en kosten gevorderd.

In de dagvaarding werd de vrederechter verzocht om geen schriftelijke verdediging te voeren maar uitspraak te doen op de inleidingszitting.

Ik werd nu bij vonnis vredegerecht veroordeeld tot het betalen van de nog openstaande kosten advocaat.

Om deze reden zocht ik dus reeds een hele tijd op het Juridisch forum naar informatie wat en hoe ik in deze zaken nog verder kon reageren onder andere om in hoger beroep te gaan.

Want omdat de financiële schade reeds torenhoog en echt niet meer vol te houden is, wil ik me nu verder proberen zelf te gaan verdedigen.

Maar in jullie laatste posts kan ik niet meer helemaal volgen??!

Het gaat in dit geval toch over het geschil met tegenpartij , waarbij de door mij aangestelde advocaat zijn taak als advocaat ZEKER NIET “als een goed huisvader heeft verricht “ en waarvoor hij mij nu nog facturen wil laten betalen ook, terwijl hij geen bijstand maar verdere schade heeft aangericht. Waarvoor ik nu ook door de vrederechter werd veroordeeld!

En juist omdat ik dit laatste niet rechtvaardig, vind zou ik in beroep willen gaan, en met verkregen informatie van dit forum uiteindelijk mezelf proberen te gaan verdedigen.

Kan dit dan echt niet volgens jullie??? Graag een spoedige reactie aub. Dank bij voorbaat.

scorpioen

#12 , 29 nov 2014 12:16

Nu wordt het duidelijker.

U kan hoger beroep aantekenen tegen de bvba, als het vonnis van de vrederechter niet in laatste aanleg werd uitgesproken. Datum vonnis vredegerecht en gevorderd bedrag?

Heeft u een tegenvordering ingesteld voor de door u geleden schade?

Uw tegenpartij is de bvba, niet de advocaat. De bvba heeft u gedagvaard, u kan enkel tegen de bvba in beroep gaan.

Ten slotte, de kans dat u gelijk krijgt is heel klein. Uit uw verhaal blijkt niet dat uw advocaat fouten beging.

inina
Topic Starter

#13 , 29 nov 2014 15:17

Datum vonnis is 13/11/2014 ik dacht dus dat ik een maand de tijd had dus tot 13/12/2014 voor hoger beroep. (indien mijn denkwijze correct is natuurlijk) Gevorderd bedrag hoofdsom 1.541€ - intresten 42.73€ dagvaardingskosten 180.20€ rechtsplegingsvergoeding 440€ = totaal 2.203.93€

Geen betekening gekregen en tegenpartij werd verwittigd dat ik in beroep wilde gaan en betekening dus onnodig is.

Neen ik heb (nog) geen tegenvordering ingesteld voor de door mij geleden schade in dit dossier.

De eigenlijk totale schade kan nog niet worden vastgesteld, vermits voor het primaire vonnis waarover ik het hierboven had ( en waarbij ik ook niet akkoord kon gaan met de werkwijze van mijn tweede advocaat) de tegenpartij in hoger beroep is gegaan. Met de huidige conclusiekalender zal ten vroegste eind 2015 vonnis worden uitgesproken en dan dient er nog een nieuw gerecht deskundig onderzoek te gebeuren dat heden opnieuw werd gevorderd.

De belangrijkste fout die ik mijn 2e advocaat verwijt, is dat hij GEEN NIEUWE GERECHTSDESKUNDIGE heeft gevorderd, maar wel op eigen houtje een eigen deskundige heeft aangesteld die de kosten diende te begroten welke de gerechtsdeskundige niet had begroot. Maar hij heeft nagelaten om dit onderzoek tegengesteld in aanwezigheid van tegenpartij uit te laten uitvoeren, dat kon dus NIET gebruikt worden en is toch ook niet als een goede huisvader?

Maar niettegenstaande het niets hielp voor de procedure moest ik toch het onderzoek van de deskundige en zijn verslag betalen, bovendien ook de kosten voor verplaatsing en aanwezigheid van de advocaat.

Bovendien werd er een afspraak gemaakt met de advocaat om de opvolging van het dossier te doen tegen een bepaald bedrag, en tegen een bepaalde tijd, met de bijkomende afspraak, dat indien dit bedrag zou overschreden worden, de zaak opnieuw zou bekeken worden. dat is niet gebeurd. Hij heeft de hele procedure zonder enige echte reden laten aanslepen, wat tegenpartij nu zelfs aangrijpt als nalatigheid.

Bovendien vind ik dat deze advocaat in zijn conclusies duidelijk had moeten omschrijven wat er allemaal onrechtmatig (en niet volgens de wet) is gelopen in de procedure waarvoor hij toch de opvolging van het dossier had aangenomen. Dat heeft hij ook niet gedaan, hij heeft de raadsman van tegenpartij enkel gevraagd om vrijwillig af te zien van verdere verdediging van tegenpartij. Waarop natuurlijk niet werd ingegaan.

En dat zijn dus ook de voornaamste reden waarvoor ik geweigerd heb om mijn advocaat nog verder te betalen.

Dat mijn kans klein is om te winnen besef ik maar al te goed, het heeft zijdelings trouwens met politiek te maken die blijkbaar uitdrukkelijke bescherming geniet langs alle kanten en niettegenstaande we leven in een democratie , kunnen zij zich duidelijk alles, tot zelfs strafbare feiten veroorloven, ikzelf ben maar een kleine burger die het nodige geld voor een dure advocaat niet kan betalen, er is al genoeg financiële schade!

Maar toch wil ik zo goed mogelijk blijven opkomen en vechten voor mijn rechten. Waarbij ik hulp zocht en nog steeds zoek van bereidwillige mensen op dit forum, waarvoor ik hen trouwens ook héél erg dankbaar ben voor het neerschrijven van hun kennis wetboek, hun oordeel en hun adviezen.

met vriendelijke en dankbare groeten

scorpioen

#14 , 29 nov 2014 17:10

Ger. W. Art. 617
De vonnissen van de rechtbank van eerste aanleg en van de rechtbank van koophandel, waarbij uitspraak wordt gedaan over een vordering waarvan het bedrag 2500 euro niet overschrijdt, worden gewezen in laatste aanleg. Hetzelfde geldt voor de vonnissen waarbij de vrederechter en, inzake de geschillen bedoeld in artikel 601bis, de politierechtbank uitspraak doet over een vordering waarvan het bedrag 1860 euro niet overschrijdt..

Dit geldt voor vonnissen uitgesproken vanaf 1 september 2014.

De gerechtskosten tellen niet mee om de aanleggrens te bepalen. Enkel de hoofdsom en de intrest vervallen op het ogenblik van de dagvaarding. Ik vrees dat het vonnis van de vrederechter in laatste aanleg werd uitgesproken en u geen hoger beroep kan aantekenen.

besteph

#15 , 29 nov 2014 22:54

oké, dan moet ik dit loslaten en dus betalen! Heb ik dan totaal geen rechten? Bliijkbaar zou ik ook nog een afspraak kunnen vragen met een magistraat voor het strafdossier waarin de hoge raad voor het handhavingbeleid positief advies heeft gegeven, maar dat in eerste instantie door het parket is geseponeerc. Maar heeft dat dan zin of haalt ook dat niks uit?

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”