In 2007 is mijn moeder overleden door een spijtig ongeval en doordat mijn vader hartlijder was, mocht hij niet meer alleen blijven in het huis. Daarop heb ik besloten om mijn vader bij mij te laten inwonen en mijn broer wou hem in het rusthuis. Omdat hij nog goed was wou ik dat niet. In 2011 opgenomen in het ziekenhuis en spijtig genoeg overleden daar . Nu komt de kat op het koor mijn vader had een testament gemaakt waarin staat dat elk erfgename (dus in mijn geval ik en mijn broer) voor 50 % eigenaar is van het ouderlijk huis. Er staat een clausule in ook als één van beide kinderen het ander kind aanvalt via gerechtelijke over wat er in het verleden als geld etc. werd gegeven dan verliest diegene die het in gang steekt dan verliest die een deel van de erfenis aan diegene die niets doet. Ik heb op mijn beurt een notaris + advocaat vaders als hulp. Mijn broer heeft op zijn beurt een andere notaris genomen wat zijn volste recht is maar komt met een voorstel van vruchtgebruiker en naakte eigenaar is wat ik ten stelligste niet wil tekenen een ook niet aanvaarden omdat het niet 50/50 is toch of wel ? Mijn voorstel was dat hij (broer) in het ouderlijk huis mag inwonen mits de nodige kosten zoals stroom-, gas-, tv- en telefoon verbruik op zich te nemen terwijl ik de verzekering + KI jaarlijks zou betalen.
Persoonlijk vermoed ik dat de notaris van broer met het voorstel afkwam "naakt/vruchtgebruiker" zodanig dat zij eraan verdiende toch of niet ?
We zijn nu eind 2014 bijna en aangezien dat we niet overeenkomen gaan we over tot verkoop van het ouderlijk huis alleen maar niet de landbouwgrond omdat deze laatste bouwgrond kan worden weldra mits te wachten natuurlijk.
Ondertussen hebben wij derden ingeschakeld alles te onderzoeken wat betreft het huis.
Nu gaan we via een vrederechter een notaris laten aanstellen om zo deze kwestie op te lossen.
Met deze zou ik graag advies willen weten ......