laattijdige aannemer

huurderium
Topic Starter

laattijdige aannemer

#1 , 24 nov 2014 20:05

Op 1 september ondertekende ik een offerte voor het plaatsen van een terras. Daags voordoen werd er mondeling afgesproken om de werken te starten midden september gezien er nadien ook een schilder ging komen voor de gevel.

U raadt het al sinds midden september tot nu steeds excuses: eerst regen, dan was het gepland voor week later, dan was er een werf die uitliep...

Na een 5 tal telefoons en 4 tal mails tussen september en november, heb ik nu een aangetekend schrijven opgemaakt waarin ik o.a. een stand van de feiten en het volgende opnam:

Indien u nog steeds geïnteresseerd bent in de uitvoering van de werken, verzoek ik u om mij een definitieve datum van aanvang der werken mee te delen. Wij aanvaarden als redelijke termijn voor de start van de aanvang der werken nog tot eind april 2015 .

Indien u mij niet schriftelijk en uiterlijk 1 december 2014 een definitieve datum van aanvang der werken meedeelt, ga ik ervan uit dat u wilt afzien van onze overeenkomst en dat de overeenkomst ontbonden werd. Ik zal vanaf 1 december 2014 dan ook op zoek gaan naar een andere aannemer

Ik vermoed dat de aannemer opnieuw niet zal reageren. Wat zijn dan de volgende stappen.
Heeft dit AS juridisch enige waarde of zal ik de aannemer toch voor de rechter moeten dagvaarden tot ontbinding van de overeenkomst.

Zijn er ergens modellen beschikbaar van een dergelijke dagvaarding?

Opmerking totaal bedrag van de werken bedraagt 13.000 €. Ik wil dus geen risico lopen voor een schadevergoeding.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 26 nov 2014 10:52

Het ontbreken van een schriftelijke opleveringsdatum belet niet dat binnen een redelijke termijn moet opgeleverd worden. Kunnen jullie hierover geen akkoord bereiken,maak dan toepassing van : "Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek).

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].

Ook u kan aldus op de gerechtelijke ontbinding vooruitlopen. Op eigen risico kan u van voornoemde ‘latere vordering’ afzien.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

huurderium
Topic Starter

#3 , 26 nov 2014 11:17

Het ontbreken van een schriftelijke opleveringsdatum belet niet dat binnen een redelijke termijn moet opgeleverd worden. Kunnen jullie hierover geen akkoord bereiken,maak dan toepassing van : "Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(Burgerlijk Wetboek).

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en (aangetekend) kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].

Ook u kan aldus op de gerechtelijke ontbinding vooruitlopen. Op eigen risico kan u van voornoemde ‘latere vordering’ afzien.
"Redelijke termijn" is wel vrij vaag.

Zou het iets uithalen voor de eventuele latere gerechtelijke toetsing indien ik nog 2 bijkomende aangetekende brieven opmaak (1 dat er bij gebrek aan reactie over de opleverdatum nu gezocht wordt naar een andere aannemer; Een tweede dat bij gebrek aan reactie (en 2 vorige aangetekende brieven) het contract door de aannemer werd ontbonden en er een nieuw e overeenkomst zal worden afgesloten met een andere aannemer).

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 27 nov 2014 11:08

Het kan uw zaak enkel maar ten goede komen.

Let wel op: van ontbinding is geen sprake.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

huurderium
Topic Starter

#5 , 24 apr 2015 13:38

De zaak werd vervolgd.
Eind november werd er door de aannemer 23 maart 2015 als opleverdatum meegedeeld .

Uiteraard toen niemand te zien.
Vorige week dan nogmaals gebeld en ging er vandaag opgeleverd worden.

Wederom niemand te zien. Vandaag al een eerste e-mail verstuurd.
Morgen volgt een aangetekende brief waarbij ik de aannemer in gebreke stel en hem nog een termijn van 1 week geef om de werken te starten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2015 15:56

Vorige week dan nogmaals gebeld en ging er vandaag opgeleverd worden.

.
Opgeleverd wordt er enkel op HET EINDE der werken. Uw aannemer moet nog starten met zijn werken.
http://www.habitos.be/nl/bouwen/de-oplevering-2119/" onclick="window.open(this.href);return false;

huurderium
Topic Starter

#7 , 11 mei 2015 21:46

Toch reactie op de ingebrekestelling waarin ik vroeg om binnen de twee werken de werken te beginnen.

Tegenpartij zegt dat "regeltjes (aangetekende brief met termijn, sic) opstellen is 1 maar buitenwerk verrichten is een andere zaak "
Hij beweert dat er grondvorst zou geweest zijn.
En verwijst ook naar de algemene voorwaarden dat" De leveringstermijnen en uitvoering van de werken zijn gegeven ten titel van inlichting en kunnen geen aanleiding geven tot het annuleren van de bestellingen of het eisen van schadevergoedingen. "

Enfin, nu zou hij binnen de twee weken langskomen.

Ondertussen wachten we al > 8 maand en werd er ons een 8 tal keer een datum meegedeeld of gezegd dat er volgende week ging gestart worden.

-> Wat is de waarde van dergelijke algemene voorwaarden als we nu al >8 maand wachten sinds de mondeling afgesproken datum?
-> Wacht ik best de twee weken af om een buitengerechtelijke ontbinding te versturen of hou ik me aan de oorspronkelijke termijn in de ingebrekestelling?
-> Is het beter om een advocaat te raadplegen en de ontbinding voor de rechtbank te vragen?

Terug naar “Aanneming”