erfenisjagers

dn
Topic Starter

erfenisjagers

#1 , 23 apr 2008 10:59

Een oom -geen kinderen- is overleden en heeft zeer recent zijn testament aangepast.
De volledige nalatenschap gaat naar mensen die, sinds een paar maanden voor het overlijden, de oom regelmatig een bezoekje brachten.
Het gaat om een groot vermogen (zowel roerend als onroerend) en er zijn 2 wettelijke erfgenamen, 3e graad.
Kan dat testament aangevochten worden en hoe moet dat dan gebeuren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vaoke

#2 , 23 apr 2008 12:57

Met uw betiteling zat u bijna goed; ik meen te weten dat het moet zijn "erfenisbejaging".
Maak gebruik van de zoekmachine "Google" en breng dit woord in.. u zal versteld staan van al datgene wat men daaronder moet verstaan!
Er is echter één probleem.. hoe kan je dat allemaal bewijzen?!
Afgezien daarvan, erfgenamen zijn "per definitie" wettelijk.. ofwel gaat het om bevoorrechte erfgenamen ofte de reservatoire erfgenamen (bijv. kinderen, kleinkinderen, etcetera..); ik heb evenwel de indruk dat zulks in uw geval niet van toepassing is?!
Dus begin maar te "goooooooglen" met de omschrijving "erfenisbejaging".

Creatief

#3 , 23 apr 2008 13:35

Indien je oom ongehuwd was of weduwnaar én geen kinderen heeft, mag hij in zijn testament vermelden wie hij wil. Enkel zijn ouders (indien deze nog in leven zijn) kan hij niet onterven. Deze krijgen het reservataire deel en de rest mag hij nalaten aan wie hij wil, zelfs het kankerfonds, de kerk, Broederlijk Delen, aan daklozen, hulpbehoevenden, ...

Reclame

dn
Topic Starter

#4 , 23 apr 2008 21:52

Bedankt voor de antwoorden.
Onweerlegbare bewijzen kunnen voorleggen zal idd de moeilijkheid worden.
Op internet vond ik op een site volgende bewering omtrent betwisting van een handgeschreven testament: 'Het is dan echter aan diegene die als erfgenaam in het testament wordt aangeduid om te bewijzen dat het geschrift en de handtekening authentiek zijn.'
Klopt deze info?

wuotan

#5 , 23 apr 2008 22:49

Ja, dat klopt. Het handschrift en de handtekening zal onderzocht worden. Dit brengt kosten met zich. Aangezien u zelf zegt "hij heeft zijn testament gewijzigd" lijdt het geen twijfel dat alvast aan die voorwaarden voldaan is. De testam. erfgenamen zullen dus weinig problemen hebben om dit te bewijzen.

U kunt dan alleen nog aantonen dat uw oom niet bekwaam was om dit testament op te stellen. Dit moet u wel degelijk zelf bewijzen.

Bij een betwisting zult u waarschijnlijk naast de erfenis grijpen, en ook nog de kosten van de procedure en een expertenonderzoek moeten betalen.

dn
Topic Starter

#6 , 23 apr 2008 23:23

Maw de mensen die pas sinds kort op bezoek kwamen staan dus sterker in hun schoenen dan bloedverwanten die geen argwaan hadden in die 'liefdadigheid'?
Deze situatie lijkt mij zeer sterk op wat ik op internet onder erfenisbejaging terugvond, maar daar is dan blijkbaar niet veel tegen te doen of vergis ik mij toch?

Vaoke

#7 , 24 apr 2008 14:52

De moed niet laten zakken.. neem rustig de tijd en denk na.. zet de dingen e.a. gebeurtenissen op een rij.. noteer de markante feiten en durf ze vervolgens met gezond boerenverstand in vraag te stellen.. alsdan zal u ongetwijfeld zaken opmerken waarbij de "erfenisbejagers" in de fout zijn gegaan!
Weet dat de perfecte misdaad niet bestaat.. ook niet in dit soort zaken en dat "hebzucht" er veelal toe leidt dat men in het bos de bomen niet (meer) ziet staan.. met het gevolg dat men (zij) er tegenaan loopt, ook omdat zij (in zo'n situatie) veelal kleppen dragen!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”