vervolgd voor slagen en verwondingen??

S828
Topic Starter

vervolgd voor slagen en verwondingen??

#1 , 14 nov 2014 12:56

Hallo, graag had ik jullie mening even over mijn verhaal evenals wat ik verder kan doen.
het gaat als volgt:

Vorige zaterdagnacht verlieten mijn vriendin en ik een fuif. Aan de uitgang stond een hamburgerkraam waarop op dat moment een kennis van mij per ongeluk een tafel om liep.
de man in kwestie was dronken en zich van geen kwaad bewust dus liep gewoon door. onmiddelijk komt er een mn op mij af en vraagt aan mij "is da nu nodig?" waarop ik zeg dat ik de tafel niet omgeduwd had. nog geen tel later stonden er nog een 3 tal mannen bij waarop een van de mannen naar voor komt, pal tegen mijn gezicht komt staan en evenals zegt "ja, moet da ofwa?" gevolgd door een duw op mijn schouders. een jongen die dit zag gebeuren kwam tussen om te zeggen dat ik de dader niet was waarop de man reageerde: "als hij het niet was, dan was jij het maar" waarop de jongen zich terug onmiddelijk afzijdig hield en de man in kwestie me een tweede maal duwt zeggende dat ik wel de tafel had omgestoten. toen de man een 3de maal wou duwen en naar voren kwam heb ik me verweerd waardoor hij op de grond viel (ik raakte de man met mn platte hand in het aangezicht) toen deze terug recht stond bleek dat hij een sneetje van 1 cm aan zen wenkbrauw had en een sneetje van 2cm aan de binnenzijde van zijn lip. ik raakte de man wss net met de binnenzijde van mn ring (een dikke, zware ring)en met de palm van mn hand op zen bovenlip. Roepende dat hij agent was en dat hij me dit betaald zou zetten belde de man de politie en wou de man een ziekenwagen die even later evenals ter plaatse kwam. de agenten vroegen enkel mijn pas en die van de man in kwestie.
Nu heb ik 5 getuigen (incl mijn vriendin) die alles zagen gebeuren en evenals willen getuigen moest dit nodig zijn. Evenals de man die de tafel in de eerste plaats omduwde wil getuigen dat hij dit gedaan heeft. Ook de jongen die tussenbeide kwam heeft me zen naam, nummer en adres gegeven om te getuigen.

Als toeval blijkt dat ik en de man in kwestie enkele gemeenschappelijke vrienden hebben. Deze wisten me te vertellen dat de man helemaal niet voor rede vatbaar is en de klacht reeds ingediend is.
Zelf ben ik nog niet moeten op verhoor gaan maar dat zal nog wel komen dan. Wat zou ik moeten zeggen ivm het ongelukkig afweren van zijn duw. het enige waar ik voor vrees is dat de man in kwestie alles gaat opblazen ivm zijn verwondingen zodat dit lijkt dat deze niet kunnen voort komen uit 1 duw...
Wat zou de ergste straf zijn die ik kan krijgen? ik ben in het bezit van een blanco strafblad, heb vast werk want ik ben zelfstandige etc etc

Mvg en alvast bedankt voor jullie tijd en reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 14 nov 2014 13:05

Als u wordt verhoord, heeft u het recht zich eerst te informeren bij een advocaat, maar ook om te vragen of bepaalde onderzoeksdaden worden gesteld.

Het lijkt mij al een goed begin te verklaren dat u wenst dat de getuigen worden verhoord en hun gegevens ook aan de politie bezorgt.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

giserke

#3 , 14 nov 2014 13:08

Als je getuigen hebt dat die andere is beginnen duwen, lijkt me uw reactie zelfverdediging te zijn.
U zou kunnen beginnen met de getuigenissen te verzamelen, en zelf een klacht neer leggen voor slagen en of verwondingen.
Neem die getuigenissen op papier mee bij het verhoor of laten verhoren door de politie. Veel kans dat de politie al op voorhand de tegenpartij op de hoogte brengt dat er een tegenklacht is met getuigen.
Dat zou de tegenpartij al eens op andere gedachten kunnen brengen.

Reclame

S828
Topic Starter

#4 , 14 nov 2014 15:12

En wat met het feit dat hij gekwetst is en ik niet?

ddanck
Contacteer: Website

#5 , 14 nov 2014 17:01

Dat maakt niet uit nu er sprake is van SLAGEN en verwondingen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

S828
Topic Starter

#6 , 14 nov 2014 19:34

Net naar de politie geweest en daar kon ik zelfs geen klacht indienen. Ze zeiden dat ik gwn moest wachten tot ik opgeroepen werd voor de zaak. Ik zit er wel wat mee verveeld. Justitie kennende duurt dit nog wel enkele weken...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 nov 2014 19:36

Duwen wordt beschouwd als slagen.

S828
Topic Starter

#8 , 14 nov 2014 21:12

Tja, blijkbaar hebben ik en de man gemeenschappelijke vrienden en hij heeft nogal de reputatie van "janker" evenals hij bekend staat om haantjesgedrag... Maar ondertussen ben ik uiteraard wel gekloot...

Franciscus

#9 , 14 nov 2014 21:24

Zorgt dat iedereen die betrokken was bij de feiten kan gehoord worden.
En is de man agent .... of heeft hij enkel geroepen dat hij agent was?

S828
Topic Starter

#10 , 14 nov 2014 21:37

Hij is blijkbaar wel degelijk agent maar hij was ook maar gewoon bezoeker van de fuif, dronken etc...

Franciscus

#11 , 15 nov 2014 18:23

Zijn DIE vaststellingen ook gedaan ?
Normaal iemand die dronken is dan moet dat in PV staan.
Zei hij letterlijk agent .... die hebben een beperkte bevoegdheid inzake verkeer- gemeentelijk politiereglement en GAS wetgeving.
Of is hij inspecteur of hoger?
Feit in zelfde zone als hij werkt.

Misschien best al eens contact opnemen met Intern toezicht eigen zone. Zeker als u al een PV nr hebt.

Laat maar iets weten.

S828
Topic Starter

#12 , 15 nov 2014 18:43

Ik vermoed niet dat die vaststellingen gedaan zijn... Ik heb zoals reeds gezegd nog zelf geen verklaring afgelegd evenals de 6 getuigen die ik heb... De man was gedurende de feiten niet in actieve dienst. Hij was daar gewoon als burger op zen vrije dag... De opgebelde politie vertelde me dat hij niet meer was als ik omdat hij toevallig agent was...Soit, waar t me om gaat is hoe ik me kan wapenen tegen t feit dat hij misbruik van de zaak maakt (door me eerst zelf 2maal te duwen en vervolgens van de daken schreeuwt dat IK de aanstoker/aanvaller ben). Ik ben bekend met de standaard wetteksten over straffen voor slagen en verwondingen etc maar ik vraag me af wat ik in praktijk zal te wachten staan, rekening houdend met mijn getuigen, blanco strafregister, vast werk en kinderen ten laste... Zou ik moeten vrezen voor een effectieve celstraf??

S828
Topic Starter

#13 , 15 nov 2014 18:46

Ik vermoed niet dat die vaststellingen gedaan zijn... Ik heb zoals reeds gezegd nog zelf geen verklaring afgelegd evenals de 6 getuigen die ik heb... De man was gedurende de feiten niet in actieve dienst. Hij was daar gewoon als burger op zen vrije dag... De opgebelde politie vertelde me dat hij niet meer was als ik omdat hij toevallig agent was en dat hij is alvast geen agent in de zone waar t voorval plaats vond...Soit, waar t me om gaat is hoe ik me kan wapenen tegen t feit dat hij misbruik van de zaak maakt (door me eerst zelf 2maal te duwen en vervolgens van de daken schreeuwt dat IK de aanstoker/aanvaller ben). Ik ben bekend met de standaard wetteksten over straffen voor slagen en verwondingen etc maar ik vraag me af wat ik in praktijk zal te wachten staan, rekening houdend met mijn getuigen, blanco strafregister, vast werk en kinderen ten laste... Zou ik moeten vrezen voor een effectieve celstraf??

Franciscus

#14 , 16 nov 2014 00:12

Zet uw eigen vaststellingen al op papier ... lees ze enkele malen na en zet er een tijdslijn op/... mogelijk kan u ook zeggen waar iedereen zo ongeveer stond enz enz gebruik die tekst als verklaring bij politie of als leidraad tot beantwoorden van de vragen.
U hebt blijkbaar al aan de politie gezegd dat de man heeft geroepen dat hij agent was?
Dan moet dat daarna ook in hun verslag staan.
Vermeld uitdrukkelijk in uw verklaring en als andere getuigen/betrokkenen dat ook gehoord hebben dat u tegen de politie ter plaatse al gezegd hebt dat de men man zich mondeling kenbaar heeft gemaakt als een agent.

Ik ken een case waar iemand bij een controle (met strafrechtelijke gevolgen) tegen de politie zei dat hij een collega was en of ze het niet zo konden laten.
Parket heeft de persoon ook nog vervolgd voor aanmatigen van ambt.
Noch politie als organisatie noch parket en rechters kunnen met zo'n (mis)gedrag lachen.

giserke

#15 , 16 nov 2014 13:28

Zijn DIE vaststellingen ook gedaan ?
Normaal iemand die dronken is dan moet dat in PV staan.
Zei hij letterlijk agent .... die hebben een beperkte bevoegdheid inzake verkeer- gemeentelijk politiereglement en GAS wetgeving.
Of is hij inspecteur of hoger?
Feit in zelfde zone als hij werkt.

Misschien best al eens contact opnemen met Intern toezicht eigen zone. Zeker als u al een PV nr hebt.

Laat maar iets weten.

Als een agent in dronken toestand in privé situaties zijn 'lidkaart' trekt als agent, dan is hij in functie.
In dit geval kan dit tot zijn ontslag leiden.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”