Online wasmachiene gekocht.

sloeberken
Topic Starter
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

Online wasmachiene gekocht.

#1 , 07 nov 2014 11:32

Beste forum leden,

Onze dochter koopt vorige week een nieuw wasmachine online (bekent merk met een W) op de website van een gekende keten hier in belgie.
Dinsdag 4 november 2014 word dit geleverd, na 2 wasbeurten is de machine defect op woensdag 5 november, gebeld naar de keten waar ze een spoeddienst gaan sturen.
Doch die spoeddienst is een aan het lijntje houd dienst, zouden ten vroegste komen tegen 14 november 2014 of later.
Via telefoon naar de keten krijgt ze toch wat boze opmerkingen.
1- niet bereid een nieuw machine te leveren.
2- willen niet snel overgaan op herstelling
3 - bij vraag om van de koop af te zien, negatief antwoord daar de machine gebruikt is.

De vraag van onze dochter is, heeft ze recht op een nieuwe machine.
Kan ze gebruik maken om van de consumenten regelgeving online aankoop binnen de 14 dagen afzien en de machine terug sturen.

Hartelijke dank voor de tips.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bonafide
Berichten: 3

#2 , 07 nov 2014 14:34

Als consument kan je zelf kiezen tussen herstel of vervanging. (art. 1649quinquies Burgerlijk wetboek) Uw dochter heeft dus zeker recht op een nieuwe machine.
Je kan ook gebruik maken van het herroepingsrecht (art. VI.47 Wetboek economisch recht) om van de aankoop af te zien binnen de 14 dagen.
Je kan het herroepingsrecht als consument NIET verliezen doordat je de machine al gebruikt hebt.

WP002
Berichten: 1513

#3 , 07 nov 2014 19:32

Met AS van de koop afzien en een soortgelijke machine kopen bij een andere keten!

Reclame

Your_Europe
Berichten: 1

#4 , 13 nov 2014 16:03

Beste,

Jammer dat uw dochter aan het lijntje werd gehouden en boze opmerkingen kreeg van de keten in kwestie.

De consumenten regelgeving geeft elke consument inderdaad het recht om binnen 14 dagen af te zien van een online aankoop (op deze website: http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false; vindt u meer informatie).
Als u de producten gebruikt heeft, mag u niet meer van de aankoop afzien. Het herroepingsrecht bestaat om u de kans te geven het product grondig te bekijken, net als in een winkel, niet om het product 14 dagen gratis te gebruiken.

Maar, elk product dat u koopt in de EU (online of in een winkel) heeft een garantie van twee jaar. Aangzien uw dochter de machine een tiental dagen geleden heeft gekocht, heeft zij recht op een gratis herstelling of vervanging. Als het onmogelijk (of niet praktisch) is om de wasmachine te herstellen of te vervangen, kan uw dochter een terugbetaling vragen of een korting.
(Meer informatie over de garantie periode vindt u op deze website: http://europa.eu/youreurope/citizens/sh ... dex_nl.htm.)

De keten moet dus met andere woorden de wasmachine van uw dochter herstellen (of vervangen). Hopelijk is dit ondertussen al gebeurd.

Vriendelijke groeten

Your Europe

Franciscus
Berichten: 39391
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 nov 2014 20:19

Wetgeving bestaat ook in België
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 2013122123" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”