In 1997 kocht ik de blote eigendom van een huis waarvoor mijn ouders het vruchtgebruik kochten.
Mijn ouders waren toen al 63 en 72 jaar, een lening konden zij dus niet meer krijgen.
Mijn aandeel kwam uit spaarcenten van mijn spaarrekening, aandelen die verkocht werden, kasbons en een hypothecaire lening.
Mijn vader is dit jaar overleden en nu, 17 jaar na de aankoop, staat het registratiekantoor erop dat ik mijn bijdrage bewijs op papier, dit volgens artikel 9 (de zogenaamde fraudewet van Crombez en co van een jaar of 2 geleden).
Dit is dus een probleem aangezien ik slechts te laatste elf jaar aan bewijzen in bezit heb, ook de bank kan maar 10 jaar teruggaan. Ook op
http://www.vlaanderen.be" onclick="window.open(this.href);return false; staat een maximale termijn van 10j vermeld om bewijsstukken bij te houden.
Het registratiekantoor weet dit ook wel natuurlijk. En daar waar zijn toendertijd het hebben nagelaten om dit te controleren, toen de bewijzen er waren... staan ze nu te eisen. Dit vind ik dus heel straf daar mij alle mogelijkheid tot verweer wordt ontnomen.
De notaris is er met veel blabla ook niet akkoord mee, maar trekt zijn handen natuurlijk terug, geeft de naam van een advokaat in die materia en that's it.
Blijkbaar lopen er een aantal procedures tegen de fiscus hierover, maar voorlopig zijn er nog geen uitspraken... Tevens hebben ze een nieuwe wet erdoor gejast die maakt dat het de burger is die eventuele proceskosten moet betalen, ongeacht winst of verlies tegen de fiscus.
Dus volgende week stap ik naar een advokaat om dit te bespreken, maar ondertussen zoek ik mensen die eventueel hetzelfde meemaken/meegemaakt hebben, hun wedervaren, eventuele goede raad... noem maar op.
Thx al