openbare verkoop - quid plichten/ rechten huurder

Freda76
Topic Starter

openbare verkoop - quid plichten/ rechten huurder

#1 , 13 okt 2014 11:15

Hallo,

Nog eventjes kort mijn situatie samenvatten: sinds okt. 12 huur ik een appartement; ik heb echter nooit een huurovereenkomst gekregen van mijn verhuurder, ondanks herhaaldelijk aandringen (ook per AS). Huurwaarborg heeft de brave man eveneens in zijn zakken gestoken.
Om een heel lang verhaal nu kort te maken: in augustus werden wij huurders benaderd door een notaris die ons kwam verkondigen dat de boel openbaar verkocht zou worden daar de verhuurder in gebreke bleef de bank terug te betalen.
Daar hij en zijn ex-vrouw elke vorm van medewerking weigerden en volgens onze informatie van de aardbodem verdwenen bleek, werden wij rechtstreeks benaderd door deze notaris.

In de afgelopen weken hebben wij mensen over de vloer gekregen die het EPC en de keuring van de elektrische installatie zijn komen doen.
Afgelopen week kregen wij een "Aanmaning om inzage te nemen in de verkoopsvoorwaarden en om aanwezig te zijn op de verkoopdagen".
Tot mijn grote verbazing lees ik dat naast de 'beslagenen', ook de bewoners met naam en toenaam, geboortedatum en -plaats en beroep zijn vermeld...
Dat vind ik toch wel straf. Kan dit zo maar?
Wij hebben uiteindelijk niks te maken met het feit dat de eigenaren van het pand charlatans zijn, toch?

Uit nalezing van het dik pak documenten blijkt o.a. dat:
- er illegaal verbouwd werd van een eengezinswoning naar een appartementsgebouw, er werd hiervoor nooit enig proces-verbaal opgesteld;
- EPC werd nooit aangevraagd;
- de elektrische installatie niet voldoet (wat geen verrassing is);
- het goed niet onder toepassing valt van art. 85 § 1 van de Vlaamse Wooncode
- geen van de huurders ooit in het bezit gesteld werd van een getekend huurcontract.

Ik heb van het ogenblik dat wij bericht kregen van het bankbeslag meteen beslist om op zoek te gaan naar iets anders. Dit was voor mij de spreekwoordelijke druppel. Naast het feit dat mijn volledige inboedel aangetast is door schimmel, de aanhoudende overlast door de buren al of niet opzettelijk had ik er echt genoeg van.
Inmiddels heb ik iets anders gevonden en is tot nu toe alles netjes volgens het boekje gegaan ivm huurovereenkomst en huurwaarborg.
Ik verhuis eind deze maand.

Nu concreet. Is het normaal dat wij als bewoners hier zo bij betrokken worden? Het is daar op die twee jaar een komen en gaan geweest van huurders van bedenkelijk allooi. Ik vind die 'aanmaning' eigenlijk wel een inbreuk op mijn privacy...

Iemand tips ivm de meterstanden? Aangezien ik mij niet meer moet richten tot de 'huisbaas' voor de overname, en er nog geen nieuwe eigenaar is; ben ik dan genoodzaakt om te blijven betalen ook al ben ik verhuisd tot er een nieuwe eigenaar is?

Dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 okt 2014 11:35

Je kan je meter laten afsluiten door de maatschappij.
Spreek er de notaris over. Mogelijks wil hij de meters wel overnemen om toch nog licht en verwarming te hebben tijdens de periode van verkoop.

Freda76
Topic Starter

#3 , 13 okt 2014 13:33

De watermaatschappij laat mij inderdaad weten dat zij ter plaatse kunnen komen om de meter af te sluiten; ik dien deze interventie dan wel volledig op mij te nemen, aangezien mijn verhuis mij al meer dan genoeg kost, voel ik mij niet echt geroepen om dit te doen.
Ik zal eens peilen naar de intenties van de notaris.
Bedankt.

Reclame

sloeberken

#4 , 13 okt 2014 13:45

Ja kan de watermaatschappy ook met een AS op de hoogte brengen dat je er niet meer woont met de meterstand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Freda76
Topic Starter

#5 , 13 okt 2014 14:35

Da's misschien nog beter...
Bedankt.

mijnhuurder

#6 , 24 okt 2014 21:44

Voor ev gas en elektriciteit, VREG document invullen, doorsturen naar Electrabel of Eandis met een copy via AS naar notaris ?
De referentie rond verhuren in Belgie, appartement, huis, garage, box, etc: www.mijnhuurder.be

Freda76
Topic Starter

#7 , 27 okt 2014 13:58

De notaris is naar eigen zeggen niet bevoegd om zich met de overname van de meterstanden te bemoeien (maar we mogen wel de huur op diens derdenrekening storten). De sleutels moest ik terugbezorgen aan de eigenaar (hoe gaan ze dan binnenkomen voor de bezichtigingen :roll: ) of ik mocht ze gaan afgeven in zijn studie (aan de andere kant van het land). Da's toch allemaal straf vind ik.
Het feit dat de bezichtigingen na mijn vertrek aldus grotendeels in het donker zullen moeten plaatsvinden, lijkt hem ook niet te deren.
Daar de "eigenaar" niet thuis geeft, zal ik zelf de interventie van de watermaatschappij moeten bekostigen - een AS volstaat niet - dus dat komt voor mij dan neer op 85 eur excl BTW.
Gelukkig doet de energieleverancier in deze minder moeilijk: het volstaat dat ik de meterstanden doorgeef en ik hoef mij verder van niets meer aan te trekken.

Ik tel in elk geval af, nog een paar dagen en ik kan deze nachtmerrie achter mij laten.

sloeberken

#8 , 27 okt 2014 18:01

Een watermaatschappij kan een AS niet naast zich neerleggen, of staan zij boven de wet. Zou eens willen zien welke vrederechter dit niet zou aanvaarden. Maar aan de telefoon zijn ze tot niets bereid.

Freda76
Topic Starter

#9 , 29 okt 2014 13:17

Ik heb gisteren nog eens met watermaatschappij gebeld om de afspraak te annuleren; de dame die ik aan de lijn had was echter bijzonder behulpzaam in die zin dat zij het tegenovergestelde zei van haar collega.
Ik moest het verhuisformulier invullen en op de plaats waar mijn rechtschapen huisbaas normaal gezien moet tekenen, dien ik te noteren 'werkt niet mee'.
Ze richten zich dan tot hem voor de verdere afhandeling.
Ik ben wel van plan om foto's te maken van de teller.
Bedankt voor jullie insteek, anders was dit ook weer een dure, te vermijden, grap geweest.

Lanox

#10 , 29 okt 2014 13:56

Ik ben wel van plan om foto's te maken van de teller.
Krant van de dag niet vergeten naast te leggen, dan heb je ineens sluitend bewijs dat de foto's niet eerder zijn gemaakt.

Franciscus

#11 , 29 okt 2014 14:20

U vermeld daar ook de naam - adres en tel van de notaris die de openbare verkoop regelt.
U kan bij de gemeente het laatste officieel adres van de eigenaar opvragen.
Dat is en blijft het adres waar u alle AS' en kan naar sturen mocht u dat nog willen.

scorpioen

#12 , 29 okt 2014 14:44

Lees er toch even het reglement op na waardoor u met de watermaatschappij gebonden bent. Bij betwisting is het dit wat telt, en niet wat aan de telefoon zou meegedeeld zijn, en wat u nooit kan kunnen bewijzen.

Wat zegt dit reglement? Het Algemeen waterverkoopreglement bepaalt het volgende:

1. Er komt een einde aan uw verplichtingen als u samen met de nieuwe klant het formulier van tegensprekelijke opname invult en overmaakt aan de maatschappij.

Dit is blijkbaar niet mogelijk.

2. U kan de waterlevering opzeggen, via een melding aan de exploitant. De exploitant bevestigt de vraag tot opzegging en maakt met de klant een afspraak rond de opname van de watermeterstand. De eindwatermeterstand wordt uiterlijk 1 maand na de aanvraag van de opzegging opgenomen door de exploitant of zijn aangestelde. De verplichtingen die inherent zijn aan de waterlevering, houden voor de vertrekkende klant op vanaf de datum van de opname van de eindwatermeterstand.

In dit geval moet er dus een opname van de meter gebeuren door de watermaatschappij. Tot op het ogenblik dat dit gebeurd is blijft u aansprakelijk.

Zorg dus dat u aan de watermaatschappij laat weten dat u de waterlevering opzegt en zorg ervoor dat zij de meterstand komen opnemen.

De vertrekkende klant moet zich ervan vergewissen dat hij een eindafrekening heeft ontvangen binnen een maand na zijn opzegging.

sloeberken

#13 , 29 okt 2014 15:53

Eenzijdige opzeg

Wil niemand de waterlevering overnemen of heb je geen gegevens over de eigenaar of nieuwe huurder, dan kan je de waterlevering eenzijdig opzeggen.

Dit is enkel mogelijk na opname van de meterstand door FARYS, in jouw aanwezigheid. Maak hiervoor een afspraak via het nummer 078 000000.

We rekenen een vergoeding aan voor de verzegeling van de watermeter.

http://www.farys.be/eenzijdige-opzeg" onclick="window.open(this.href);return false;

Freda76
Topic Starter

#14 , 30 okt 2014 09:12

Ik word er nog compleet gek van...
Uiteindelijk zal ik nog maar een keer mogen opdraaien voor de nalatigheid van die 'klojo'...

sloeberken

#15 , 30 okt 2014 10:19

Ik persoonlijk heb het gedaan bij de TMVW met een AS en alles was in orde, heb geen euro teveel moeten betalen.

Terug naar “Huren”