Naar aanleiding van het Alloo en de wegpolitie heb ik een vraagje over het tegenhouden van buitenlandse chauffeurs.
Wanneer deze chauffeurs tegengehouden worden, wordt hen steeds meegedeeld dat ze een boete dienen te betalen en wel onmiddelijk, zonder tussenkomst van een rechter. Belgische chauffeurs daarentegen krijgen de keuze om de minnelijke schikking onmiddellijk te betalen of het thuis te laten sturen. Deze kunnen dan nadien opteren voor alsnog voor de politierechter te komen en zichzelf te (laten) verdedigen.
Deze keuze krijgen de buitenlandse chauffeurs dus niet, zij kunnen niet anders dan de minnelijke schikking te aanvaarden en de politie speelt hier dan ook verbalisant en rechter tegelijk.
Soms hoor ik van vrienden die bv in Kroatie worden tegengehouden door politie en daar ook direct dienen te betalen waar zij het gevoel hebben van pure chantage/omkoping van de politie agent.
Hoewel ik het natuurlijk wel goed vind dat deze chauffeurs bestraft worden, vraag ik mij wel af in hoe verre hier de rechten van de verdediging geschaad worden.
Iemand een insteek?