Ex heeft 1.5 jaar geleden het huis verlaten om samen te wonen met zijn vriendin. Ben ondertussen 4 maand officieel gescheiden en beginnen nu met de vereffening-verdeling.
Bij vonnis is vastgelegd dat vereffening-verdeling moet gebeuren met notaris daar er geen overeenkomst is over prijs huis. (mag geen schatting gedaan worden door immo buro, maar moet gebeuren met landmeter) Ik wil mijn ex uitkopen, woon met zoon (meerderjarig – gaat nog naar school) in het huis.
Huis is nog niet afbetaald.
Daar we niet overeenkomen over de prijs moet de schatting gedaan worden door een landmeter (zonder immo buro)
Wat is het verschil een huis dat geschat wordt door een landmeter of immo buro
(verschil waar we over spreken is +/- 30.000 €)
Heb ook een paar vragen over de kosten bij uitkoop ex-partner
Van deze kosten ben ik bijna 100 % zeker
1) Leningkosten : registratierecht (1 % op leenbedrag), inschrijvingsrecht (0.30 % op leenbedrag), honorarium notaris (op leenbedrag), vaste aktekosten, extra kosten
2) aankoopkosten : honorarium notaris (op aankoopprijs), aktekosten notaris (ook op aankoopprijs)
Waar ik niet zeker van ben :
1) registratiekosten (5 % voor klein beschrijf – op waarde huis) – met vermindering van abattement en bijkomend abattement
2) miserietaks/verdelingsrecht/echtscheidingstaks
Moet ik beide betalen of is het alleen de miserietaks. Indien alleen miserietaks moet er dan rekening gehouden worden met abattement of valt dit dan weg
Heb al verschillende artikelen gelezen over miserietaks en het ene artikel zeg beide en het andere artikel zegt alleen miserietaks.
Zijn er nog kosten die ik vergeten ben ?
Mvg
Martine