#1 , 30 mar 2008 16:46
Beste,
Mijn (ex)vriendin en ik zijn samenwonend, maar onlangs heeft ze de beslissing genomen om de relatie te beëindigen.
Het grote probleem waar we maar niet uitgeraken is echter; wie blijft er wonen in onze huurwoning.
De huurwoning is een sociale woning.
Daar mijn ex vriendin de relatie beëindigt, ben ik van mening dat zij de woonst moet verlaten.
Dit weigert ze echter te doen. Ikzelf weiger ook om de woonst te verlaten.
De woonst is een huis met 3 slaapkamers.
Om volgende redenen weiger ik om de woonst te verlaten;
1) mijn ex vriendin beëindigt te relatie;
2) ik in een collectieve schuldenregeling zit, waardoor ik geen 500€, 600€, ... kan geven aan een woonst op de privémarkt;
3) ik een verzoek tot co-ouderschap heb lopen voor mijn zoon (van een vorige relatie);
4) mijn ex vriendin veel meer verdient als ik, maaltijdscheques, kindergeld/onderhoudsgeld trekt voor haar zoon, ze een spaarboekje heeft, een aantal andere spaarplannen heeft lopen, een uitkering verwacht van haar verongelukte broer (verzekeringspremie),...;
5) dat ik evenveel rechten heb om hier te blijven wonen als zij (is medegedeeld door het sociaal woonbureau;
6) ze meerdere keren per week bij haar moeder overnacht/verblijft, dit samen met haar zoon.
Huidige situatie is dat haar zoon constant bij haar is, om de 14 dagen gaat hij wel op bezoek bij zijn papa.
Mijn zoon komt alleen maar om de 14 dagen naar mij. Co-ouderschap (week/week) is aangevraagd en het sociaal onderzoek lopende.
Nu is mijn vraag;
1) Indien deze zaak naar het gerecht gaat, hoe zullen mijn kansen zijn om hier te kunnen blijven wonen?
2) Deze zaak zal dan ook naar Eerste Aanleg gaan, denk ik (samenwonend!)? Hoelang zal de procedure lopen?
3) Hoe zal de Rechter de schuldenregeling ten opzichte van een moeder met kind interpreten?
Tevens ben ik van mening dat ik een "meer" sociaal geval (collectieve schuldenregeling) ben dan zij.
Op de griffie van het Vredegerecht raden ze mij aan om de woonst zeker niet te verlaten.
En heel cru gezegd haar het leven zo moeilijk mogelijk maken dat ze zelf een andere woonst zoekt.
Graag uw advies, waarvoor dank.