Extra kosten deurwaarder maar factuur reeds betaald

onraad
Topic Starter

Extra kosten deurwaarder maar factuur reeds betaald

#1 , 20 okt 2014 16:02

Goedemiddag

Eind juni ontving ik een factuur per mail.
Deze werd vergeten en medio augustus ontving ik een herinnering per brief.

Eind augustus vertrok ik op vakantie voor een maand en in de aanloop daarvan opnieuw factuur vergeten te betalen.

Terug thuis begin oktober zag ik een aangetekend schrijven van de firma met vraag binnen de 15d te betalen. Brief werd ontvangen en afgetekend door huisgenoot. Ik heb dan op 6/10 die factuur + aanmaningskosten betaald.

Op 10/10 ontving ik brief van deurwaarder om te betalen met een hoop extra kosten erbij. Brief datum is 9/10 dus nadat ik betaling had vereffend. Ik antwoordde dat ik reeds betaalde maar moet nu toch de extra kosten betalen.

Ben ik deze extra kosten echt verschuldigd? Mijn betaling was tegen datum brief toch al gedaan?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2014 16:10

Je zal moeten betalen. Uw betalingsopdracht van 6/10 zal maar een paar dagen later op rekening van andere partij staan. Laten we aannemer dat uw betaling op 8/10 werd ontvangen. Ondertussen heeft deze reeds opdracht gegeven aan DW uw te contacteren.
Indien u reeds op 10/10 de brief van DW kreeg zal deze zeker op 8 of 9/10 zijn opgesteld en verzonden.
Door uw eigen nalatigheid heb je hier kosten gecreëerd die je zal moeten betalen.

GB2702

#3 , 20 okt 2014 17:13

vraagje, wanneer was de datum dat de aangetekende brief aangeboden was door de postbode?

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 21 okt 2014 14:56

Welke kosten worden gevorderd?

Is het een brief naar aanleiding van een schuld? Of werd er al een vonnis uitgesproken?

Vermeldt de brief dat het om minnelijke invordering gaat?
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

onraad
Topic Starter

#5 , 21 okt 2014 23:47

Beste

De aangetekende brief heb ik niet meer. Ik betaalde en ging er van uit dat het dat was. Brief dateert ergens van eind september.

Brief kwam naar aanleiding van een te laat betaalde verzekeringspremie. Voor de kosten verwijzen ze naar passage uit de algemene voorwaarden waar men stelt dat men 12% van de jaarpremie aan kosten mag rekenen met een minimum van €75 bij late betaling. De maatschappij mag ook minder kosten rekenen.

Nu goed, gezien ik de aangetekende brief alweer heb weggegooid, is het omslachtig exact te achterhalen wanneer ik die ontvangen had. Bovendien is het inderdaad ook m'n eigen schuld dus ik zal de extra kosten maar gewoon betalen. Het gaat over een €40 op een premie van €140. Procentueel veel maar niet onoverkomelijk.

Allen, bedankt voor de toelichting!

j.demoor

#6 , 22 okt 2014 10:53

“Art.5.Het is verboden aan de consument enige vergoeding te vragen, anders dan de overeengekomen bedragen in de onderliggende overeenkomst in geval van niet-naleving van de contractuele verbintenissen.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).

Onderzoek zorgvuldig in de onderliggende overeenkomst welke die bedragen zijn.

“Art.6.§ 1. Elke minnelijke invordering van een schuld dient te starten met een schriftelijke ingebrekestelling gericht aan de consument. Deze ingebrekestelling dient op een volledige en ondubbelzinnige wijze alle gegevens omtrent de schuldvordering te omvatten. Zij dient minstens de gegevens, opgesomd in § 2, te bevatten, en er kan maar tot andere invorderingstechnieken worden overgegaan na afloop van de in § 3 vastgestelde termijn. § 2. In deze ingebrekestelling komen minstens de volgende gegevens voor : 1° de identiteit,het ondernemingsnummer,het adres, het telefoonnummer en de hoedanigheid van de oorspronkelijke schuldeiser; 2° de naam of de benaming, het adres en, desgevallend, het ondernemingsnummer van de persoon die tot minnelijke invordering overgaat evenals de gegevens van het bevoegd toezichthoudend bestuur bij de Federale Overheidsdienst Economie, K.M.O., Middenstand & Energie; 3° een duidelijke beschrijving van de verplichting die de schuld heeft doen ontstaan; 4° een duidelijke beschrijving en verantwoording van de bedragen die van de schuldenaar geëist worden, met inbegrip van de geëiste schadevergoedingen en nalatigheidsinteresten; 5° de vermelding dat, bij afwezigheid van reactie van de schuldenaar binnen de in § 3 gestelde termijn, de schuldenaar tot andere maatregelen tot invordering kan overgaan. 6° ingeval de invordering gebeurt door een advocaat, een ministerieel ambtenaar of een gerechtelijke mandataris wordt volgende tekst in een afzonderlijke alinea toegevoegd, in het vet gedrukt en in een ander lettertype : Deze brief betreft een minnelijke invordering en geen gerechtelijke invordering (dagvaarding voor de rechtbank of beslag).§ 3. De ingebrekestelling vermeldt een termijn waarbinnen de schuldenaar aan de vordering kan voldoen zonder dat er bijkomende maatregelen ter invordering mogen worden genomen. Deze termijn bedraagt ten minste vijftien dagen, en vangt aan op de datum waarop de schriftelijke aanmaning wordt opgestuurd.”(20 DECEMBER 2002. - Wet betreffende de minnelijke invordering van schulden van de consument).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”