ex wilt geldschenkingen terugvorderen

jefke76
Topic Starter

Re: ex wilt geldschenkingen terugvorderen

#16 , 12 okt 2014 18:01

Zoals ik hier ergens al geschreven heb, dit was eerst voorgeschoten we hebben er eerst 2,3 of 4 maand terug betaald dan hebben ze gezegd dat we het niet meer moesten terugbetalen. Nu wilt ze dat terug hebben voor haar is dit een schenking zegt ze. Nogmaals er is niets getekend door alle partijen. Zodus je vindt het niet fair en vindt dat ik er genoten. De jaren dat ik extra binnenbracht wat ook niet op papier staat is bijna het drie dubbel van wat zij terug eist. Ik denk dan wel dat ik mijn steentje heb bijgedragen.
Bedankt iedereen voor al je reactie's.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#17 , 12 okt 2014 19:34

Jefke,

Alleen is beroepsinkomen wettelijk gemeenschappelijk vermogen. Ook als je drie keer meer verdient dan je partner. En een gift of schenking van ouders aan hun kind is eigen vermogen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

jefke76
Topic Starter

#18 , 12 okt 2014 20:01

Basejumper,

We hebben 13 jaar samengewoond en daar is nooit een woord over gezegd, nu ga je uit elkaar en ze zijn daar met hun schenking. Het gaat zelfs zover dat ze alle gelden terug eist. De hond wou ze niet maar wilt wel de helft wat we betaald hebben. Een spaarrekening voor een petekindje wilt ze de helft. Zelfs een wedstrijd van 9€ dat ik gespeeld heb achter onze breuk wilt ze de helft........ En kan zo verder gaan, als ze maar geld is.

Reclame

Ilenae

#19 , 12 okt 2014 20:35

Schenkingen die ouders doen aan hun kinderen behoren per definitie tot het eigen vermogen van de begunstigde. Je kan inderdaad discussies starten of dit door vermenging geen gemeenschappelijk vermogen geworden is. Maar puur principieel en op grond van correctheid zou ik het logisch vinden dat bij een echtscheiding elke partij terugneemt wat van hem/haar is. tenzij je de overtuiging bent toegedaan dat die ouders ook jou wilden verrijken. dat blijkt alleszins niet uit de overschrijving. Uiteraard heeft mevrouw verzuimd dit geld af te zonderen. Anderzijds kan je ook stellen dat zij zo sympathiek was om kosten voor de gemeenschappelijke woning met eigen middelen te betalen. mijnheer heeft daar al die jaren het genot van gehad. Nu ook nog eesn de facto een deel van de schenking opeisen (want dat gebeurt als je de terugname betwist) lijkt me niet fair...
Basejumper, dit is wat ik wilde verduidelijken en ik treed jou bij.
Volgens wat ik lees, bevestigt "Jefke76" dat er gelden van haar ouders zijn geschonken aan hun dochter. Dus waarom nu, als zij uit elkaar gaan, betwisten dat er een schenking is geweest? Jefke76, dit voorschot, en later schenking (ook te bewijzen als de andere kinderen hetzelfde bedrag hebben ontvangen - weliswaar op later tijdstip - waar de ouders alsnog de gelden geschonken hebben - heeft jullie destijds geholpen om te kunnen kopen. Het is heel mooi dat ouders hun kinderen helpen om een woning te kunnen kopen, maar dat hebben ze gedaan voor hun dochter. Hierop heb je persoonlijk geen intresten moeten betalen, en wellicht zal zij enkel de basis-som van haar voorschot op haar persoonlijke erfenis terugeisen, wat niet meer dan normaal is. Door te schermen met niet volledig conforme schenkingsformaliteiten om dan te gaan betwisten, gaat u proberen om een een deel van haar erfenis te ontvangen. Dit lijkt mij niet billijk.

Ilenae

#20 , 12 okt 2014 20:55

Wat Basejumper wil zeggen is dat - zelfs indien jouw partner nooit gewerkt heeft en geen enkel beroepsinkomen had, jouw inkomen sowieso gemeenschappelijk is. Dit heeft niets te maken met een erfenis, die altijd persoonlijk is. In het wettelijk stelsel - en ik kan uit wat u schrijft niet opmaken of u een huwelijkscontract heeft waardoor afgeweken wordt van het wettelijk stelsel - heeft elke partner de helft, zowel inzake financiële middelen, als roerend goed. Dat maakt deel uit van de verdeling van de goederen na scheiding. Daar kan je niet tussenuit.

jefke76
Topic Starter

#21 , 12 okt 2014 21:38

Wil iedereen bedanken voor hun reactie's. Heb deze week een afspraak met een raadsman, zie wel hoe het verder loopt.

Ilenae

#22 , 12 okt 2014 21:53

Jefke76, goed idee.

jefke76
Topic Starter

#23 , 05 dec 2014 08:25

Hallo hier ben ik weer. Zo na overleg met mijn raadsman en haar raadsman hadden we een overeenkomst dat ze bij de verkoop van het huis eerst haar deel van de schenking mag vooraf nemen en de rest delen door 2. Iedereen blij dacht het niet, gisteren gaan tekenen voor de akte huis verkocht en houden nog wat over. Zodus de notaris begint met de verdeling en zegt dat ze haar geld van de schenking vooraf mag nemen en de rest delen door 2 zoals afgesproken. Gisteren krabbelt ze terug dat zij dit niet heeft afgesproken, dat het eerst delen door 2 is en dan ik haar die schenking geef. Zo nu wordt het geld bevroren tot we een nieuwe overeenkomst bereiken. Wou jullie dit gewoon meedelen voor de mensen die dit gevolgd hebben

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”