U vergist zich, zij moeten geen btw aanrekenen, maar u moet deze wel aangeven via de verleggingsregels.
Wat ik me herinner van mijn lessen betreffende BTW, is dat de verleggingsregel zegt dat wanneer ik een dienst of een product importeer van buiten de EU (als BTW plichtige), ik deze BTW niet hoef te betalen op de datum van de eigenlijke import, maar pas nadat ik de dienst/product heb doorverkocht.
Dus ik koop een service van 100 Euro, en heb er 20% korting op. Ik betaal dus 80 Euro.
Ik verkoop deze service aan 100 Euro (want dat is de prijs dat een particulier de service zelf rechtstreeks kan kopen bij mijn Amerikaanse leverancier).
Deze 100 Euro bestaat dus uit 82.6 Euro voor de service en 17.33 Euro BTW.
Op dit ogenblik moet ik de BTW van mijn invoer betalen, zijnde 16,88 Euro, maar deze recupereer ik onmiddellijk terug als uitgaande BTW, en betaal dus enkel de 17.33 Euro.
Maar dit wil nog altijd zeggen dat mijn uiteindelijke kost voor dit product 80 Euro aankoop is, en 17.33 Euro BTW die ik moet afgeven aan het BTW kantoor.
Ik heb dus op mijn product een winstmarge van slechts 2,66 Euro, wat zinloos is.
Zou ik hetzelfde doen met een product van Google bijvoorbeeld (als authorized google reseller), dan betaalt een particulier indien hij rechtstreeks bij Google koopt altijd de prijs inclusief BTW (want een bedrijf gelegen in de EU), dus in dat geval zou mijn winstmarge effectief de korting zijn dat Google me geeft, een niet een kleine fractie daarvan.
Ik zou dus een Google product lichtjes goedkoper kunnen verkopen dan Google zelf en toch winst maken.
Weer een rekenvoorbeeld.
Google heeft een product dat 100 Euro kost op hun website, zijnde 82.67 Euro + 21% BTW.
Ik heb 20% korting en betaal dus (82.67 - 20%) +21 % BTW ofwel 66.13 + 13.89= 80,02 Euro.
Ik verkoop aan dezelfde 100 Euro (82.6 + 17.33), dus ik moet nu aan de BTW 17.66 - 13.89 = 3.77 Euro BTW doorstorten.
Ik heb dus 16.23 Euro winst, een heel wat interessanter bedrag dan in bovenstaand voorbeeld waar ik net hetzelfde deed met dezelfde bedragen en dealerkorting, maar slechts 2.66 Euro winst.
Weerom, enkel bij particuliere verkoop, want wanneer ik aan een btw plichtige verkoop, kan ik zonder problemen 121 Euro vragen, mijn koper kan deze 21 euro BTW toch volledig recupereren en betaalt dan net evenveel indien hij rechtstreeks mij mijn leverancier (zonder btw factuur) zou kopen.
En dus ook enkel voor diensten, want als mijn private klant een fysiek product rechtstreeks bij mijn leverancier koopt dan zou hij wel de 21% BTW moeten betalen, net zoals ik als btw plichtige.