sorry als ik misschien een topic van enkele maanden geleden heropen. Maar ik vraag mij hier toch het volgende af: Heeft de poster belasting ontdoken? Hij heeft toch bij de aankoop zelf de BTW betaald en een product gekocht, ervan uitgaand dat de leverancier/winkel/webshop waar hij het product heeft gekocht, de BTW aan hem heeft aangerekend.
TS is eenvoudigweg geen occasionele particuliere verkoper. Het is duidelijk dat hij effectief handel drijft, zelfs in nieuwe producten.
De vraag is inderdaad om te beginnen al of er wel degelijk BTW (en evt. invoerrechten) betaald is.
TS voldoet aan geen enkele verplichting als handelaar: rekent geen BTW aan, betaalt geen belastingen op inkomen/winst,... Dit is uiteraard ook oneerlijke concurrentie tov wie wel in orde is want die kan nooit voor dezelfde prijs verkopen. De ervaring leert mij dat ook uit de richting van de 'zuivere' handelaars vroeg of laat klachten volgen.
Verder nog de vraag welke controllers dat precies zijn. Als dat verondersteld worden officiële merk-controllers uit China te zijn, dat TS zich dan maar vasthoudt aan de takken van de bomen als douane en/of merkhouder vermoeden dat het om namaak gaat.
Ik besef dat dit soort zaken een snelle, vlotte bijverdienste lijken, en dat TS wellicht te goeder trouw handelt, maar vroeg of laat ga je hiermee serieus tegen de lamp lopen. Er mee stoppen of langs gaan bij een ondernemingsloket of dergelijke en zich volledig in regel stellen zijn eigenlijk de enige opties. Vergeet trouwens niet dat e-handel doorgaans open, bloot en netjes aantoonbaar is.