Sociaal onderzoek

Zebrapatti
Topic Starter

Sociaal onderzoek

#1 , 08 apr 2008 11:37

Wat houdt precies een sociaal onderzoek in? Het wordt bevolen door de jeugdrechtbank dacht ik? Wat kan aanleiding zijn om dit te vragen en waarvoor dient het? Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vlaamie

#2 , 08 apr 2008 13:21

Wat houdt precies een sociaal onderzoek in? Het wordt bevolen door de jeugdrechtbank dacht ik? Wat kan aanleiding zijn om dit te vragen en waarvoor dient het? Alvast bedankt.
Bedoel je in het kader van jeugdbescherming of echtscheiding?

Zebrapatti
Topic Starter

#3 , 08 apr 2008 14:41

Ik bedoel in het kader van een echtscheiding. Een woordje uitleg: mijn ex zit tot over zijn oren in de schulden en ik vraag me af in welke omstandigheden de kinderen daar leven (één week op twee). Verder interesseert hij zich helemaal niet voor hun school, gaat nooit naar het oudercontact. Ook onverantwoord gedrag: hij zet ze af met de wagen aan een groot druk kruispunt, van waar de kinderen (6 en 8 jaar) alleen moeten oversteken en naar school wandelen. Verder manipulatie, intimidatie en bedreigingen naar mij toe, mij uitschelden terwijl de kinderen het horen etc.

Reclame

Archie

#4 , 08 apr 2008 15:32

Aanleiding om een maatschappelijk onderzoek aan te vragen bij de jeugdrechtbank is de vraag tot wijziging van het omgangsrecht. Beide partijen kunnen het aanvragen om hun argumenten te staven.
Het houdt in dat een juridische assistent(e) beide partijen spreekt en een kijkje komt nemen thuis. Daarna maakt hij/zij een rapport op voor de rechtbank. De rechter kan dit advies volgen om een uitspraak te doen over een nieuwe omgangsregeling.

Vlaamie

#5 , 08 apr 2008 16:30

In het kader van de echtscheiding (procedure zelf of geschil ivm omgangsregeling), kan de rechtbank beslissen om een sociaal onderzoek te laten uitvoeren. Dit kan op eigen initiatief van de rechtbank, of op verzoek van het openbaar ministerie of één van de ouders.
Dat onderzoek dient om de kinderen te horen in hun eigen omgeving en om tegelijk informatie te verzamelen over diezelfde omgeving. Het sociaal onderzoek helpt de rechter om een beslissing te nemen in belang van het kind.
De dienst die voor het onderzoek wordt aangesteld, brengt dan één of meerdere bezoeken aan de kinderen en beide ouders waarvan een verslag wordt opgemaakt dat de rechter kan raadplegen.
De uitspraken van het kinderen worden niet ter inzage aan de ouders gegeven, maar het verslag wordt wel toegevoegd aan het dossier welke door beide partijen kan worden ingezien.
Tegen het verslag van een sociaal onderzoek kan er geen beroep worden aangetekend, enkel tegen het uiteindelijk vonnis van de rechtbank.
Gezien het dus gaat om omgangsrecht, is de jeugdrechtbank bevoegd.

Terug naar “Echtscheiding”