Opletten want als het onderhoudsgeld ,een zekerIndien het gaat om onderhoudsgeld voor de dochter , moet de dochter dit aangeven en niet de ex, alhoewel het die is die het geld ontvangt. Bij de dochter is dit alleszins belastingvrij, tenzij die nog heel wat andere inkomsten heeft.
Dochter is verplicht dit aan te geven.Opletten want als het onderhoudsgeld ,een zekerIndien het gaat om onderhoudsgeld voor de dochter , moet de dochter dit aangeven en niet de ex, alhoewel het die is die het geld ontvangt. Bij de dochter is dit alleszins belastingvrij, tenzij die nog heel wat andere inkomsten heeft.
bedrag op jaarbasis bekeken, overstijgt dan is de
kans groot dat de dochter niet meer als persoon ten laste
zal meegerekend worden voor de belastingsdiensten .
Zo was het in het verleden althans.
Zolang ze beneden de vrijgestelde som blijft moet ze niets betalen (is iets meer dan 7000 EUR per jaar).Als ik het onderhoudsgeld per jaar bijeen tel is dit al 4800€ en dochter doet af en toe ook vakantiewerk,dan zal ze er toch wel belasting op betalen als ik het goed begrijp?
Kan ze dan nog als " ten laste" beschouwd worden voor haar moeder ?Zolang ze beneden de vrijgestelde som blijft moet ze niets betalen (is iets meer dan 7000 EUR per jaar).Als ik het onderhoudsgeld per jaar bijeen tel is dit al 4800€ en dochter doet af en toe ook vakantiewerk,dan zal ze er toch wel belasting op betalen als ik het goed begrijp?
Sleper, heb jij dit niet gelezen?Valt wel mee. Om de netto bestaansmiddelen te berekenen, moet men rekening houden met enkele vrijstellingen in 2014 :
- 3110 € aan onderhoudsgelden
- 2600 € aan loon via een studentenovereenkomst
het saldo , na aftrek van 20 % forfaitaire kosten , mag dan 3110 € niet overschrijden om ten laste te blijven.
Voor aanslag jaar 2015 is het vrijgestelde bedrag voor studentenarbeid 2590 euro niet 2600.Sleper, heb jij dit niet gelezen?Valt wel mee. Om de netto bestaansmiddelen te berekenen, moet men rekening houden met enkele vrijstellingen in 2014 :
- 3110 € aan onderhoudsgelden
- 2600 € aan loon via een studentenovereenkomst
het saldo , na aftrek van 20 % forfaitaire kosten , mag dan 3110 € niet overschrijden om ten laste te blijven.
Voorbeeld
4800 onderhoudsgeld min 3110 rvrijstelling = 1690
4400 studentenarbeid min 2600 vrijstelling = 1800
Totaal = 3490 maar nog 20 % ( 698) aftrek van forfaitaire kosten = netto 2792 €.
Dit is minder dan 3110 , dus nog ten laste van de ouder.
Bovendien voor een alleenstaande ouder ligt dit bedrag nog hoger.
Als inkomen voor de student , ligt dit ook onder de vrijstellingsgrens.