hanengekraai ( 3 x s'nachts )

XPke
Topic Starter

hanengekraai ( 3 x s'nachts )

#1 , 04 apr 2008 18:58

hallo !

de buren hebben twee hanen zitten .

één ervan kraait de hele nacht door en dit al 4 maanden aan een stuk .
We worden door die verdomde haan gewekt tot wel drie keer toe per nacht .

Hij kraait om 24.00 , om 1.45 , om 4.30 om 5.30 om 7.00 en door de dag houd hij zich redelijk kalm .
De buurvrouw die al 20 jaar naast ons woont toont weinig sympathie voor overleg en weigerd haar haantje weg te doen of s'avonds in een donker hok te steken .

Dit maakt mij woedend omdat ze het blijkbaar beter vind een haantje van 20 € te houden dan een goede relatie met haar buren .

Kan hier iets tegen ondernomen worden en wat is meestal de uitspraak van de vrederechter .

Ik zou die haan wel zelf de nek willen omwringen maar dat lost niets op .

Wat ik wel weet is dat ze ook de ophokplicht niet naleefd , zodus hier zou ik wel van kunnen profiteren , maar dit zal nog wel veel te lang duren voor er terug een ophokplicht komt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
master in law

#2 , 04 apr 2008 19:14

Beste ,

Een oplossing kan in eerste instantie worden bekomen via een kosteloze verzoeningsprocedure.
Indien dat geen soelaas biedt kan u een procedure inleiden bij de vrederechter op basis van artikel 544 B.W.(abnormale burenhinder):
"Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken , mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen."
damihi factum dabo tibi ius

Boldmen

#3 , 16 aug 2008 14:45

Best is het eerst je buren die eigenaar zijn van de hanen hierover inlichten.
Willen zij er niks aan doen,dan kan je de wijkagent inschakelen.
Helpt het nog nie,best de politie opbellen als de hanen staan te kraaien,zij kunnen dan de nodige vastellingen doen,en als je die vastellingen hebt(pv's)kan je naar de vrederechter gaan.
Zonder vastellingen(pv's)kan je bij de vrederechter niveel gaan doen...jij zegd van wel,en je buren(eigenaars van de hanen)zeggen van niet.
IK heb zelfs zo'n geval gehad met blaffenden honden snachts..ik kon hierdoor niet slapen,wel..zoals ik hierboven uitgelegd heb,zo heb ik het gedaan.
Eerst praten.
Dan de wijkagent.
Dan tijdens de nacht als de honden staan te blaffen de politie laten komen,en de nodige vastellingen laten doen(pv's).
En,als het dan nog niet helpt,de vrederechter en neem die (pv's)maar mee.
De vrederechter zal dan wel luisteren.
Mvg,
Boldmen

Reclame

zeeegel

#4 , 13 sep 2008 12:42

Wij woonden en frankrijk , en daar zelfde problemen , Nu een anecdote hoe ze dit ginder oplossen ,
Naast een boer komt een koppel uit parijs die dat huisje kocht aan die boer wonen er de weekends en de vakanties , die Haan kraait en kraait, en ze komen nooit tot een oplossing ,na enkele jaren verkopen die Prarisiens terug het huisje aan die boer , en weet je wat die boer deed om dat te vieren zijn haan slachten ???

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”