Kosten garage bedrijfswagen aftrekbaar in de PB?

TCLS
Topic Starter

Kosten garage bedrijfswagen aftrekbaar in de PB?

#1 , 16 sep 2014 16:31

Even een kort vraagje.

Ik werk als zelfstandige in een vennootschap en rijd met een wagen, eigendom van diezelfde vennootschap.

Deze wagen parkeer ik 's nachts in mijn privégarage (ik woon elders en gebruik deze wagen dus ook privé). Mag ik mijn garage voor een deel aanzien als 'beroepslokaal' en bijgevolg de afschrijving en interesten van mijn hypothecair krediet als beroepskosten inbrengen in mijn aangifte PB zoals ik ook doe voor mijn bureel (thuis)?

Ik hoop dat iemand mij hier een pasklaar antwoord op kan geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2014 20:15

Indien die vennootschap uw vaste werkgever is, ben je dus een schijnzelfstandige.

a162378

#3 , 16 sep 2014 20:48

Het lijkt me eerder waarschijnlijk dat hij bedrijfsleider is van zijn eigen vennootschap...

Reclame

roharro

#4 , 16 sep 2014 21:00

Kosten van een vennootschap inbrengen in de personenbelasting???????
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

TCLS
Topic Starter

#5 , 16 sep 2014 22:36

Neen hoor, geen schijnzelfstandige. Ik verhuur mijn privegarage niet aan mijn vennootschap. Mijn vriendin gebruikt de garage immers ook voor haar 'privewagen'. Het is ongeveer een 50-50 verhaal.

Kan ik dan in mijn prive aangifte de kosten mbt die garage inbrengen?

roharro

#6 , 16 sep 2014 23:03

Neen hoor, geen schijnzelfstandige. Ik verhuur mijn privegarage niet aan mijn vennootschap. Mijn vriendin gebruikt de garage immers ook voor haar 'privewagen'. Het is ongeveer een 50-50 verhaal.

Kan ik dan in mijn prive aangifte de kosten mbt die garage inbrengen?
Indien het gebruik van de garage een kost zou zijn voor uw vennootschap dan is het een huurinkomst voor uzelf.
I.p.v. een kost moet u dan een huurinkomen aangeven in uw PB.

TCLS
Topic Starter

#7 , 16 sep 2014 23:13

Het simpele feit dat ik geen huur vraag aan de vennootschap, impliceert toch dat ik de kosten privé draag. Niet? In dat opzicht is het dan een privekost met een beroepsmatig karakter? Of ben ik daarin fout?

roharro

#8 , 16 sep 2014 23:18

Het simpele feit dat ik geen huur vraag aan de vennootschap, impliceert toch dat ik de kosten privé draag. Niet? In dat opzicht is het dan een privekost met een beroepsmatig karakter? Of ben ik daarin fout?
Privé kunt u geen kosten inbrengen omdat uw activeit is ondergebracht in een vennootschap.

TCLS
Topic Starter

#9 , 16 sep 2014 23:19

Dat wil dat zeggen dat ik mijn bureauruimte ook niet als kost zou kunnen inbrengen in de PB?! Moet iemand mij dan eens uitleggen wat het verschil is.

roharro

#10 , 16 sep 2014 23:23

Dat wil dat zeggen dat ik mijn bureauruimte ook niet als kost zou kunnen inbrengen in de PB?! Moet iemand mij dan eens uitleggen wat het verschil is.
Als die bureauruimte wordt gebruikt voor de activiteiten van uw vennootschap moeten die kosten door de vennootschap worden ingebracht.
De kosten die verband houden met uw vennootschap kunnen niet buiten die vennootschap ingebracht worden.
Indien u een zelfstandige activiteit zou uitoefenen zonder vennootschapsvorm dan zou dat wel gaan.

TCLS
Topic Starter

#11 , 17 sep 2014 09:12

Dat is volgens mij wel kort door de bocht hoor. Wat is dan nog het nut van code 1406?

Bart 01

#12 , 17 sep 2014 09:49

Bedrijfsleiders maken algemeen gezien meestal gebruik van het wettelijk forfait van 3% met een max van 2.280 €. Dit is lager dan bij bedienden omdat de fiscus er van uitgaat dat er reeds veel kosten door de vennootschap gedragen werden.

Evenwel staat het iedere bedrijfsleider vrij om zijn werkelijke kosten te bewijzen middels gebruik van code 1406. Hij moet er voor zorgen dat de vennootschap deze kosten niet ten laste neemt en zal moeten bewijzen dat de kosten voldoen aan Art 49 WIB (Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed). Daarnaast zijn ook verscheidene aftrekbeperkingen van toepassing. Ook kan het reeds uitkeren van een forfaitaire kostennota tot discussie leiden.
Vul je voor de eerste keer de code 1406 in, zal je meer dan waarschijnlijk een briefje van je controleur mogen verwachten.

roharro

#13 , 17 sep 2014 12:06

Dat is volgens mij wel kort door de bocht hoor. Wat is dan nog het nut van code 1406?
Aangezien de kosten van de bedrijfswagen meer dan waarschijnlijk reeds worden ingebracht via de vennootschap kunt u die niet nog eens inbrengen in uw persoonlijk belastingsaangifte.
Vraag alleszins aan uw boekhouder hoe één en ander specifiek voor uw geval optimaal kan gebeuren binnen de wettelijke mogelijkheden. Wij hebben daar geen zicht op.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 17 sep 2014 14:12

Ook uw brandpolis er eens op naslaan... kan perfect mogelijk zijn dat bij schade (brand -wateroverlast) het voertuig niet verzekerd zal zijn.
of als de wagen oorzaak is van de brand de firma aansprakelijk zal gesteld worden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”