In Amerika geraken ze niet meer aan de producten omdat de pharma industrie ze niet meer wil aanbieden om mee te werken aan doodstraffen. Ze prutsen zelf met vanalles en uiteraard loopt dat wel eens totaal fout af.
Kan je niet vergelijken met wat men hier gebruikt.
Klopt. Schandalig genoeg. En die middeltjes worden vaak geprepareerd door gewone bedienden in het gevangeniswezen omdat artsen niet mogen meehelpen een leven te beëindigen. In sommige staten werd geëxperimenteerd met dodende middelen die bij de slachting van dieren werden verboden wegens niet bewezen dat het pijnloos is. Maar er mee experimenteren op een gevangene is moraal gezien wel OK volgens de Amerikaanse justitie. Het komt dus duidelijk op wraak aan, doden op eender welke manier; dat is geen justitie. Sommige staten willen het vuurpeloton herinvoeren. Nochtans was in de jaren 70 (voor de injecties het standaardmiddel werden) de doodstraf al eens 4 jaar afgeschaft omdat de grondwet (8th amendment) "gruwelijke en ongewone straffen" verbiedt. Met medicatie knoeien om iemand te doden zonder kennis of het überhaupt pijnloos is, lijkt me anders wel onder die gruwelijke en ongewone straffen te vallen.
Het euthanasiepakket dat in belgië wordt gebruikt bevat een aantal geneesmiddelen die in een exacte volgorde worden toegedient door een arts. Deze zal doorgaans begeleid worden door één of meerdere verpleegkundigen.
Tegenwoordig heb je hier in België het lovenswaardige LEIF initiatief, door het invullen van deze informatie en de drager ervan steeds in je portefeuille en medisch dossier te hebben vermijd je dat deze beslissing door je familieleden dient genomen te worden.
Maar zijn die geneesmiddelen niet dezelfde type producten die men gebruikt bij terechtstellingen? Ik weet dat je beiden niet kan vergelijken, maar het geeft toch een beetje een luguber gevoel indien dat zo is... Ik denk dat, moest ik ooit in die positie zijn, passieve euthanasie me meer als optie te overwegen valt. Omdat je dan gewoon langzaam het bewustzijn verliest en niet meer wakker wordt, terwijl bij een dodende substantie je het wel heel écht en heel bewust meemaakt. Alle respect voor wie daarvoor kiest. Ik zou er denk ik het lef niet voor hebben.