Ja, maar vaak maar voor x katten. Als je dan een nest van 3-4 kittens hebt...Effe ter info, sommige gemeenten geven een premie voor de sterilisatie/castratie....
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
+ ook nog eens 35 euro voor een chip.
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.
Die kans zit er idd dik in.Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.
Ik had graag gezien dat de staat als overgangsmaatregel tijdelijk had tussengekomen in de prijs van de castratie/sterilisatie.
Ik vraag me trouwens af hoe men dit alles gaat controleren ?
Dit is niet vroeger, dit is de realiteit, dit gebeurde de afgelopen maanden wekelijks. Of in dichtgeplakte kartonnen dozen in bossen. Volg zelf Zwerfkat in Nood, Felixproject, Asielen, ... En het is schering en inslag dat er kittens gedumpt, vermoord, afgezet, ... worden.Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.
Ik had graag gezien dat de staat als overgangsmaatregel tijdelijk had tussengekomen in de prijs van de castratie/sterilisatie.
Imho zijn het niet de raskatten die een probleem vormen maar wel de zwerf- en huis en tuinkatten die moeten aangepakt worden, zij veroorzaken overlast.Ja, maar vaak maar voor x katten. Als je dan een nest van 3-4 kittens hebt...Effe ter info, sommige gemeenten geven een premie voor de sterilisatie/castratie....
Want ze onvruchtbaar laten maken is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
Deze wet gaat zijn doel voorbij schieten want het echte probleem nl. de zwerfkatten, wordt hier niet mee aangepakt.
Daar heb je natuurlijk wel een goed punt, maar alsnog vind ik het positief dat er tenminste al íets gebeurt en dat er al eens over nagedacht wordt. Is al een groot verschil met hoe het was.Weet ik. Ik ben zelf vrijwilliger geweest voor Zwerfkat in Nood.
Maar sommige wetten zorgen voor extra problemen en een dergerlijke wet (die nodig is) zonder adequate controle riskeert op termijn voor meer problemen te zorgen.
Ieder nadeel heeft zijn voordeel.Dit is niet vroeger, dit is de realiteit, dit gebeurde de afgelopen maanden wekelijks. Of in dichtgeplakte kartonnen dozen in bossen. Volg zelf Zwerfkat in Nood, Felixproject, Asielen, ... En het is schering en inslag dat er kittens gedumpt, vermoord, afgezet, ... worden.Ik hoop dat deze nieuwe maatregel niet tot gevolg zal hebben dat een nest katten, zoals vroeger al eens werd gedaan, in een zak op de bodem van de rivier of tegen een muur zal terechtkomen.
Je hebt mijn vraag duidelijk niet goed gelezen.Dus je verkoopt je kittens open zodat de nieuwe eigenaar ermee kan fokken zoals het belieft? Zonder een verplichting ze te steriliseren? Stort je ook geld aan broodfokkers misschien?
Onverantwoord.
???? is dat een grote kost ???is voor velen een te grote kost als je weet dat een castratie (kater) 60 euro en een sterilisatie (kattin) 120 euro per kat kost
Beestjes kosten geld, en als 60 - 120€ al te veel is, neem je best geen dieren in huis. Als ze ziek worden moet je er ook mee naar de dierenarts... en als je geen geld hebt kan dat slechte gevolgen hebben.
Ik vind de wet dan ook logisch, dat ze nu al op voorhand moeten gecastreerd (steriliseerd) zijn, voor ze verkocht worden. De kans is groot, dat er zo minder overlast komt van zwerfkatten.
Dus : volgens mij is de wet duidelijk. Je moet ze verkopen gesteriliseerd (castreerd)