bezoek politie

Laura33
Topic Starter

bezoek politie

#1 , 03 sep 2014 17:32

Als de ex met de politie aan de deur komt om kind te halen, heeft de politieagent het recht om binnen te komen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 sep 2014 19:20

Hangt ervan af.
Is er een vonnis?
Woont ex nog met u samen?
Misschien beter wat meer uitleg?
??????

duma

#3 , 03 sep 2014 20:50

Als het gaat om gewoon een vonnis over de verblijfsregeling, kan en mag de politie niets doen. Het enige dat ex dan kan doen, is klacht neerleggen.
Politie mag enkel binnen als u ze binnenlaat of met een bevelschrift.

Reclame

Vandebos

#4 , 03 sep 2014 20:51

Als het gaat om gewoon een vonnis over de verblijfsregeling, kan en mag de politie niets doen. Het enige dat ex dan kan doen, is klacht neerleggen.
Hangt af van de verwoording in het vonnis, doch toegegeven in 99.999% van de gevallen is dit wel degelijk zo.

Franciscus

#5 , 03 sep 2014 22:34

Hangt er inderdaad van af ...in principe is het de GDW die bevoegd is het vonnis te laten naleven/ uitvoeren.
Deze kan de sterke arm van de wet VORDEREN in bijstand.

Edoch politie heeft als taak alle misdrijven op te sporen en de daders te vervolgen. Bij een heterdaad misdrijf (van wanbedrijf tot misdaad) heeft een officier van gerechtelijke politie bijzondere bevoegdheden die oa de mogelijkheid bieden op plaats aantreffen dader - plaats van de feiten enz enz een huiszoeking kan uitvoeren zonder bevelschrift gezien de OGP op dat ogenblik de bevoegdheid heeft om binnen te gaan ... ter info http://www.lokalepolitie.be/5417/nieuws ... nlijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Maar topicstarter heeft nog niet geantwoord op mijn vraag dus is het weer koffiedik kijken.

giserke

#6 , 04 sep 2014 01:35

Hangt af van de verwoording in het vonnis, doch toegegeven in 99.999% van de gevallen is dit wel degelijk zo.
Alleen met een vonnis waarin de rechter een bevel tot huiszoeking toelaat. Zoals een GDW die een inbeslagname moet komen doen enz...
Voor de rest kan niemand U dwingen zich toelating tot uw woonst te verschaffen.

giserke

#7 , 04 sep 2014 01:38

Hangt er inderdaad van af ...in principe is het de GDW die bevoegd is het vonnis te laten naleven/ uitvoeren.
Deze kan de sterke arm van de wet VORDEREN in bijstand.

Edoch politie heeft als taak alle misdrijven op te sporen en de daders te vervolgen. Bij een heterdaad misdrijf (van wanbedrijf tot misdaad) heeft een officier van gerechtelijke politie bijzondere bevoegdheden die oa de mogelijkheid bieden op plaats aantreffen dader - plaats van de feiten enz enz een huiszoeking kan uitvoeren zonder bevelschrift gezien de OGP op dat ogenblik de bevoegdheid heeft om binnen te gaan ... ter info http://www.lokalepolitie.be/5417/nieuws ... nlijk.html" onclick="window.open(this.href);return false;.

Maar topicstarter heeft nog niet geantwoord op mijn vraag dus is het weer koffiedik kijken.
De Politie mag enkel een woning binnendringen wanneer ze een bevel van de rechtbank heeft, of wanneer ze onomstotelijk een misdrijf kan vaststellen van op openbaar domein.

Franciscus

#8 , 04 sep 2014 11:58

@ giserke...denkt u dat laatste nu echt? Kan u mij zeggen waar dat in welke wet staat?

KrisP

#9 , 04 sep 2014 14:25

Als ex bijstand vraagt van politie om kind af te halen en politie stelt enige vorm van 'hulpgeroep' vast zullen ze snel binnen zijn.

duma

#10 , 04 sep 2014 14:30

Maar wat voor hulpgeroep?
Als je de deur niet opendoet omdat je je kind niet wil meegeven, wie gaat er dan roepen binnen?
Of als je de deur opendoet om te melden dat je je kind niet meegeeft (al da nniet met recht), wat zal de politie dan doen?

Ik begrijp niet wat je wil zeggen met je bijdrage, KrisP?

KrisP

#11 , 04 sep 2014 14:34

Maar wat voor hulpgeroep?
Als je de deur niet opendoet omdat je je kind niet wil meegeven, wie gaat er dan roepen binnen?
Of als je de deur opendoet om te melden dat je je kind niet meegeeft (al da nniet met recht), wat zal de politie dan doen?

Ik begrijp niet wat je wil zeggen met je bijdrage, KrisP?
In uw voorbeelden niets (zelfs met vonnis) behalve pv opstellen.
Zoek eens op hulpgeroep en stilzwijgend hulpgeroep.

duma

#12 , 04 sep 2014 14:39

Ok, maar de TS vraagt gewoon: Heeft een politieman het recht om binnen te komen als ex om het kind komt?'

Buiten het feit dat dat weinig informatie is (is er een vonnis? ...?), is het antwoord in se: NEEN. Een politieman heeft nooit zomaar het recht om binnen te komen.
Wat je aanhaalt is correct, maar volgens mij totaal niet ter zake in dit onderwerp op dit moment met deze informatie. En dat is niet slecht bedoeld hoor, maar er is gewoon te weinig informatie bekend om te gaan gissen over zaken.

Dus misschien kan TS nog wat extra info geven? Waarom zou je ex met de politie aan de deur staan?

KrisP

#13 , 04 sep 2014 14:45

Ok, maar de TS vraagt gewoon: Heeft een politieman het recht om binnen te komen als ex om het kind komt?'

Buiten het feit dat dat weinig informatie is (is er een vonnis? ...?), is het antwoord in se: NEEN. Een politieman heeft nooit zomaar het recht om binnen te komen.
Wat je aanhaalt is correct, maar volgens mij totaal niet ter zake in dit onderwerp op dit moment met deze informatie. En dat is niet slecht bedoeld hoor, maar er is gewoon te weinig informatie bekend om te gaan gissen over zaken.

Dus misschien kan TS nog wat extra info geven? Waarom zou je ex met de politie aan de deur staan?
Klopt.
Mijn reactie was meer gericht als antwoord op de andere reacties in het onderwerp.

Laura33
Topic Starter

#14 , 04 sep 2014 14:55

Ja, er is een vonnis.
Maar ik vind dat er momenteel geen normale leefomstandigheden zijn bij mijn ex.
Ik weet goed genoeg dat er niet aan mij is om te beslissen of deze omstandigheden goed zijn of niet, maar ik als ouder wil in dit geval de verantwoordelijkheid op mijn nemen...
De kans bestaat dat mijn ex dus de politie erbij zal halen als ik ons kinderen niet meegeef.

Franciscus

#15 , 04 sep 2014 15:45

Dan zal er een sociaal onderzoek moeten gebeuren.
Uw ex kan er inderdaad de politie bijhalen
- voor het opstellen van het PV weigereing omgangsrecht en niet naleven vonnis ( wat correctioneel vervolgbare feiten zijn).
- politie heeft dan de bevoegdheid u hiervoor te verhoren EN vast te stellen dat kind bij u is.
- u kan de toegang weigeren - wordt vermeld in PV
- parket zal opdracht geven u te horen - u zal uitgenodigd worden door politie
- u kan dan naar bureau gaan of niet...dat is telkens uw keuze.
enz
dan zal jeugdpolitie bij u langskomen voor een sociaal onderzoek. U kan dan meewerken of niet.
Als de zaak dan voor de familierechtbank komt dan haat u zeggen dat u vindt dat er geen normale leefomstandigheden zijn bij uw ex...

Geweldige strategie moet ik zeggen.

Wat u wel kan doen is vb met de jeugdpolitie gaan praten en deze zullen PV opstellen zodat er bij beide partijen en sociaal onderzoek kan opgestart worden.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 04 sep 2014 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Echtscheiding”