Ik heb Volt niet gezien, ik weet wel dat over het algemeen de meeste katten onnodig worden ingeslapen. In het geval van Volt zelfs mogelijks voor het dramatisch effect. Ook gaat het beeld dat er uit een dergerlijk programma naar voor komt vrij vertekend zijn.
Ik ben in principe voor de verplichte sterilisatie & kastratie van huiskatten, mits dit gepaard gaat met de nodige finesse en controle. Een kat zomaar steriliseren mag niet. Er is een minimumleeftijd aan verbonden. Is dat opgenomen in die wetgeving, of is het gewoon kort door de bocht gegaan? Zoals zo vaak met wetten.
Of het de Zwerfkattenpopulatie zal indijken valt te betwijfelen. Als 1 koppel katten al voor 100 nakomelingen kan zorgen, dan gaat het verplicht steriliseren van huiskatten (waar het gros nooit in aanraking komt met de Zwerfkattenpopulatie) slechts een erg beperkte impact hebben.
Een oplossing hier voor is er niet. Die beestjes bestaan er nu eenmaal.
Wat niet wegneemt dat de wet welkom is. Er worden inderdaad jaarlijks duizenden katten (zowel kittens als volwassen dieren) gedumpt, mss dat er daar met deze wet verandering in komt. Hoewel het ergens wel valt te betwijfelen.
- Veel gezinnen kunnen zich tenslotte de meerkost die een dergerlijke ingreep met zich meebrengt niet veroorloven. Die mensen dan verbieden om een kat in huis nemen lijkt me wat overdreven...
- Ook vraag ik me af hoe ze dit ooit gaan controleren. Slechts een klein aantal van geplaatste dieren komen uit een asiel of van een kweker. Het gros komt van particulieren die toevallig een nest hebben gekregen.
Goed, mss. zie ik het iets te donker in.