uitbetaling groepsverzekering na echtscheiding

wanton

Re: uitbetaling groepsverzekering na echtscheiding

#16 , 26 aug 2014 18:07

Amadea, ga er voor. Dat de verzekering pas uitgekeerd wordt als hij 65 jaar wordt , is tegenwoordig , fiscaal gezien , de norm. Maar uw deel wordt bepaald op datum van de echtscheiding.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
alicem

#17 , 26 aug 2014 22:52

Je hebt recht op de helft van de tweede en derde peiler, opgebouwed tijden het huwelijk De wet en de uitspraken van cassatie zijn daar (relatief) duidelijk in. En het moet nu geregeld worden tijdens de procedure van verdeling/vereffening.

amadea
Topic Starter

#18 , 29 aug 2014 23:16

Dank u wel allemaal voor de goede raad!
Groetjes,
Amadea

Reclame

Redrum

#19 , 04 sep 2014 16:58

maarje brent dus statutair ambtenaar zoals ik suggereerde? Dan kan bij de verdeling ingeroepen worden dat een groepsverzekering bij een privé-werkgever het verschil in pensioen compenseert tussen de privé en de statutaire ambltelijke pensioenen, vermits die gebaseerd worden op de loonhoogte van de laatste 5 jaar ipv de totale loopbaan. En dat zijn opmerkelijk grote verschillen.
Statutairen noemen dat vaak zelf hun 'uitgesteld loon'. De vraag om dat loon dan ook te delen met hun voormalige huwelijkspartner horen ze nochtans niet graag komen. Persoonlijk vind ik dat de verschillende pijlers in deze gelijk zouden moeten behandeld worden. Dat wordt immers steeds belangrijker en daar gaan zich dus ook vaker en vaker problemen stellen.

Geduupte

#20 , 29 nov 2014 02:06

Ik heb door de uitspraak van het grondwettelijk hof een probleem.
Ik werk bij een intercommunale, als vast benoemde en had een pensioenvooruitzicht dat me 75% van mijn (gem.laatste 5jr) loon garandeerde.
In 2000 word de intercommunale, onder Europese druk, geprivatiseerd.
We behielden ons loon en voordelen. Ons pensioenfonds word doorgestort naar een verzekeraar.
Onze 75% pensioenbelofte werd gegarandeerd door een groepsverzekering welke het verschil, tussen het wettelijk pensioen en ons oorspronkelijke 75% pensioen als ambtenaar, bijlegt.
Persoonlijk beschouw ik deze groepsverzekering, waarvan de bijdragen volledig door de werkgever betaald worden, als 'eigen'
Als een normaal wettelijk 1ste pijler pensioen.
Nu ben ik 6 jaar geleden gescheiden.
De vereffening verdeling is nog steeds niet afgerond.
En nu komt de tegenpartij met de eis op inbrenging van de groepsverzekering.
Mijn advocaat blijft erbij dat mijn groepsverzekring (en zelfs mijn 1ste pijle pensioen) in de gemeenschap hoort.
Ondanks alle documenten, van overgang statuutwijziging van de intercommunale, de CAO gewaarborgd pensioen,
het reglement van de groepsverzekering welke als doel heel duidelijk aangeeft dat ze is opgericht om onze oorspronkelijke pensioen te waarborgen.
Blijft hier iedereen bij zijn standpunt en schermt met het arrest van het grondwettelijk hof.
Welke volgens de loonbeschermingswet, de groepsverzekering aanziet als 'loon'
Maar de sociale zekerheid ziet de groepsverzekering dan weer niet als 'loon'
Het stoort me enorm dat mijn eerste pijler pensioen dat me 'eigen' is, nu onder vurr ligt.
Niet alleen wil men mij de helft van de reserve aan mijn ex doorschuiven terwijl ik er nog jaren moet op wachten.
tenminste, bij leven en welzijn...
Bij pensionering moet ik op het totale bedrag belasting betalen.
Zal wanneer ik bij pensionering een herziening vraag van de (heel hoge) alimentatie,
de rechter kijken naar mijn inkomsten op dat ogenblik ( pensioen + rente uit de groepsverzekering)
en word ik voor de 2de keer in de maling genomen.

Iemand in dezelfde situatie hier ?
Waar kan ik me aan verwachten ?
Heeft mijn verweer enige kans op slagen ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#21 , 29 nov 2014 19:45

U hebt wel een voordeel als statutaire wordt u in België betaald ongeacht waar u woont en blijft u dus onderhevig aan Belgische belastingen.
Bij mijn weten wordt u als privé betaald waar u woont en daar belast.

Verbeter me als ik het niet juist heb.

wanton

#22 , 30 nov 2014 11:54

Indien u getrouwd was volgens het wettelijk stelsel, wordt de groepsverzekering idd aanzien als behorende tot de gemeenschap. De betaalde premies zijn componenten van het loon, wat steeds gemeenschappelijk is. Uw echtgenote heeft recht op de helft van de theoretische waarde op datum van de echtscheiding. Vanaf die datum lopen er eigenlijk twee contracten, want het uwe groeit nog aan door de verdere stortingen. De belastingen en de uitbetaling gebeuren , voor beiden, pas op de voorzien vervaldatum. In principe is dat als u 65 wordt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Geduupte

#23 , 14 dec 2014 09:27

Ik volg de quote van 'basejumper' dat "de arresten van het arbitragehof niet algemeen toepasbaar zijn"
Ik ga de Notaris een proces-verbaal van zwarigheden laten opmaken, dan wordt het hele dossier doorgestuurd naar de Rechtbank.
Voor de Rechtbank kunnen dan conclusies opgesteld worden om de zaak te pleiten,
en aan de Rechtbank te vragen om het Grondwettelijk Hof in deze kwestie te interpelleren.
Ik ben benieuwd,.. en gelijk ook een beetje bang. (heb al helemaal geen vertrouwen meer in het gerechtelijk apparaat)
Maar het gaat er bij mij niet in dat een regering zijn openbare diensten privatiseert...
Daarbij het personeel welke hun vast benoemd statuut verliezen, hun loon en pensioen waarborgd.
Hun pensioen welke niet meer in een pensioenkas voor overheidspersoneel kan opgebouwd worden,
omzet in een groepsverzekering via een CAO 'gewaarborgd pensioen' welke hun oorspronkelijker 1ste pijler pensioen moet waarborgen.
Om dan te moeten toezien dat dit 1ste pijler pensioen plots in de vereffening word geworpen.
Ik ga een privé pensioen genieten welke in slechts 18 jaar werd opgebouwd. (RVP)
Dit zijn de laatste 18 jaar van mijn carriere (van 2001 tot 2019)
Ruwgesteld zal de groepsverzekering normaal uitbetalen ( (75% gem.laatste 5j BW) - P statutaire - RVP ) ...
Dit geeft aan dat mijn gedeelte "groepspensioen' hier aanzienlijk is tov het te vereffenen kapitaal,
mijn frustratie...

Terug naar “Echtscheiding”