#2 , 18 nov 2005 13:09
Wat alcoholgebruik door minderjarigen betreft, zijn er twee wetten waar ik kennis van heb. Enerzijds de Besluitwet van 14 november 1939, dat in haar art. 5 stelt: "Met gevangenisstraf van acht dagen tot vijftien dagen en met geldboete van 26 frank tot 50 frank of met ??n van die straffen alleen worden gestraft, de herbergiers en slijters, evenals hun aangestelden, die, zonder aannemelijke reden, dronkenmakende dranken opdienen aan een minderjarige die geen 16 jaar oud is."
Anderzijds is er de wet van 28 december 1983 dat in haar artikel 13 stelt: "Het verstrekken, zelfs gratis, van sterke drank voor gebruik ter plaatse aan minderjarigen is verboden in drankgelegenheden.
Het verkopen en het aanbieden, zelfs gratis, van mee te nemen sterke dranken aan minderjarigen zijn verboden.
De Koning kan de minimuminhoud en de vorm bepalen van de recipi?nten, waarin sterke dranken om mee te nemen mogen worden verkocht."
Nu is mij niet bekend of de leider van een jeugdbeweging kan aanzien worden als een herbergier, slijter of aangestelde daarvan. Dit lijkt me een randgeval te zijn, wellicht is er verduidelijking te vinden in de rechtspraak. Het is duidelijk dat hij in een caf? normaliter geen alcohol zou mogen krijgen, al is het algemeen bekend dat dat verbod tegenwoordig niet meer zou nauw genomen wordt, MAAR strafwetten mogen niet al te uitgebreid ge?nterpreteerd worden, dus is het moeilijk om hier een definitief antwoord op te geven.