makelaar-beheerder

Jenik
Topic Starter

makelaar-beheerder

#1 , 18 aug 2014 14:37

Hallo, even voorstellen. Ben nieuw op dit forum. Zit al een tijdje in jullie berichtjes te neuzen omdat ik toch enkele vragen heb.

Wij hebben sinds enkele maanden ons huis in België verhuurd. Wijzelf zitten in het buitenland, dus wij hebben alles in handen gegeven van makelaar-beheerder.
Beginnen een beetje te twijfelen aan deze makelaar.
Geeft geen info, stuurt zijn mails niet door,...
Wij moeten achter hem aanzitten voor kopieën contracten, ... Kortom hij laat niet veel van zich horen.

Zouden ons graag een beetje voorbereiden om, moest er iets serieus gebeuren, niet halsoverkop naar België te moeten. Zijn zelf niet zo goed ter been en hebben geen kinderen die desnoods iets zouden kunnen doen.

Nu vragen wij ons af : als er ooit iets ernstigs gebeurd, waar kunnen wij terecht. BIV steunt als het erop aankomt toch alleen zijn makelaar.

Is er een verzekering of zo die we zouden kunnen afsluiten?
Welke organisatie staat aan kant van verhuurders?
Hebben ons willen aansluiten bij eigenaars vereniging, maar twijfelen daar nog een beetje aan. Lijkt meer bedrijf dan vereniging. (Misschien vergis ik me).
Kennen jullie interessante websites die ik eens kan uitpluizen?

Dank bij voorbaat,
Vriendelijke groeten,
Jenik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jenik
Topic Starter

#2 , 23 aug 2014 21:14

Hallo,
Kan niemand ons op weg helpen? Hebben halve forum al uitgeplozen.

roharro
Juridisch actief: Ja

#3 , 23 aug 2014 22:12

Helaas. De kleine eigenaar-verhuurder is een lonesome cowboy in een vijandige wereld.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Sirkii

#4 , 24 aug 2014 22:36

k Veronderstel dat je de financiële- en technische afhandeling uitbesteed hebt. Maw je hebt zelf geen enkel contact met de huurder. Je zal natuurlijk bovenop de commissie (zo n 8% +21% BTW) ook de door hem gedane herstellingen die voor de verhuurder zijn moeten betalen. Kijk na wat ie contractueel beloofd heeft te rapporteren (bv kwartaalstaat inkomsten/uitgaven) en wees daarmee tevreden.

Als je niet van plan bent ooit zelf nog het huis te betrekken dan is verkopen misschien geen slecht idee daar je geen kinderen hebt.

Als je vindt dat hij z n contractuele verplichtingen niet nakomt (is niet hetzelfde als antwoorden op alle mogelijke en onmogelijke vragen) dan zal je t contract moeten verbreken en een andere "rentmeester" zoeken.

PS. Voor zo n 100€ per maand kan je niet verlangen dat (zijn bureau) zich meer dan 1 tot anderhalf uur met uw dossier inlaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2014 23:01

Misschien dat Vandebos hier eens wat licht kan over laten schijnen... ???

Vandebos

#6 , 25 aug 2014 12:03

Enkele vragen:

Wat bedoelt u met alles in handen gegeven? Heeft de makelaar een opdracht tot verhuur en een opdracht tot beheer van de verhuur?

Gaat het over een verhuur met domiciliëring of vakantieverhuur?

U kan een verzekering rechtsbijstand verhuur afsluiten. De kostprijs daarvan is gemiddeld rond € 90 per jaar. Diverse verzekeraars bieden deze afzonderlijk of als een uitbreiding op de clausule rechtsbijstand familiale aan.

Jenik
Topic Starter

#7 , 25 aug 2014 12:46

Hallo,

Het gaat hier om opdracht verhuur en beheer.
Huurders zijn gedomicilieerd.
Mijn verzekering rechtsbijstand zou 370 euro kosten, bovenop brandverzekering.

Vandebos

#8 , 25 aug 2014 20:45

Huh? De meest bekende verzekeraar in onroerend goed voor waarborgfondsen en rechtsbijstand rekent exact € 90/jaar aan voor een dergelijke verzekering. Ik heb er persoonlijk al meermaals gebruik van gemaakt en ben tot op heden zeer tevreden ervan.

Jenik
Topic Starter

#9 , 26 aug 2014 11:06

Vandebos,
Ik mag hier geen namen noemen, heb je een copietje van antwoord verzekeraar gestuurd. Is echt waar hoor.

Jenik
Topic Starter

#10 , 26 okt 2014 17:34

Even draadje naar boven halen. Kan me niet voorstellen dat niemand me een link kan geven.

Vandebos

#11 , 26 okt 2014 17:39

Kan je me dat bericht nogmaals sturen? Vindt er niets van terug...

CityBird

#12 , 26 okt 2014 23:26

Mijn verzekering rechtsbijstand zou 370 euro kosten.
Voor 1 pand lijkt mij dat een heel pittige prijs.

Over dat beheer heb ik ook een andere mening. Zit in een gelijkaardige situatie en als er echt iets aan de hand is moet de makelaar toch bij jullie komen aankloppen al was het maar voor toestemming.
M.i. hou je het beter enkel bij: Makelaar zoekt huurder, beheer doe je zelf. Een afwasmachine of CV-ketel laten herstellen gaat perfect via telefoon of internet anno 2014.

Terug naar “Andere”