Mijn huisbaas wou mijn huur indexeren maar bij controle op statbel.fgov bleek dat hij toch niet het correcte bedrag had (en ik twijfel eraan of hij nu al mag indexeren)
Huurcontract getekend mei 2006 - aanvangsindex is dus april 2006
Ingang huurcontract juli 2006 - jaarlijkse indexatie met index van juni van dat jaar
In 2007 heeft de huisbaas niet geindexeerd
Nu wil hij komende maand de huurprijs omhoog doen door middel van een indexering.
Een paar vraagjes:
Als hij nu wil indexeren kan hij dit doen met de cijfers van april2006-juni 2007 of moet hij wachten tot het huurcontract zijn verjaardatum heeft en kan hij dus maar indexeren juli2008 met de index april2006-juni2008?
Aangezien er op statbel staat: De huurprijs kan elk jaar op de verjaardagsdatum van de inwerkingtreding van het contract geïndexeerd worden.
Indien er nu geïndexeerd kan worden met de cijfers van vorig jaar kan hij dan in juli2008 nog eens indexeren?
Welke index moet er gebruikt worden?
In het contract staat er voormoemde huurprijsis gekoppeld aan de schommelingen van de index der consumptieprijzen.
Op statbel staat er:
Vanaf januari 1994 moet verplicht de gezondheidsindex gebruikt worden.
Moet hier het contract gevolgd worden of verplicht de gezondheidsindex??
Kan hij met terugwerkende kracht indexeren omdat hij het verleden jaar vergeten was?
Hoe lang op voorhand moet de huisbaas laten weten dat hij de huurprijs wil indexeren op de verjaardag van het contract en moet hij het nieuwe bedrag dan meedelen of niet?
Is een gewone melding u dient uw huurprijs te indexeren genoeg?
Of hoeft hij dit niet te laten weten als er in het contract staat dat de huurprijs derhalve en automatisch eenmaal per huurjaar wordt aangepast en moet ik zelf initiatief nemen om de nieuwe huurprijs te betalen?
groetjes
Em.