Beste mensen
Van 1 juli 2011 tot 30 november 2013 huurde ik een huis in een deelgemeente van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ik vermeld dit omwille van de problematiek van de gebrekkige kennis van het Nederlands in de meeste openbare instellingen, waaraan het probleem zou kunnen liggen.
De huurovereenkomst is verbroken na een geschil met de verhuurders. Hun pas gescheiden dochter wou de woonst betrekken, dus hebben ze geprobeerd me weg te pesten door mijn privacy niet te respecteren, medische papieren te stelen om te bewijzen dat een ziek persoon niet in staat is een huis in waarde te laten. Ook hebben zij het hele pand van nieuwe beglazing voorzien en dan getracht die factuur door mij te laten betalen omdat ik zogezegd een raam had ingetikt. Zij hebben mij ook nooit verwittigd van allerlei rennovatiewerken, waardoor ik periodes tussen stof en puin diende te wonen. Net na rennovatiewerken dringden zij mijn woning binnen om foto's te nemen van het achtergelaten puin door de werklieden, om opnieuw te bewijzen dat ik het huis niet onderhield. Gelukkig is mijn advocaat tot een minnelijke schikking gekomen. Ik ben daarbij wel mijn waarborg kwijtgeraakt en bv een vaatwasser die ik zelf aankocht, waarvan werklieden de stekker hadden verwijderd en achter de wand rechtstreeks op de netstroom werd aangesloten.
Ik vertrok begin december naar Zweden voor een werkaanbieding. Er werden bij de verbreking van de huurovereenkomst overnamedocumenten van de energiefacturen opgemaakt. Daarop vermeldde ik mijn nieuwe adres in Zweden.
Ik had telefonisch contact met de gemeente met de vraag of ik mij diende uit te schrijven. Er werd twee keer ingehaakt en de persoon omdat ik niet overschakelde naar het Frans. Bij een derde keer waarin ik toegaf, werd me verteld dat ik me als dusdanig gewoon in de gemeente in Zweden diende in te schrijven. Zogezegd zogedaan. Ik heb voor de zekerheid ook een paar keer naar de gemeente Sint-Jans-Molenbeek ge-emaild om te mee te delen dat ik er dus niet meer woonachtig ben.
Nu heb ik bij me ingeschreven in een Vlaamse gemeente bij mijn terugkomst, waarbij mij werd meegedeeld dat mijn adres tot dan in Sint-Jans-Molenbeek stond.
Sinds enkele weken krijg ik een aantal brieven van deurwaarders dat ik mijn energiefacturen sinds december niet meer heb betaald.
Ook een niet-aangetekende zending van een ziekenhuisfactuur (met laatste verwittiging), met een bijlage waarin alle briefwisseling werd vermeld, en die dateert na mijn vertrek. In een andere bijlage van deze brief staat dat ik zogezegd woonachtig was in Sint-Jans-Molenbeek tot 8 april 2014.
Kan het dat de overnamedocumenten niet zijn overgemaakt aan de leveranciers, eventueel moedwillig (daarom illustreerde ik het geschil met de verhuurders), dat hun dochter die nu het huis betrekt en heeft getracht mij te laten opdraaien voor het verbruik.
Ook vreemd dat ik pas op 8 april zou uitgeschreven zijn in Sint-Jans-Molenbeek...
De energiefactuur bedraagt bijna 5000 euro.
De ziekenhuisfactuur was oorspronkelijk 30 euro maar is inmiddels opgelopen tot zo'n 400 euro.
Ik probeer de zaken te regelen met deze incassobureaus, maar met een ervan loop het stroef. Ik stuurde bewijzen van mijn woonst in het buitenland, en vroeg of de briefwisseling na mijn vertrek aangetekend werd opgestuurd naar mijn oude adres, maar daar werd niet op geantwoord, enkel een dreigement dat ik de rekening moet betalen om inbeslagname te vermijden. Bij telefonisch contact wordt meegedeeld dat ik het via mail dien te regelen.
Ik vind het nogal vreemd dat een rekening oploopt tot 400 euro met dagvaardingskosten incluis, en er nooit een aangetekend schrijven zou gebeurd zijn, waaruit bij gebrek aan ontvangsttekenen, toch kon opgemaakt worden dat ik daar niet meer woonde.