Wijziging domiciliering kind

Dancam
Topic Starter

Wijziging domiciliering kind

#1 , 14 aug 2014 10:40

Sinds een 2tal jaar ben ik gescheiden.
Er werd een EOT opgesteld die bepaald hoeveel alimentatie ik dien te betalen voor mijn 2 kinderen (momentele leeftijd 20 en 22 jaar), die bij mijn ex-vrouw gedomicilieerd staan.
Beiden studeren momenteel (hogeschool).
Mijn zoon (22j) heeft echter beslist dat hij bij mij wil komen wonen.
Is het feit dat hij dan zijn domiciliering verandert (hij is meerderjarig dus kan dat op eigen houtje doen lijkt me ...) naar mijn adres voldoende, om dan ook de alimentatie stop te zetten?
Of dient dit ook nog eerst langs de rechtbank te passeren ?
Ik weet dat mijn ex-vrouw hierover moeilijk zal doen aangezien ze dan: en geen alimentatie meer krijgt, en een persoon minder ten laste heeft voor de belastingen, en een deel kindergeld verliest ...
Hoe sterk staat zij dan nog in haar schoenen om dit te verhinderen ?
Iemand die hier een licht kan op werpen ?
Alvast dank !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 14 aug 2014 14:17

Je kan het heel eenvoudig zo oplossen: Je meerderjarige zoon kiest er zelf voor om bij jou te komen wonen én zijn domicilie bij jou te plaatsen? Wel dan stuurt hij een vriendelijke mail/brief naar zijn moeder (met jou in cc) dat hij gezien zijn meerderjarigheid zelf kiest om bij jou te gaan wonen én zijn domicilie te plaatsen. Dat gezien zij dus niet meer de kosten moet dragen voor huisvesting, kleding, voeding en studies, het alimentatiebedrag rechtstreeks tussen hem en zijn vader geregeld wordt en zij het niet meer zal ontvangen. En dat hij aan de moeder (gezien nu de vader hem ten laste heeft) géén alimentatiebijdrage vraagt. Kinderbijslag en studietoelagen worden dan ook rechtstreeks aan de jongvolwassene gestort.
De moeder kan dit niet verhinderen, ze komt er zelfs goedkoper van af omdat zij géén kosten meer heeft voor haar zoon. Als ze hier een zaak voor zou aanvatten, is er zéér weinig kans dat ze dit zou winnen.

Dancam
Topic Starter

#3 , 15 aug 2014 07:22

Zo dacht ik er ook over.
Maar dient er dan geen nieuwe EOT gemaakt te worden?
Ben ik de alimentatie niet wettelijk verschuldigd zolang de oorspronkelijke nog bestaat ? ...

Reclame

filip68

#4 , 15 aug 2014 11:35

Vergeet ook niet,indien de zoon die bij jou komt wonen ,nog studeert, je ex ook voor hem alimentatie verschuldigd is aan u.Dus als jij bv.200€ betaald voor diegene die bij je ex woont,jij ook 200€ kan vragen voor diegene die bij jou woont en zodoende geen alimentatie meer hoeft te betalen.Moet wel via advocaat of rechtbank op papier gezet worden he.

basejumper

#5 , 15 aug 2014 11:50

Je bent de alimentatie waarschijnlijk verschuldigd ten aanzien van je kinderen en niet ten aanzien van je ex? Dat staat toch in de EOT? En in dat geval blijf je alimentatie betalen ten aanzien van je kind(eren).
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Mariette

#6 , 15 aug 2014 14:08

Je bent de alimentatie waarschijnlijk verschuldigd ten aanzien van je kinderen en niet ten aanzien van je ex? Dat staat toch in de EOT? En in dat geval blijf je alimentatie betalen ten aanzien van je kind(eren).
toch niet als dat kind ondertussen bij de vader woont?
In dat geval is het de moeder die de alimentatie betaalt.

Dancam
Topic Starter

#7 , 15 aug 2014 14:24

@ Mariette:
Inderdaad, alimentatie is niet voor ex maar voor kinderen, maar wordt wel op haar rekening gestort.
In dat geval ook nog nieuwe EOT nodig ?
Mijn opvatting was dat ik voor het kind dat bij ex blijft wonen gewoon blijf betalen, en kosten van mijn zoon die bij mij komt wonen zelf draag...
Dat er zelfs alimentatie van ex aan mij zou zijn, had ik nog helemaal niet bij stilgestaan...

eylis

#8 , 15 aug 2014 21:54

Ik refereer even naar mijn post: over de mogelijke alimentatie van de moeder aan de zoon omdat hij nu bij de vader gaat wonen had ik het ook al: maar er moet géén nieuwe EOT gemaakt worden omdat de ontvanger van de alimentatie nu het meerderjarige kind ZELF is. En dan is héél het welles-nietes-gedoe tussen de ouders ook gedaan. Als susser (en neem nog eens goed mijn post door, het staat er al in) zou de zoon aan de moeder kunnen melden dat er geen alimentatie in omgekeerde richting geeist wordt.Overigens alimentatie geldt voor dagelijkse kosten, wonen, kleding en voeding. De zoon zou de bewijzen van studiekosten, school-woontransport kunnen bijhouden en aan de moeder vragen daar de helft van bij te dragen, zoals de vader daar ook de helft van bijdraagt. En een EOT is niet meer nodig.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 15 aug 2014 22:31

Ook eens lezen:
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1344,d.d2k" onclick="window.open(this.href);return false;

j.demoor

#10 , 17 aug 2014 12:12

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:3° de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen, onverminderd...Wanneer nieuwe omstandigheden buiten de wil van de partijen hun toestand of die van de kinderen ingrijpend wijzigen, kunnen de beschikkingen bedoeld in het 2° en het 3° van het voorgaande lid na de echtscheiding worden herzien door de bevoegde rechter...”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”