Ter informatie:maar ze halveren wel direct de boete, wat dan nog belachelijk veel is als alles officieel gebeurt
- Boetes bij de RSZ worden nooit gehalveerd. Er is daar, zeker sinds het aantreden van Crombez, een zeer strikt beleid over,
- wat wel kan is dat er bepaalde bedragen worden kwijtgescholden zodat de betrapte niet de mogelijkheid ontnomen wordt zijn economische activiteit op LEGALE wijze verder te zetten. Bij recidivisten zal deze kwijtschelding bovendien beperkter dan bij eerste overtreders,
- mogelijke kwijtscheldingen, in samenwerking met andere sociale instellingen, kunnen het niet dienen te betalen van bewezen kwartaalbijdragen, de bij wet vastgelegde nalatigheidsinteresten, de bij wet vastgelegde sanctiebedragen zijn. Op voorwaarde dat de werkgever, bij wie overtredingen werden vastgesteld, strikt de overeengekomen betalingsmodaliteiten naleeft. Bij het niet naleven hiervan zal de RSZ procederen voor het volle pond dat de wet toelaat. Het percentage zaken waarin ze voor de arbeids- of hogere rechtbank volledig in het gelijk wordt gesteld is beduidend hoger dan het andere.
Tot slot nogmaals, de RSZ beboet nooit zonder tastbare bewijzen, ze heeft voldoende werk met die dossiers zonder zich op een dergelijke wijze te moeten gaan buigen over dossiers waar deze bewijzen ontbreken.
Het moet me tevens van het hart dat indien men de sociale bijdragen als werkgever in dit land te hoog vindt men steeds de volledige vrijheid heeft te migreren naar een land waar deze niet of minder bestaan en de werkgever verplicht is dergelijke voorzieningen zoals heden betaald worden uit deze bijdragen, te onderhandelen met duurdere privéfirma's. Tenminste als deze werkgever in dat andere land geïnteresseerd is om degelijk personeel langdurig in zijn zaak te kunnen houden.
Geachte Moderator Vandebos. Er zijn ook zelfstandigen met personeel die vinden dat de sociale bijdragen te hoog liggen omdat een zeer substantieel deel van die bijdragen niet meer ten goede komen aan zij die er recht op hebben maar ook aan een te groot deel die perfect misbruik maken van onze sociale vangnetten. Stellen dat we dan maar moeten verhuizen is nogal kort door de bocht want dat is voor mijn part blijven ontkennen dat de sociale zekerheid goedkoper kan. Maar ja sommige zuilen hebben er alle belang bij dat de groep van profitariaat vooral constant blijft . Als werkgever zou ik blijven protesteren tegen eender welke vorm van privatisering (kijk bvb Nederland en zijn deels geprivatiseerde ziekenzorg) omdat het uiteindelijk altijd tot catastrofes leidt.
Wat op het eerste zicht goedkoper zou zijn zal/zou onze duur te staan komen. Dat is nu eenmaal de natuurlijke evolutie van privatiseren. Wie dan niet mee kan wordt automatisch uitgesloten. Maar aan de ongebreidelde uitgroei en vertakking van ons sociaal systeem moet ook een einde komen.
Ik zou geen cijfers durven noemen maar ik zou zeer graag eens weten hoeveel sociale bijdrage ten goede komt aan iedere werknemer die naar huis gaat met 100 € maw hoeveel krijgt hij van zijn eigen bijdrage (bij bvb pensioen) en hoeveel van zijn eigen bijdrage moet hij noodlijdend afstaan aan iemand die misbruik maakt van het systeem . En ik vermoed dat het niet alleen over misbruik gaat maar ook over een deel van de bevolking die zich schuldig maakt aan graai grabbelen en hebben. Dus zo'n beetje naar analogie met wat in Hasselt bij de politie gebeurde. Het mag we hebben het niet nodig maar we pakken het toch maar lekker mee. Ook daar zou/kan veel werk gebeuren om de sociale zekerheid betaalbaar of goedkoper te maken