Even kort onze situatie schetsen:
Op 18/12/2013 is de akte verleden van ons koophuis en heeft de kapitaalsopname plaats gevonden. We hebben dus tot 18/12/2014 om ons gewaarborgd wonen te regelen. Aangezien mijn vriendin pas sedert november 2013 een contract van bepaalde duur heeft gekregen besloten we te wachten om de verzekering aan te vragen.(ze werkte wel al een half jaar bij die werkgever op interimbasis, helaas telt dit niet mee om de verzekering aan te vragen naar ik lees) Ik werk sedert 13/09/2010 met een vast contract van onbepaalde duur, dus dat zou geen problemen moeten opleveren.
Nu is de arbeidsovereenkomst van mijn vriendin ten einde gelopen en niet verlengd vanwege zwangerschap(3 maand zwanger, risicoberoep. Is door de arbeidsgeneesheer beslist) Dit contract loopt tot 15/08/2014, na haar zwangerschapsverlof krijgt ze een nieuw contract. Dit zal ergens in april zijn normaal gezien.
Nu denk ik niet dat zij, zelfs al wachten we tot november recht heeft op die verzekering aangezien ze niet een vol jaar met contract van bepaalde duur bij die werkgever zal hebben gewerkt(indien interimcontracten mee gerekend, is dit wel zo). Je moet blijkbaar ook arbeidsgeschikt zijn op het moment van de aanvraag(weet niet of een zwangerschap hier ook onder arbeidsongeschikt valt...)
Maar kan ik nu de verzekering aanvragen op enkel mijn naam zodanig dat als ik zonder werk val, dit verzekerd is? Ik vind daar nergens iets over terug, dat er maar 1 van de 2 het kan aanvragen. Ik ga hier nu toch wel van uit dat dit zo is, anders is dat wel erg krom. Is het maximum bedrag dan nog steeds 500 euro, of is dat minder?
Ik heb deze vraag ook gesteld op het contactformulier op de site, maar vrees dat ik niet snel antwoord zal krijgen. Indien jullie tips hebben om dit ergens anders te vragen, hoor ik het graag.