Geachte,
Ik heb enkele vraagjes in verband met het opstarten van een verzoeningsprocedure.
Het komt erop neer dat ik een huurder heb die zonder opzeg uit het pand is vertrokken en al maanden niet betaald, niet reageert op telefoontjes en aangetekende zendingen (ik ben in het bezit van zijn nieuwe woonplaats).
Vandaar dat ik nu een verzoeningsprocedure zou willen opstarten.
Hieronder enkele vraagjes, google helpt me niet met alles echt verder, en ik ben een complete leek op juridisch vlak.
1. Ik begrijp dat ik de procedure moet opstarten met het verzenden van een brief naar de vrederechter van het bevoegde kanton, nu vraag ik mij af hoe lang het gemiddeld duurt voor je op die brief antwoord krijgt EN hoe lang het gemiddeld duurt voor je moet voorkomen gaat dit om dagen, weken,..
2. Ik ben vrij zeker dat de huurder niet zal opdagen voor de verzoening. Wegens omstandigheden (gezondheidsredenen) wil ik niet te veel tijd, energie en geld hierin steken. Maar ik kom er maar niet uit wat zonder advocaat de beste en snelste volgende stap zou zijn na de waarschijnlijk mislukte verzoeningsprocedure.
3. Is het ook mogelijk om bovenop alle achterstallige huur etc. ook een vergoeding te verkrijgen?