Geseind persoon onderdak geven

michael a
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geseind persoon onderdak geven

#1 , 03 aug 2014 22:20

Hallo iedereen,

mijn vriend moet wegens familieverlating de gevangenis in. Hij vindt dat hij onrechtvaardig behandeld is geweest en wil daarom niet betalen voor zijn ex en kinderen.
Lang verhaal maar....als hij gaat werken wordt zijn loon volledig in beslag genomen, zodoende heeft hij niets over om te leven, ja dit kan/mag in België, bij achterstal
van onderhoudsgeld mag men volledig loonbeslag uitvoeren. Hij ziet dit niet zitten en wil verdwijnen van de aardbol. Nu heb ik een caravan op een recreatiedomein en wil hem dit aanreiken
zodanig dat hij daar kan verder leven.
Wat kunnen de gevolgen voor mij zijn door mijn vriend onderdak te geven?

mvg Michael

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 03 aug 2014 22:44

Wat denk u zelf?
Loonbeslag kan alleen voor niet betalen alimentatie aan de kinderen dus. Wat hij doet is zijn eigen kinderen al jarenlang benadelen.
Trouwens er is een rechtszaak in eerste aanleg en daarna kan hij nog in beroep gaan.
Daarna is hij veroordeeld voor familieverlating wegens niet betalen alimentatie en gezien dat ook niet van de eerste maand in voege is zal de termijn die hij moet betalen de moeite zijn.
Loonbeslag kan inderdaad ...
Maar van wat leeft uw vriend nu van de hemelse dauw misschien?

Tja, wat de gevolgen voor u kunnen zijn zal afhangen van de (strafbare) handelingen die u zal stellen om hem uit de handen van het gerecht te houden. Enig idee hoelang hij dat zal volhouden en u?
Terwijl de te betalen som EN de gevangenisstraf steeds maar oplopen.
Ik denk niet dat daar meer over gezegd kan worden.

De beste raad die u en wij uw vriend kunnen geven is dat hij best contact opneemt met een advocaat een een regeling tracht te bekomen.

michael a
Topic Starter

#3 , 03 aug 2014 23:13

Hoe hij leeft doet er niet toe eveneens de familieverlating, kan men niet in 1 2 3 uitleggen om een buitenstaander dit te laten begrijpen.
Men denkt altijd, aja als hij niet wil betalen moet hij maar op de blaren zitten, maar niemand kent het dossier en de achtergrond waarom hij niet wil betalen.
Ik ken zijn hele verhaal en weet dat hij onrechtvaardig behandeld is geweest, gerecht heeft geen luisterend oor enkel een veroordelend oor.
het probleem is dat zijn ex geen regeling wil, maar wilt enkel alles hebben.
Hoelang hij dit zal volhouden? Beter dan in den bak zitten zeker.

Advocaten kunnen hem niet helpen en een prodeo is beperkt, men moet zich in het dossier kunnen inleven anders heeft het geen resultaat.
Wat mij betreft, ik wil hem enkel onderdak geven en voor de rest moet hij zijn plan trekken.

mvg

Reclame

Franciscus

#4 , 04 aug 2014 00:05

Om op een deftige wijze uit die situatie te geraken , geloof me vrij zal u via een advocaat moeten werken.
U kan gratis info krijgen via
http://www.advocaat.be/Page.aspx?genericid=74" onclick="window.open(this.href);return false;
Er is een veroordeling EN een motivatie van die veroordelingen
In eerste instantie is er een vonnis inzake de scheiding met maatregelen inzake de kinderen.
Dan is er de mogelijkheid van beroep tegen dat vonnis.
Dan is er een arrest dat uitvoerbaar is .... het niet naleven dus het niet betalen van alimentatie is familieverlating ..
Daar is dan weer een vonnis over met al of niet een beroep .... uiteindelijk een definitieve veroordeling die uitvoerbaar is.
De volgende reeks van PV's inzake niet betalen leveren weer een vonnis op enz enz

Ik begrijp perfect wat er allemaal kan gebeuren en gebeurd ... ik heb redelijk wat ervaring in die branche.
Dat zo'n zaak niet op één twee drie kan uitgelegd worden dan ben ik mij ook goed van bewijst ...heb zo dossiers gehad van enkele ordners dik.
DAT in orde krijgen is ook niet op 123 gedaan maar zonder een goede juridische bijstand zal uw vriend er nooit in slagen.
En alle hulp zal welkom zijn - ook via dit forum.

PS hebt u de vonnissen/arresten gelezen of alleen het verhaal van uw vriend gehoord?

michael a
Topic Starter

#5 , 05 aug 2014 09:02

Inderdaad, ben helemaal mee, maar wat met mij, als ik onderdak geef wat kunnen ze mij dan aandoen?
Ik wil natuurlijk ook niet de gevangenis indraaien alhoewel ik enkel iemand maar wil helpen.

mvg

eylis

#6 , 05 aug 2014 14:05

medeplichtigheid?

michael a
Topic Starter

#7 , 13 aug 2014 22:46

PS hebt u de vonnissen/arresten gelezen of alleen het verhaal van uw vriend gehoord?
Ik ken zijn verhaal en vonnissen van A tot Z en van Z tot A.
Geloof me, dit is geen normale situatie, ik denk dat de fout lag bij de eerste advocaat, te lang gewacht om bepaalde procedures op te starten.

Franciscus

#8 , 13 aug 2014 23:00

Dan dient hij best via een advocaat terug de zaak op te starten.
In onwettigheid blijven is geen goed idee en de rekening loopt alleen maar op.
Gezien we u en uw vriend via dit forum heel moeilijk kunnen helpen - hebben het dossier niet en ik geloof u graag dat er een puinhoop van gemaakt is door alle mogelijke omstandigheden.
Vraag eens rond in uw vrienden en kennissenkring naar hun ervaringen met advocaten en of die een goede kennen.

Gratis juridisch advies via http://balieantwerpen.be/nl/pro-deo" onclick="window.open(this.href);return false;
Vervang antwerpen door de arrondissementshoofdplaats waar vonnis (over kinderen/echtscheiding) is geveld.
Kijk dan in de rubriek eerstelijns bijstand - links bovenaan en verder ook naar pro-deo

Ga ook eens praten met een CAW - http://www.caw.be.." onclick="window.open(this.href);return false;. deze kunnen u en uw vriend ook totaal neutraal info geven en mogelijk wat verder helpen.

Over alimentatie enz kan men meestal een nieuw vonnis bekomen ... maar dat veegt het oude niet uit.

michael a
Topic Starter

#9 , 05 sep 2014 14:21

Oke bedankt.
Juist nog telefacts gezien, komt mij bekend voor die situaties. Lang rekken en veel geld oprapen.

mvg

Terug naar “Andere”