Gewaarborgd wonen

Fientje87
Topic Starter

Gewaarborgd wonen

#1 , 07 jun 2012 12:31

Beste,

Wij hebben 2 jaar geleden ons huis gekocht en vorig jaar werd mijn dossier goedgekeurd voor de gratis verzekering “gewaarborgd wonen”.

Wij moeten ongeveer 1.000 euro per maand afbetalen. Houdt deze verzekering dan in dat, als ik nu werkloos zou vallen, mijn loon bijgepast wordt tot die 1.000 euro? Een uitkering bedraagt 60% van het brutoloon, dus als ik het uitreken kom ik sowieso op meer dan 1.000 euro uit.

Betekent dat dan dat deze verzekering compleet nutteloos is in mijn geval?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2012 12:56

Nee, de verzekering is niet compleet nutteloos.

Best leest U eens volledig door wat de verzekering juist inhoudt.
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... uitbetaald

Voor Uw concrete vraag: één van de factoren waar naar gekeken wordt is Uw inkomenverlies, maw het verschil tussen Uw inkomen (werk) en Uw vervangingsinkomen (uitkering). Er zijn echter meerdere factoren die meespelen, dus ik kan hier niet zomaar een bedrag opplakken. Uit Uw post maak ik op dat U het huis samen met Uw partner gekocht heeft (wij) maar dat alleen U een verzekering heeft afgesloten, ook dat zal meespelen.

Fientje87
Topic Starter

#3 , 07 jun 2012 13:05

Beste Lanox,

Bedankt voor de reactie.

Het is naar aanleiding van de info op de website die u doorgeeft, dat ik hier om bevestiging kom vragen ;-) - ik kan er nl. niet aan uit (wil gewoon een antwoord in "mensentaal").

Wij (inderdaad, partner en ikzelf) hebben allebei zo'n verzekering afgesloten.

Reclame

JPV

#4 , 08 jun 2012 10:33

Even 2 voorbeelden geven (simpel, maar het maakt het duidelijk):

Stel, je hebt een inkomen van 2000 euro netto. Plots val je werkloos en val je terug op 1000 euro netto.
Je loonverlies is 1000 euro netto.
De eerste 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 70 % van de maandelijkse afbetaling. => 700 euro, beperkt tot maximaal 500 euro (of 600 euro voor een energiezuinige woning)
De volgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 56 % van de maandelijkse afbetaling. => 560 euro, beperkt tot maximaal 500 euro (of 560 euro voor een energiezuinige woning)
De daaropvolgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 42 % van de maandelijkse afbetaling. => 420 euro

Stel, je hebt een inkomen van 1500 euro netto. Plots val je werkloos en val je terug op 1000 euro netto.
Je loonverlies is 500 euro netto.
De eerste 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 70 % van de maandelijkse afbetaling. => 350 euro
De volgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 56 % van de maandelijkse afbetaling. => 280 euro
De daaropvolgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 42 % van de maandelijkse afbetaling. => 210 euro

Telkens nog 1 bijkomende voorwaarde: nooit meer dan de aflossing die moet afbetaald worden.

Fientje87
Topic Starter

#5 , 08 jun 2012 11:02

Dát is pas klare taal! Bedankt JPV!

sylvain12

#6 , 03 aug 2014 16:21

Even 2 voorbeelden geven (simpel, maar het maakt het duidelijk):

Stel, je hebt een inkomen van 2000 euro netto. Plots val je werkloos en val je terug op 1000 euro netto.
Je loonverlies is 1000 euro netto.
De eerste 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 70 % van de maandelijkse afbetaling. => 700 euro, beperkt tot maximaal 500 euro (of 600 euro voor een energiezuinige woning)
De volgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 56 % van de maandelijkse afbetaling. => 560 euro, beperkt tot maximaal 500 euro (of 560 euro voor een energiezuinige woning)
De daaropvolgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 42 % van de maandelijkse afbetaling. => 420 euro

Stel, je hebt een inkomen van 1500 euro netto. Plots val je werkloos en val je terug op 1000 euro netto.
Je loonverlies is 500 euro netto.
De eerste 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 70 % van de maandelijkse afbetaling. => 350 euro
De volgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 56 % van de maandelijkse afbetaling. => 280 euro
De daaropvolgende 12 maanden van onvrijwillige werkloosheid/arbeidsongeschiktheid is de tegemoetkoming 42 % van de maandelijkse afbetaling. => 210 euro

Telkens nog 1 bijkomende voorwaarde: nooit meer dan de aflossing die moet afbetaald worden.
Discussie is al een tijdje geleden, maar nog even ophalen met een vraagje. Ik ben arbeider en ben nu enkele maanden arbeidsongeschikt. Zal hoogstwaarschijnlijk nog een tijdje duren. Ik werk vanzelfsprekend met een uurloon. Maar ik werk in een volcontinu systeem waardoor ik gemiddeld 1800 euro per maand netto heb. Als je mijn uurloon echter gewoon omrekent naar een vijfdagenweek zonder weekendwerk of feestdagen. Komt dit netto al een heel stuk minder uit. Iemand die weet hoe ze dit berekenen voor arbeiders?

JPV

#7 , 03 aug 2014 18:52

" Het werkelijk geleden inkomensverlies van de verzekerde is gelijk aan het verschil van het gemiddelde nettomaandloon tijdens de periode die voorafgaat aan de onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid en het maandelijkse nettovervangingsinkomen tijdens de periode van onvrijwillige werkloosheid of arbeidsongeschiktheid."

maw: het werkelijke loon, niet een theoretisch loon.

Terug naar “Andere”