Internering omwille van 'zware misdrijven'

jote123
Topic Starter

Internering omwille van 'zware misdrijven'

#1 , 31 jul 2014 16:36

Een tijd geleden hoorde ik de voorzitter van de Commissie tot Bescherming van de Maatschappij te Gent - naar aanleiding van de bouw en opening van het centrum voor geïnterneerden te Gent - op de televisie verklaren dat geestesgestoorden enkel geïnterneerd kunnen worden als ze 'zware feiten' hebben gepleegd. Wat kan hiermee precies bedoeld worden? Ik vind geen verdere informatie op het internet. Was dit een persoonlijke appreciatie? Wat wordt bedoeld met 'zware misdrijven'? Is dit misschien afhankelijk van rechtsgebied tot rechtsgebied? Kan men bij wijze van spreken nog steeds geïnterneerd worden voor het stelen van een fiets, zoals in de goede oude tijd? Graag meer informatie, of een internetlink waar ik deze kan vinden.
Beste dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jul 2014 23:17

Zware feiten, zware misdrijven is geen juridisch begrip.
Zie voor een indeling van misdrijven eens hier, geeft wat achtergrondinfo.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.quickprinter.be/R18.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

jote123
Topic Starter

#3 , 31 jul 2014 23:47

@Franciscus: Oké, er moet dus sprake zijn van een misdrijf. Voor wat het waard is: onlangs werd een mentaal gehandicapte man met een mentale leeftijd van een kind van zes opgesloten in de gevangenis van Vorst omdat hij via Facebook contact had gezocht met een minderjarige, hetgeen hem verboden was middels een tevoren opgelegde voorwaarde voor vrijlating. Ik vermoed dus dat het in de strikte zin mogelijk om een misdrijf gaat, hoewel je met die mentale leeftijd onmogelijk een pedofiel kunt zijn en in feite contact zoekt met 'leeftijdsgenoten'. Wat wil het verhaal nu: de voorzitter van de Commissie Bescherming Maatschappij te Gent zorgde er persoonlijk voor dat de man weer vrij kwam, zeggende dat het niet nodig was hem op te sluiten voor zulk een 'banaliteit'. Het lijkt een beetje de omgekeerde wereld maar zoals hij kan doorverwijzen naar internering heeft hij ook de macht mensen vrij te laten als internering niet aangewezen is. De man verdient meer dan een pluim want de situatie in de Belgische gevangenissen is voor geïnterneerden nu al ondraaglijk genoeg. Vandaar mijn bekommernis en mijn oorspronkelijke vraag op dit forum.

Reclame

jote123
Topic Starter

#4 , 01 aug 2014 03:24

@Franciscus: Onder 'ernstige misdrijven' worden gewoonlijk verstaan misdaad of wanbedrijf. Wanbedrijven zijn ernstige misdrijven. Op een wanbedrijf staat een correctionele straf. Wanbedrijven worden behandeld door de correctionele rechtbank. De strafmaat ligt tussen minimaal acht dagen en maximaal vijf jaar gevangenisstraf. Voorbeelden: fraude, diefstal, slagen en verwondingen. Misdaden zijn de zwaarste misdrijven. Op een misdaad staat een criminele straf. Misdaden worden behandeld door het Hof van Assisen. De minimum gevangenisstraf bedraagt vijf jaar. Voorbeelden: moord, verkrachting.
Overtredingen zijn de lichtste vorm van misdrijven. Op een overtreding staat een politiestraf van maximaal zeven dagen. Voorbeelden: openbare dronkenschap; nachtlawaai. Overtredingen worden meestal behandeld door de politierechtbank.
Wellicht bedoelde Heimans dus dat ingeval van overtreding wat hem betreft niet geïnterneerd kan worden.
Maar, zoals vermoed, diefstal van een fiets is dus nog steeds oké. -:)

Terug naar “Andere”