Misschien interessant, gaat hier over een ziekenhuis zelfs onder de vennootschapsvorm van VZW.Daar heeft u gelijk in. Ergens is er toch wel een hiaat in de wetgeving, het voorziet immers geen realistische oplossing voor alle mensen die op afspraak werken (restaurants, artsen, advocaten, ed.) Niemand zal ooit 1 persoon gaan procederen voor een paar tientallen euro's, terwijl het cumulatief effect van alle verstek gevende personen wel degelijk grote financiële gevolgen heeft.
Dus is men genoodzaakt wel met incassobureaus te gaan werken?
Dan lijkt mij dat ook zoiets moet opgenomen worden voor beide partijen als de dokter zelf bijvoorbeeld niet komt opdagen, terug wederkerigheids-principe.Het gaat hier niet mol te laat komen, maar om niet te komen opdagen. Dat is heel iets anders. De arts voorziet bvb 20 minuten per patiënt. Moet hij ondertussen patience spelen? Hij verliest toch de inkomsten van 1 klant.als de klant moet betalen als hij te laat op de afspraak komt, waarom zou dan de arts niet moeten betalen als hij te laat op de afspraak is?
Dit is juist het voordeel om op afspraak te werken. Veel huisartsen beginnen bij enkele dagen in de week (of 's avonds) enkel op afspraak te werken. Het nadeel is dan weer de nonchalance om de afspraak na te komen.en ook voor patienten die nodeloos hun tijd zitten te verdoen in de wachtzaal bij een arts als de arts weeeer ééns overtijd gaat.
die uitleg van "goede zorgen vragen meer tijd" gaat mi. niet op want dan had de arts maar meer tijd in zijn agenda moeten nemen
Ik zou daar niks op tegen hebben dat er een duidelijke wetgeving komt voor beide partijen.Klopt. Zonder een vergelijkbare boeteclausule voor wanneer de behandelende arts een afspraak niet tijdelijk kan nakomen is hier sprake van een eenzijdige clausule die in se nietig is.
Vergelijk desnoods met de luchtvaartsector waar het Europese Hof enige jaren geleden schadevergoedingen invoerde voor laattijdige vluchten als contragewicht voor de slechts deels terugbetaalde door reizigers geannuleerde reistickets.
Ik zou daar niks op tegen hebben dat er een duidelijke wetgeving komt voor beide partijen.
Denkt u dat we als artsen een liefdadigheidsinstelling zijn? Omdat onze maatschappij het zover heeft gebracht dat men het gewoon is niet voor gezondheid te hoeven betalen? Aan de hand van deze reacties kan ik begrijpen waarom er zo weinig huisartsen zijn (en in de toekomst nog minder). Ze willen immers dat je de helft van je leven verslijt op de schoolbanken om daarna zonder rechten en plichten met je voeten te laten spelen.Topic over "de patient en de dokter" in de sectie van consumentenrechten/koop. Hmmm tja zal een teken aan de wan zijn. Patienten worden "klanten" en de sneeuwbal rolt verder.
Uiteindelijk zullen we door ons nalatig gedrag het zover drijven dat niet alleen de afspraken digitaal vast liggen als bewijs maar dat men ook een voorafbetaling zal vragen.Niks geen
wetgeving nodig maar gewoon de andere kant van de liberalisering waar de laatste decennia zo graag mee dwepen
Toon mij die wetteksten.Ik zou daar niks op tegen hebben dat er een duidelijke wetgeving komt voor beide partijen.
Men kan hier geen 100000 wetboeken voor elke kleine situatie gaan maken tot in het detail, dat is gewoon weg absurd.
Zoals vermeld heeft de patiënt bescherming van de;
- Wet op patiënten recht
- de Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming die 'recent' sinds mei als een afdeling in het wetboek van economisch recht te vinden is (merendeel.)
En dat is dus uw duidelijke wetgeving die u moet volgen! En deze wetgeving is hier heel duidelijk over één duidige bedingen.
Wat is er mis met een uitbreiding op wetgeving van afspraken? Er staat al duidelijk wat in vermeldt? De economische schade die alle vrije beroepen + restaurants ed dagelijks ondervinden door niet nakomende afspraken is niet te overzien. Dit is geen kleine situatie meer.Ik zou daar niks op tegen hebben dat er een duidelijke wetgeving komt voor beide partijen.
Men kan hier geen 100000 wetboeken voor elke kleine situatie gaan maken tot in het detail, dat is gewoon weg absurd.
Zoals vermeld heeft de patiënt bescherming van de;
- Wet op patiënten recht
- de Wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming die 'recent' sinds mei als een afdeling in het wetboek van economisch recht te vinden is (merendeel.)
En dat is dus uw duidelijke wetgeving die u moet volgen! En deze wetgeving is hier heel duidelijk over één duidige bedingen.