Aanrijding fietser - automobilist

Paul D
Topic Starter

Aanrijding fietser - automobilist

#1 , 13 mar 2008 16:33

Ik heb een aanrijding gehad met een automobilist. Misschien kunnen jullie mij beoordelen wie er in deze situatie nu fout is.

Ik naderde als fietser een een T-splitsing, waarbij ik gewoon rechtdoor wilde rijden, en verminderde daardoor snelheid. De weg waarop ik zat was geen voorrangsweg.

In de straat rechts (deeluitmakende van de T-splitsing) stond een auto stil.

Ik was de T-splitsing tot op 4 meter genaderd, toen de auto plosteling in beweging kwam. Daardoor had ik te weinig tijd om nog te reageren met als gevolg dat ik tegen de auto aanbotste.

Wie heeft er nu schuld?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2008 16:57

Had de auto geen voorrang van rechts? Jij diende dan voorrang te verlenen als het opnieuw in beweging komen van de auto niet onvoorzienbaar was.

scorpioen

Paul D
Topic Starter

#3 , 13 mar 2008 19:32

Ik zag de auto lange tijd stil staan, welke tevens geen richting aangaf. Net op het moment dat ik de T-splitsing wil oversteken komt hij plotseling in beweging. Dit had ik dus niet meer verwacht.

Reclame

Drone

#4 , 13 mar 2008 19:34

moeten sinds "kort" alle weggebruikers ( zelfs fietsers ) niet voorrang van rechts verlenen in ALLE omstandigheden tenzij anders aangeduid? ( verkeerslichten, voorrangsborden, ... )

Paul D
Topic Starter

#5 , 13 mar 2008 19:51

@ Drone,
Volgens mij heb je daar gelijk in, alleen is 'voorrang' volgens mij soms een regel die wel in enig perspectief moet worden gezien...

Maar wanneer je in voorrangspositie stil staat zonder richting aan te geven en op het moment dat een fietser je pad wil kruisen op 4 m. afstand zelf opeens besluit alsnog links of rechts af te steken, dan zie ik dit meer als het afsnijden van de fietser, dan het gebruikmaken van je voorrangspositie.

Maar goed. Dit ik ben ook geen jurist. Dit is wat ik in ieder geval zou denken.

sniper

#6 , 13 mar 2008 23:40

reed jij op een fietspad (en niet zo'n 'fietssugestiestrook')?

zo ja, had je voorrang moeten krijgen

zo neen, moest je voorrang verlenen
zelfs al was het voertuig gestopt en maakte hij niet direct aanstalten om verder te rijden
de bestuurder die van rechts komt moet immers onder alle omstandigheden voorrang krijgen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

JD

#7 , 14 mar 2008 13:35

zelfs al was het voertuig gestopt en maakte hij niet direct aanstalten om verder te rijden
de bestuurder die van rechts komt moet immers onder alle omstandigheden voorrang krijgen
Idd, onlangs was er op tv een reportage over de veranderde voorrangsregels. Ik denk ook dat je indien het een fietssugestiestrook was, je moest stoppen (indien voorrang van rechts). Als het een gewone fietsstrook is mag je doorrijden.

grtz

sniper

#8 , 14 mar 2008 17:31

Als het een gewone fietsstrook is mag je doorrijden.

grtz
dat ding heet een 'fietspad'

gewoon om het duidelijk te houden :wink:

Paul D
Topic Starter

#9 , 16 mar 2008 20:36

Er was geen fietsstrook. De auto gaf echter geen richting aan met zijn richtinglicht - wat volgens mij een verplicht teken is, om je medeweggebruikers duidelijk te maken dat je af wil slaan... toch?

sniper

#10 , 17 mar 2008 12:22

Er was geen fietsstrook. De auto gaf echter geen richting aan met zijn richtinglicht - wat volgens mij een verplicht teken is, om je medeweggebruikers duidelijk te maken dat je af wil slaan... toch?
dat is juist, maar... het is niet omdat een ander een overtreding begaat dat jij dat ook mag doen

ik kan mij voorstellen dat een rechter zwaarder zal tillen aan een voorrangsnegatie dan aan het niet gebruiken van de richtningsaanwijzers

Terug naar “Verkeersongevallen”