auto-ongeval van werk naar huis

Jolt
Topic Starter

auto-ongeval van werk naar huis

#1 , 06 jul 2014 10:24

Hallo, ik ben gisteren rond 23u30 tegen een boom gereden met een auto van mijn ouders.
Ik werk in een ketenrestaurant en was om 23u gestopt met werken. 30 min gewacht op sluiting van het restaurant en daarna de manager van die dag thuis afgezet (hij woont op 1km van het restaurant). Dan meteen naar huis maar 1km verder ben ik tegen een boom gebotst.

De baan waar ik op reed is een 70km/u baan, er reed een blauwe auto voor mij waarvan ik dacht dat deze rechtdoor zou rijden aangezien hij haastig reed en bijna de bocht voorbij was, tot hij plots zeer zwaar remde en dan snel zijn bocht nam zonder pinkers of iets.

op het moment dat ik hem zag remmen ben ik zelf ook zwaar op mijn rem gaan staan en ben naar rechts uitgeweken om niet tegen de auto te botsen, (op dit moment had ik nog niets door), dan heb ik mijn stuur omgeslaan naar links omdat ik niet op die zwarte paaltjes wou inrijden en vanaf dit moment had ik 0% grip,
Denk eraan het was aan het regenen en de auto waarmee ik reed weegt 2.4ton

De vraag is, kan mijn werkgever hier tussen komen?
EDIT: nog extra info, ik heb een geldig rijbewijs, en de auto is verzekerd, maar het is geen omnium aangezien mijn ouders van plan waren om deze weg te doen. de enigste reden dat ze deze hebben gehouden is omdat mijn brommer gestolen is geweest een paar maanden terug en dat ik vervoer nodig had tijdens het weekend om naar mijn werk te gaan, voor de rest werd de auto niet meer gebruikt

plek waar het ongeval gebeurde:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Schade aan de auto, het gebeurde allemaal met een matige snelheid, zelfs mijn airbags zijn niet geactiveerd geweest
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn vraag was dus: of mijn werkgever hier zou tussenkomen, iemand had me wijsgemaakt vanwel omdat ik van mijn werk naar huis reed m.a.w. omdat ik niet op die plek zou zijn als ik die dag niet moest werken
Laatst gewijzigd door Jolt op 06 jul 2014 20:51, 4 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 06 jul 2014 11:52

Wat heeft uw werkgever hier mee te maken?
Hij is niet verantwoordelijk voor de stoffelijke schade die u veroorzaakt tijdens woon-werk verkeer.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jolt
Topic Starter

#3 , 06 jul 2014 11:58

Wat heeft uw werkgever hier mee te maken?
Hij is niet verantwoordelijk voor de stoffelijke schade die u veroorzaakt tijdens woon-werk verkeer.
thanks voor het snel antwoord

Reclame

basejumper

#4 , 06 jul 2014 14:20

Roharro,

niet te snel

zie

http://www.fedweb.belgium.be/nl/welzijn ... 7k-bLFAdGg" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat stoffelijke schade betreft : sommige bedrijven voorzien een dekking tijdens woon-werkverkeer. Bespreek dit met de HR afdeling.

Wat betreft lichamelijk letsel : zie hieronder

Soorten arbeidsongevallen

1. Ongeval dat zich heeft voorgedaan tijdens en door de ambtsuitoefening en dat een letsel heeft veroorzaakt

Je bent het slachtoffer van een werkongeval als aan de volgende 5 voorwaarden is voldaan:

er is sprake van een plotse gebeurtenis
er bestaat een letsel
de plotse gebeurtenis heeft het letsel veroorzaakt
het ongeval heeft zich voorgedaan tijdens de ambtsuitoefening
het ongeval heeft zich voorgedaan door de ambtsuitoefening.

Het letsel moet niet noodzakelijk aanleiding geven tot een arbeidsongeschiktheid. Schade aan prothesen alleen wordt eveneens in aanmerking genomen (bijvoorbeeld: een gebroken bril).
2. Ongeval dat zich heeft voorgedaan op het gewone traject tussen je woonplaats en de plaats waar je je werkzaamheden verricht

Je bent het slachtoffer van een ongeval op het werktraject als aan de 4 volgende voorwaarden is voldaan:

er is sprake van een plotse gebeurtenis
er bestaat een letsel
de plotse gebeurtenis heeft het letsel veroorzaakt
het ongeval heeft zich voorgedaan op het normale werktraject.

3. Ongeval dat je overkomt buiten je ambtsuitoefening maar veroorzaakt door derden tijdens de ambtsuitoefening van dat personeelslid

In de 3 veronderstellingen is enkel je werkgever bevoegd om te beslissen over de erkenning van het ongeval.
Aangifte

Als slachtoffer van een arbeidsongeval moet je altijd aangifte doen. Vul 2 exemplaren van het standaardformulier ‘aangifte van ongeval – Model AExterne link’ in. Model A bevat je administratieve gegevens en de details over je ongeval.

Als je meer dan één dag afwezig bent door je arbeidsongeval, moet je ook in 2 exemplaren de ‘aangifte van ongeval – Model B'Externe link invullen. Dat medisch attest moet de dokter die je letsel vaststelt, invullen.

Deze documenten bezorg je aan jouw personeelsdienst (of de verantwoordelijke ambtenaar in jouw organisatie), dus niet rechtstreeks aan Medex.

Niet Medex maar uitsluitend je werkgever beslist of het ongeval erkend wordt als arbeidsongeval. Als jouw werkgever van mening is dat de zaak medisch twijfelachtig is, doet hij beroep op Medex die dan beslist over het oorzakelijk verband tussen de schade en het ongeval.
Waarom altijd aangifte doen?

Doe altijd aangifte als je een arbeidsongeval hebt, zelfs al lijkt het niet ernstig of ondervind je er geen enkele hinder van:

misschien draag je er later wel gevolgen van, bijvoorbeeld een latere inwendige bloeding na een val
misschien heeft een collega in de toekomst hetzelfde of een gelijkaardig ongeval, eventueel wel met ernstige gevolgen. Als je aangifte doet, stelt de preventieadviseur een arbeidsongevallensteekkaart op en analyseert hij het ongeval. Op basis van die analyse kan hij gepaste preventiemaatregelen voorstellen om terugkerende ongevallen te vermijden. Denk bijvoorbeeld aan een klein niveauverschil in de vloer waar geen signalisatie is.

Schadeloosstelling

a) Tijdelijke ongeschiktheid

Tijdens je afwezigheid (dit betekent de tijdelijke ongeschiktheid) behoud je je wedde. Tijdens die afwezigheid kan je het bezoek krijgen van de controlearts. Het verloop van de controle vind je op de pagina 'Controle afwezigheid wegens arbeidsongeval'.
b) Blijvende ongeschiktheid

Vervolgens, op het ogenblik van de consolidatie (dit betekent op het ogenblik dat je letsels niet meer evolueren), wordt nagezien of er al dan niet gevolgen blijven bestaan naar aanleiding van het ongeval die een blijvende ongeschiktheid met zich meebrengen.

Als er een blijvende ongeschiktheid blijft bestaan, krijg je een rente. Het bedrag van de rente hangt af van verschillende criteria, onder meer van het bedrag van de basisbezoldiging die in rekenschap moet worden genomen, evenals van de graad van blijvende ongeschiktheid. De rente zal verschuldigd zijn vanaf de consolidatiedatum.
c) Medische, heelkundige, farmaceutische en ziekenhuiskosten

Deze kosten worden op basis van het RIZIV-barema terugbetaald. Als de honoraria van een geneesheer hoger liggen dan het RIZIV-barema, dan is het verschil ten laste van jou.
Met betrekking tot de hospitalisatiekosten zijn de supplementen voor een individuele kamer of een kamer met twee bedden ten laste van jou. Dit geldt tevens voor de kosten voor persoonlijke opties (drank, TV,…).
d) Verplaatsingskosten

Je hebt het recht op de terugbetaling van de verplaatsingskosten als je je om medische redenen verplaatst.

De verplaatsingsonkosten worden als volgt terugbetaald:

openbaar vervoer: volledig
wagen: 0,2479 EUR/km met een minimum van 5 km H/T
ziekenwagen: volledig
in geval van overnachting met kosten: maximum 28,50 EUR/nacht

Als je ten minste 2 dagen in het ziekenhuis verblijft kan een zeker aantal ritten die door je echtgenoot en kinderen worden verricht, worden vergoed.
e) Andere

In zeer ernstige gevallen, als je toestand de hulp van een derde vereist, kan er een bijkomende toelage worden gestort. Ten slotte, in geval van dodelijk ongeval, kan een rente aan de overlevende echtgenoot en de kinderen worden toegekend.
Vaststelling van genezing of blijvende ongeschiktheid

Als de afwezigheid 30 kalenderdagen niet heeft overschreden wordt een attest van genezing dat door een geneesheer van jouw keuze moet worden ingevuld, naar je opgestuurd. Dit moet naar jouw werkgever worden verzonden die in dat geval een verklaring van genezing betekent.

Als je het certificaat van genezing niet opstuurt, omdat je op basis van een medisch verslag dat opgesteld wordt door een geneesheer van jouw keuze, meent dat je aan een blijvende ongeschiktheid lijdt, word je bij Medex ontboden. Medex spreekt zich dan ofwel uit over de toekenning van een graad van blijvende ongeschiktheid ofwel over de genezing.

Als de afwezigheid gelijk is aan of langer duurt dan 30 kalenderdagen word je van ambtswege bij Medex ontboden. Medex spreekt zich uit ofwel over de toekenning van een graad van blijvende ongeschiktheid ofwel over de genezing.

Als je je niet bij Medex aanbiedt zonder dat je hiervoor een geldige reden kan aanvoeren, terwijl je al tweemaal via aangetekend schrijven ontboden werd, dan kan de werkgever je een beslissing van genezing betekenen.
Herziening

Gedurende 3 jaar vanaf de datum van kennisgeving van de verklaring van genezing of het ministerieel besluit dat het bedrag van de rente bepaalt kan je een verzoek indienen met het oog op de herziening van de graad van blijvende ongeschiktheid.

Je wordt dan van ambtswege bij Medex ontboden. Medex spreekt zich dan uit over ofwel de toekenning van een nieuwe graad van blijvende ongeschiktheid.
Bijkomende activiteit? Geen cumulatie

Heb je een machtiging tot cumulatie voor een bijkomende activiteit? Dan wordt die opgeschort zolang je afwezig bent wegens het arbeidsongeval, een beroepsziekte of ongeval op de weg van of naar het werk en als je werkt volgens het stelsel van de verminderde prestaties wegens medische redenen ten gevolge van e
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro

#5 , 06 jul 2014 14:26

TS had geen lichamelijke letsels...
Voor stoffelijke schade is werkgever niet verantwoordelijk.
En de wagen was niet van de werknemer zelf....
Ongeval is ook niet gebeurd op het traject werk/huis.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jul 2014 16:56

Het zal de poster wel worst wezen, want hij heeft zijn vraag gewist. Niet erg forumminded natuurlijk. :(

Jolt
Topic Starter

#7 , 06 jul 2014 19:40

TS had geen lichamelijke letsels...
Voor stoffelijke schade is werkgever niet verantwoordelijk.
En de wagen was niet van de werknemer zelf....
Ongeval is ook niet gebeurd op het traject werk/huis.
ongeval is wel degelijk gebeurd op het traject van werk naar huis.

lichamelijke schade is nihil (mijn enkel staat dik omdat er het bakje waar ge uw linkervoet opzet om te rusten, is kapot gesprongen en bovenste gedeelte, het deksel van da bakje, is tegen mijn enkel gekatapulteerd omdat mijn voet op da moment op de rem stond. )
Het zal de poster wel worst wezen, want hij heeft zijn vraag gewist. Niet erg forumminded natuurlijk. :(
ik heb mijn vraag perongelijk gewist toen ik de schade foto's wou uploaden, maar toen ik merkte dat ik mijn vraag had gewist, heb ik het gewoon gelaten

Jolt
Topic Starter

#8 , 06 jul 2014 20:44

Ik heb mijn vraag terug gezet met foto's van de schade, maar ik weet waar de foto verkleinfunctie zit op dit forum

mava105

#9 , 07 jul 2014 07:33

En ongeval van en naar het werk is steeds via de korstte weg, en men mag dus geen omwegen maken om iemand af te zetten.

Jolt
Topic Starter

#10 , 07 jul 2014 08:46

En ongeval van en naar het werk is steeds via de korstte weg, en men mag dus geen omwegen maken om iemand af te zetten.
dus carpoolen mag niet :lol:
en het was wel degelijk de korstte weg, Restaurant---1km rechtdoor----huis van manager-----1km rechtdoor-----ongeluk

maar soit ik wou gewoon weten of mijn werkgever hier tussen zou kunnen komen, maar hoe meer ik er zelf over nadenk hoe belachelijker dit klinkt,
de auto wordt denk ik binnen de 2 volgende maanden gemaakt en dan maakt het niks meer uit

Bedankt voor jullie advies

JPV

#11 , 07 jul 2014 09:23

jawel.

denlowie

#12 , 07 jul 2014 09:27

Vroeger heb ik eens een werknemer gehad met een ongeval en daar stelde de verzekering dat" De gebruikelijke weg moet zijn" dus niet noodzakelijk de kortste weg.

Als iemand eerst zijn kinderen moet gaan afzetten en zo naar het werk rijd mocht dit .

Dit kan veranderd zijn, dit weet ik niet.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#13 , 07 jul 2014 09:33

is niet veranderd, maar is wel niet "de gebruikelijke weg" als je elke dag na het werk eerst naar je maitresse gaat ;). De wetgeving daarrond is redelijk ruim, maar ook voor interpretatie vatbaar.

Jolt
Topic Starter

#14 , 11 jul 2014 08:08

Nog een laatste vraag,
Hoelang mag een auto in die staat op straat blijven staan?
alhoewel we er niet meer mee rijden, is hij wel nog steeds in staat om te rijden.

Gebruiker21

#15 , 23 jul 2014 17:01

jawel.
Ik rij ook niet via de kortste weg (= 37km), wel via de snelste weg (= 44km) van en naar het werk. Jammer genoeg wordt mijn kilometervergoeding woon-werk verkeer wel berekend op de korstste weg... Scheelt in kilometers per week toch een 70 km. Maar moest ik de korste weg nemen ben ik wel een kwartier langer onderweg (wat dus per week op 2,5 uur komt).

Wat stoffelijke schade betreft: topic starter can inderdaad best eens horen bij de HR dienst. Hoewel werkgever niet verplicht is deze te vergoeden, zijn er toch wergevers die hier wel compensaties voor voorzien onder bepaalde voorwaarden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Arbeidsongevallen”