Ik ben geen specialist in het bankwezen, maar volgens mij, en zover ik het verloop volgens de TS kan volgen:
TS word gecontacteerd door een persoon uit Duitsland om een bepaald artikel te verkopen aan hem.
TS ontvangt betaling, komende van een rekening onder de naam van de koper.
TS stuurt het te verkopen artikel op naar de koper zoals afgesproken.
Volgens mij heeft dus de TS volledig te goeder trouw gehandeld.
Dan komt er een claim van de bank van de koper dat de transactie frauduleus gebeurt is.
Nu zijn er volgens mij slechts 2 mogelijkheden:
1) De koper (en houder van de rekening) is een oplichter en probeert de gekochte artikelen te behouden en de betaling te recupereren gebaseerd op een valse verklaring naar zijn bank toe.
2) De houder van de rekening is zelf door iemand opgelicht die op frauduleuze manier toegang tot zijn rekening heeft gekregen.
In beide gevallen zie ik niet hoe de TS enige verantwoordelijkheid treft.
Art. 1376 BW
Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd
was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder
dat het verschuldigd was.
Dit gaat volgens mij volledig niet op. Deze wet gaat over het ontvangen van gelden waartoe men volstrekt geen recht heeft, meestal door gemaakt fouten door de overschrijver. Voorbeelden zijn het accidenteel dubbel ontvangen van een loon, het ontvangen van een bedrag doordat de overschrijver een foutief rekeningnummer heeft gebruikt als begunstigde enz.
Er staat duidelijk in dat dit gaat over bedragen die niet verschuldigd waren aan de ontvanger, wat in dit geval kaan ontkracht worden door de communicaties met de koper.
Wat ik vermoed is dat mogelijkheid 2 gebeurd is, wat wil zeggen dat er ergens een laksheid in de gangbare identificatie procedures om een overschrijving te doen is gebeurd.
Ofwel door de houder van de rekening (pin code bij bankkaart gelaten of meegedeeld aan iemand anders, ...), ofwel door de bank (nalaten van identiteit controle bij afgifte overschrijvingsformulier).
Ik denk dat de TS zonder veel problemen het geld zal kunnen behouden (indien hij correct alle communicaties met de koper nog steeds heeft), daar het een bedrag is dat zeker niet per vergissing ontvangen is, want overeengekomen met de houder van de rekening waarvan hij het geld heeft ontvangen.
Indien de bank een fout heeft gemaakt dan moet zij de rekeninghouder vergoeden. En geloof me, die banken zijn zeker niet te belabberd om te proberen dat geld proberen te recupereren van degene die het (rechtmatig) ontvangen heeft!